Zaterdag 15/05/2021

Webwinkels verpulveren verkooprecords

Webwinkels bol.com en Coolblue hebben alle records verpulverd. Op het piekmoment bestelden we gisteren liefst 16 kerstpakjes per seconde. 'Klanten weten dat het de volgende dag op de stoep ligt, dus wachten ze tot de laatste knip om te shoppen.'

De heftrucks reden gisteren af en aan in de distributiecentra van Coolblue en bol.com, twee van de populairste onlineverkopers in ons land - zeker in deze cadeautjestijd. In het gamma van Coolblue ontbreekt geen enkel elektronisch product, bol.com biedt zowat alles aan. In het distributiecentrum van bol.com waren gisteren 1.400 mensen aan de slag - normaal zijn dat er maar 400 à 800. Ook Coolblue zette 50 procent meer personeel in: in plaats van 240 waren er 360 medewerkers aan de slag in twee magazijnen. Uit Nederland en België liep er bij Coolblue één bestelling per seconde binnen, bij bol.com zelfs 15 per seconde.

En daar waren ze minutieus op voorbereid. "Het voorbije jaar hebben we een aantal keer het gewone werk gestaakt en een uur lang de kerstpiek nagebootst", vertelt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Het doel? Zo efficiënt mogelijk te werk gaan op de momenten dat het écht nodig is. "Het is bijvoorbeeld heel belangrijk dat ieder product in de gepaste doos terechtkomt. We hebben veertien formaten van dozen, dus zo kunnen we heel wat ruimte winnen in onze vrachtwagens."

Ondanks de immense drukte blijven beide spelers garanderen dat bijna elk voor middernacht besteld geschenk de volgende dag geleverd wordt. "Tijdens de sinterklaasperiode ging 99,8 procent van alle bestellingen op tijd de deur uit", klinkt het bij bol.com.

Net door die vliegensvlugge levering 'klik-kopen' u en ik steeds later. "Vroeger kochten klanten hun geschenken weken op voorhand, nu wachten ze tot de allerlaatste dagen omdat ze gewend zijn aan onlinewinkelen en omdat ze er zeker van zijn dat het op tijd arriveert", zegt Daniel Ropers, directeur van bol.com.

Kinderen in bed

Hét absolute piekmoment lag gisteren tussen negen en tien uur 's avonds. Wanneer de kinderen in bed zaten, de tafel afgeruimd was en iedereen eindelijk een vrij moment had. "En net wanneer de fysieke winkels gesloten waren, dan stijgt natuurlijk de onlineverkoop", zegt retailexpert Jorg Snoeck. Hij nuanceert de topdag van gisteren enigszins: "Het is logisch dat een opkomende macht als webshops almaar records breken. Uiteindelijk blijven de gewone winkels ook goed boeren: zij zijn, afhankelijk van de branche, nog steeds goed voor 85 tot 95 procent van alle aankopen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234