Woensdag 13/11/2019

Webwinkels draaien op volle toeren

Sommige elektronische winkels zagen deze eindejaarsperiode hun aantal verzonden colli's meer dan verdubbelen. Er worden nu maandelijks al meer dan een half miljoen transacties verricht.

Ronald Meeus

Lange lunch-, plas- of koffiepauzes kunnen er op dit moment niet af bij Belgische bedrijven die on line boeken, dvd's en andere kerstgeschenken verkopen. Bij Proxis, een van de belangrijkste Belgische verkoopsites, moet gedelegeerd bestuurder Steven Pyck zelf goederen helpen inpakken om aan de vraag te voldoen. "Het is erger dan andere jaren", zegt Pyck. "We hebben moeite om het bij te houden."

Ook bij het Brusselse bedrijf Mediadis, met de website DVDZone2.be een van de belangrijkste concurrenten voor Proxis, is het druk. "We kloppen lange dagen, en zonder interimmers zou het nog niet lukken", zegt algemeen directeur Jean-Noël Chamart. Hij beklemtoont dat het aantal verstuurde pakketten tijdens deze kerstperiode meer dan verdubbeld is ten opzichte van vorig jaar: van 15.000 naar 35.000 pakjes.

Pyck is minder loslippig, maar heeft het evengoed over een stevige stijging. Het klopt ongeveer met wat de betalingsoperator Ogone ziet. Ogone regelt en beveiligt de on-linetransacties voor 99 procent van alle e-commercesites in België, en ziet het aantal transacties oplopen tot een half miljoen stuks per maand. "Dat betekent een groei van ongeveer 50 procent ten opzichte van vorig jaar", zegt verkoopdirecteur Peter De Caluwe van Ogone. "Bedenk bovendien dat het aantal transacties minstens zoveel is. Als er een aankoop door een Belg gebeurt op een buitenlandse website, zoals Amazon.com, merken we daar niets van.

"We zien vooral een toename in het aantal nieuwe gebruikers die met hun kaart on line kopen. De kredietkaartbedrijven gebruiken internetverkoop dan ook als een argument om hun producten kwijt te geraken, er is ook de groei van breedbandinternet, en het aanbod is verbreed. Vroeger vond je alleen boeken, cd's en reizen op het internet, nu worden er al sportartikelen en dergelijke verhandeld. En ook kleinere spelers wagen zich op de markt."

Volgens cijfers van het Gentse studiebureau InSites koopt 53 procent van de Belgische internetgebruikers (ondertussen zo'n 4,2 miljoen) geregeld iets op het internet. Maar het aantal keer dat dezelfde gebruiker meerdere aankopen doet, is hoegenaamd niet gestegen, zo blijkt uit cijfers van Ogone. Met elke kaart die op het internet wordt gebruikt, wordt volgens De Caluwe 1,35 keer per maand een aankoop verricht. Vorig jaar was het tegen deze tijd precies hetzelfde.

De uitdaging bestaat er dus niet meer in om klanten te winnen, zeggen de e-verkopers, het gaat erom ze te laten terugkomen. "Dat is een van de belangrijkste parameters die we in het oog houden", zegt Pyck. "Een klant begint ook meestal pas te renderen als hij meerdere aankopen heeft verricht."

Veel heeft te maken met de gepercipieerde veiligheid van de transactie. Een klant die slechte ervaringen heeft met zijn prille stappen in de e-verkoop, is minder geneigd om het nog eens te proberen. Maar het aantal nieuwe klanten schept hoopvolle verwachtingen. "We merken een groter vertrouwen op, wat meer gewenning zelfs", zegt Pyck. "Dat is een probleem geweest bij de start van verkoop op het internet, dat kunnen we niet ontkennen."

Ondertussen is de grote rush wel over. Deze week kunnen alleen nog de kerstbestellingen worden aangenomen die via een duurdere expressformule worden verzonden, of via het distributiesysteem Kiala. Dat werkt via afhaling in winkels, tankstations en andere afhaalpunten, en kan desnoods vrijdagmiddag nog een levering bezorgen die donderdagmiddag is besteld. Maar het merendeel van de pakketjes, die via de reguliere Tante Post zijn vertrokken, is inmiddels weg. "Het neemt erg snel af", zegt Chamart. "Na pakweg 22 december neemt de kans dat je pakje nog onder de kerstboom geraakt gevoelig af."

Belgische e-verkopers: 'Van nieuwe klanten trouwe bestellers maken is de uitdaging'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234