Vrijdag 18/09/2020

Vijf vragen

Week van de waarheid voor Ahold Delhaize: wat verandert er eigenlijk?

Beeld BELGA

De aandeelhouders kunnen zich vandaag eindelijk uitspreken over een zogenaamde 'match made in heaven'. De fusie van Ahold (bekend van Albert Heijn) en Delhaize wordt deze week bezegeld. Wat met het personeel en de consument? Andere winkels, lagere prijzen, of niks van dit alles?

1. Wat staat er vandaag op de agenda?

Deze namiddag, om klokslag 14 uur beginnen ze eraan. Dan mogen de aandeelhouders van Delhaize Groep in Brussel, en de aandeelhouders van Koninklijke Ahold in Amsterdam zich buigen over de fusie van beide spelers. Als ze groen licht geven aan de respectievelijke raden van bestuur, dan is de overname van Delhaize door Ahold een feit.

De nieuwe groep staat dan voor een supermarktgigant die ruim 54,1 miljard euro omzet draait. Met 375.000 werknemers in goed 6.500 winkels. Het gros van de zowat 50 miljoen klanten die de groep bedient zit in de Verenigde Staten en de Benelux. De fusiezetel komt in het Nederlandse Zaandam, de zetel van Delhaize groep in Anderlecht wordt de Europese zetel.

Het prospectus voor de fusie, die nodig is voor de financiële markten aangezien beiden beursgenoteerd zijn, werd alvast goedgekeurd door de Nederlandse beurswaakhond AFM. Die verloopt met een "Europees paspoort", zodat het prospectus meteen ook in België goedgekeurd is.

Veruit het belangrijkste punt waarover de aandeelhouders moeten stemmen, is de fusie zelf. Beleggers en analisten verwachten op dat punt geen noemenswaardige tegenstand. De operatie stond al jaren in de sterren geschreven. Een "match made in heaven", klinkt het bij analisten.

2. Kan het alsnog ergens fout lopen?

Die kans lijkt erg onwaarschijnlijk. Het volstaat om even te kijken naar de aandeelhouders die zich moeten uitspreken over deze operatie. Die groep is erg internationaal. Bij Ahold is 'slechts' 30,5 procent van de aandeelhouders Nederlands. De rest komt uit de VS, het Verenigd Koninkrijk, en Luxemburg.

Bij Delhaize, wat wij traditioneel en uit historisch perspectief met een erg Belgische bril bekijken, is dat internationale nog uitgesprokener. 51 procent van de aandeelhouders zit in de VS. Belgische aandeelhouders zijn met amper 3,3 procent vertegenwoordigd. Bovendien zijn de referentieaandeelhouders bij beide groepen aanwezig. Citibank is met ruim 10 procent de grootste in de fusiegroep.

De Amerikaanse investeringsfondsen Silchester International Investors en BlackRock volgen met elk zowat 5 procent. Zij bekijken deze fusie vanuit een puur fiscaal-financieel en economische logica. En de som van de delen is vanuit hun optiek zinvol.

Misschien ook vandaag, ten laatste tegen aanstaande donderdag zou de Belgische raad voor de mededinging uitspraak moeten doen over de voorwaarden van deze fusie. Dan weten Ahold en Delhaize hoeveel en welke winkels ze moeten opofferen om van de autoriteiten ook het fiat te krijgen. Zelf hebben ze dertien winkels aangeduid die ze willen afstoten of sluiten. Het gaat om acht Albert Heijn-winkels (Ahold) en vijf franchisewinkels (AD Delhaize's die door zelfstandige ondernemers worden uitgebaat). Vraag luidt of de mededingingsautoriteit hiermee genoegen neemt, dat is allerminst zeker. Bovendien zullen in de VS allicht ook een rist winkels moeten verkocht worden. Analisten gaan uit van 80 tot 100 winkels. Ahold is er actief via Giant en Stop&Shop en Delhaize via Food Lion en Hannaford.

Beeld ANP

3. Zijn er nog andere klippen te omzeilen?

Absoluut. Zo zijn er nog de vakbonden die allerminst opgezet zijn met deze operatie. De vakbonden in België vrezen dat de grootste besparingen te halen zijn bij Delhaize. Waar bij Delhaize elke voltijds werknemer in 2014 een omzet van bijna 190.000 euro haalt, is dat bij Ahold per personeelslid 260.000 euro.

De socialistische bediendenvakbond BBTK voert deze middag actie bij aanvang van de bijzondere aandeelhoudersvergadering. Ze eisen meer duidelijkheid over wat de fusie met Ahold de werknemers brengt. "Tal van werknemers zijn nog altijd onzeker over hun toekomst", klinkt het.

Volgens de bonden staan er 400 jobs in België op het spel door de winkels die afgestoten moeten worden. Woensdag zitten de directie van Albert Heijn en de vakbonden samen om de toekomst van de betrokken personeelsleden te bespreken.

De BBTK zal de aandeelhouders ook oproepen om de aandelenbonus van 1,5 miljoen euro voor topman Frans Muller te verwerpen. Een niet onbelangrijk wapenfeit in die discussie is dat de topmannen van Ahold en Delhaize afzien van een eenmalige aandelenbonussen die ze zouden krijgen bij het welslagen van de fusie. Ahold maakte vorige week bekend dat er onder 'investeerders en andere belanghebbenden' te weinig draagvlak is om de bonussen toe te kennen.

4. Zal ik er als consument iets van voelen?

Dat valt erg te betwijfelen. De vraag die open ligt is of Ahold Delhaize de 38 Albert Heijn-winkels in België weer zal sluiten en alleen met het merk Delhaize door zal gaan. Van de winkels die afgestoten moeten worden zal een deel ofwel dicht gaan, of overgenomen worden door andere spelers uit de retailsector.

Ook lagere prijzen voor de consument zitten er niet aan te komen. Veel leveranciers, zeker boeren, vrezen een prijzenslag door de 'zuinige' Nederlandse directie.

Beeld ANP XTRA

5. Nemen we deze maand definitief afscheid van het 'Belgische' Delhaize?

Zoals uit het aandeelhouderschap al kon blijken, betekent België eigenlijk niet veel. In termen van omzet of winkels van de heel groep al helemaal niet. Delhaize is historisch hier ontstaan, maar is als groep al veel langer uitgezwermd.

Het wordt alhier veel te vaak vergeten, maar de fusie is vooral een Amerikaans verhaal. Op de extreem competitieve Amerikaanse markt is groeien door overnames de enige manier om marktaandeel te kopen. Royal Ahold Delhaize wordt in de VS het nummer vier, na Wal-Mart, Kroger, and Albertsons/Safeway.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234