Maandag 16/12/2019

Week Platform voor buitenbeentjes

Tijdens de Milanese designweek is Ventura Lambrate inmiddels een gevestigde waarde.
Op dit platform voor hedendaags design in de wijk Lambrate kwam dit jaar ook veel Belgisch talent aan bod. Sleutelwoorden: creativiteit, kwaliteit, experiment en inhoud.

Het is druilerig weer op de openingsdag van de Salone del Mobile in Milaan, maar Margo Konings en Margriet Vollenberg gaan er voor. Ze doorkruisen de straten van 'hun' designdistrict en zien dat het goed is. Voor het vierde jaar op rij openen de Nederlandse dames van Organisation in Design de deuren van Ventura Lambrate, een evenement dat naam gemaakt heeft als hét alternatieve tegenwicht van de jaarlijkse meubelbeurs. Op 10.000 m2 tentoonstellingsruimte verspreid over vijftien locaties, zet Ventura Lambrate avant-garde- en experimenteel design van individuele ontwerpers, organisaties en academies in de schijnwerper en neemt daarbij ook een aantal grote merken zoals Established & Sons, Cos en Diesel Furniture mee in zijn kielzog. Eén ding hebben alle 134 deelnemers gemeen, ze zijn zorgvuldig geselecteerd door Organi- sation in Design en vormen één curated platform voor hedendaags design.

Een tiental jaar geleden was Margriet Vollenberg aan het werk als designer in Milaan en werd ze benaderd door Marcel Wanders om te helpen bij het tot stand brengen van de eerste Moooi-show. "Ik werkte gedurende jaren achter de schermen voor Nederlandse exposanten, voornamelijk in Zona Tortona, wat in die tijd een nieuwe bestemming was als alternatief voor de eigenlijke meubelbeurs. Ik liep Margo Konings regelmatig tegen het lijf op designevenementen en in 2007 besloten we om samen in zee te gaan. We werkten aan de productie van shows voor een veertigtal exposanten en naarmate Zona Tortona meer mainstream en duurder werd, kregen we steeds vaker de vraag of we niet iets nieuws konden verzinnen."

In 2009 werden de dames voorgesteld aan architect en kunstverzamelaar Mariano Pichler. Hij werkte al jaren aan de herontwikkeling van Lambrate, een buurt ten oosten van Milaan die rond de jaren tachtig in verval raakte. Na een rondleiding in deze buurt met verlaten pakhuizen en industriële panden waar ooit Lambretta-scooters en Faema-koffiemachines geproduceerd werden, waren Margriet en Margo verkocht; dit was de perfecte locatie om een nieuw project uit de grond te stampen.

Dagelijkse krant

Na een eerste succesvolle editie in 2010 met 22 voornamelijk Nederlandse exposanten, groeide Ventura Lambrate uit tot een internationaal evenement, dat erin slaagde om te verdubbelen in grootte en het bezoekersaantal op 60.000 wist te brengen. Toch is het niet de bedoeling om ongebreideld te groeien. "Wij willen vooral op kwalitatief vlak een goed evenement zijn, waar iets nieuws te ontdekken valt. De oppervlakte is dit jaar trouwens iets verkleind ten opzichte van vorig jaar. We hebben minder grote hallen en meer kleine locaties kunnen bemachtigen."

Vollenberg blikt terug op het bewogen voortraject van de editie 2013. "Na vier jaar kennen we het wel, maar toch vallen er telkens nieuwe uitdagingen uit de lucht. Aangezien we geen vaste afspraken hebben voor onze locaties, moeten we elk jaar opnieuw onderhandelen. Met onze shows hebben we Lambrate als buurt op de kaart gezet, maar worden we soms slachtoffer van ons eigen succes. Eigenaars vertellen ons dat de panden die we willen huren zéér duur zijn omdat er dan een héél belangrijk evenement plaatsvindt. Tja, dat is dus ons eigen evenement", lacht Vollenberg. "Het voordeel is dat die aanpak verschuivingen meebrengt, zodat de bezoeker geen 'been there, done that'-gevoel krijgt."

Aan nieuwe ideeën ontbreekt het Ventura Lambrate 2013 niet. De Curators' Choice, een sneak peek gelegen bij het personthaal, zet met tien geselecteerde ontwerpen de verscheidenheid van het totaalaanbod in de verf. Het Belgische Kuppers&Wuytens maakt met hun DIY-tassen deel uit van dit internationale gezelschap en werd door Margo en Margriet ook gevraagd om een speciale tas voor de pers te ontwerpen. Van de Creative Kitchen-projecten springt de Diesel Social Cafe Club & Amaro Extravaganza, een samenwerking tussen de creatieve cateraar Amaro en Succesful Living from Diesel in het oog. Andere opmerkelijke initiatieven zijn Ventura Warehouse, een platform voor jong talent dat nog niet aan een individuele presentatie toe is, en Ventura at Work, een blik op de processen achter design, gaande van productietechnieken tot wetenschappelijk onderzoek en technologische ontwikkelingen. Dit speelt zich af tegen de achtergrond van een oude drukkerij die nog deels in gebruik is en waar Ventura Lambrate Today, een dagelijkse krant met een oplage van 15.000 exemplaren, live gemaakt wordt.

Belgische inbreng

Een aantal Belgen valt op met zeer uiteenlopend werk. De Invasie, het platform voor jong designtalent, gaat hier internationaal met een frisse presentatie in het iconische Luna-pand in hartje Lambrate. In een mooie minimale show brengt het Belgische label Moozeum, in samenwerking met Cultuurplatform Design, nieuw werk van voornamelijk Limburgse designers. Op Ventura at Work valt het werk van designer Carl de Smet en het merk Noumenon te bewonderen. Ze verbaasden al met hun hightech memory foam op Interieur vorig jaar en staan hier met een nieuw groot model van hun opzienbarende samendrukbare stoel.

Verderop in het indrukwekkende LAP-gebouw stellen Valerie Traan Gallery en het Hasseltse huis voor actuele kunst Z33 tentoon en zijn in gezelschap van onder meer de befaamde Design Academy Eindhoven een publiekstrekker.

Konings en Vollenberg bieden voor het vierde jaar op rij een mooi alternatief platform aan en hebben er tegelijkertijd voor gezorgd dat Lambrate als buurt wakker is geworden. "Verschillende galerieën en designstudio's zijn hier ondertussen permanent aanwezig en het is mooi om te zien dat ons evenement hiervan aan de basis ligt. Maar we zagen eerder dat Zona Tortona, ooit ook heel edgy, veranderde in een dure designbestemming. We kunnen niet garanderen dat zo'n opwaardering niet zal gebeuren in Lambrate, maar voor het zo'n vaart loopt zijn wij alweer weg, op zoek naar nieuwe uitdagingen!"

Tricolore trots

Het gaat hard voor het Belgische designkoppel Muller Van Severen. In 2011 ontwierpen ze hun eerste meubel, in 2012 stelden ze een collectie voor op Interieur Kortrijk en 2013 bracht hen een nominatie op voor de Designs of the Year Award van het London Design Museum. Pas wanneer dit nummer in de winkel ligt, weten we of ze bij de prijsbeesten zitten, maar de internationale repons is alvast waanzinnig. Wie weet wat hun aanwezigheid op Ventura Lambrate in Milaan nog meer teweegbrengt.

www.mullervanseveren.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234