Vrijdag 14/05/2021

#studyinbrussels

Webcelebs lokken studenten naar Brussel

Brussel, nu al de grootste studentenstad, wil studenten bereiken via nieuwe, hippe kanalen, zoals blogs en sociale media. Beeld BELGA
Brussel, nu al de grootste studentenstad, wil studenten bereiken via nieuwe, hippe kanalen, zoals blogs en sociale media.Beeld BELGA

Met 92.000 studenten is Brussel momenteel de grootste studentenstad en dat hoopt het ook na 22 maart te blijven. Een handvol social influencers en een hashtag moeten daarvoor zorgen.

Het idee lag al langer op tafel, maar kwam na 22 maart in een stroomversnelling. Zowel de Frans- als Nederlandstalige hogescholen en universiteiten zochten naar manieren om Brussel als studentenstad in de kijker te zetten. Na de aanslagen zette het gewest het licht op groen om het project te ondersteunen.

"We willen zo veel mogelijk jongeren bereiken", zegt projectverantwoordelijke Deborah Puylaert van Visit.Brussels. "Daarom leken nieuwe media ons interessanter dan een gewone reclamecampagne. De doelgroep is veel vatbaarder voor BV's, bloggers en social influencers. En op korte termijn hebben we er toch een aantal kunnen overtuigen om naar Brussel te komen."

undefined

Thielemans & co.

In hun zoektocht naar die ambassadeurs van Brussel was de band met de stad niet het belangrijkste. Ze moesten vooral de stad willen ontdekken en delen met hun volgers. Zo blogde presentatrice Tatyana Beloy over mode en beauty. YouTubers Kevser Marasligil (Whaddup It's Kev) en Ergin Arslanbas (Achterklap) maakten filmpjes. En Joy Anna Thielemans zat vooral op Snapchat en Instagram. Hoewel ze nooit in Brussel heeft gestudeerd, is ook zij een logische keuze, omdat ze online een grote groep potentiële Brusselse studenten kan aanspreken.

"Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen al te best beeld van de hoofdstad had", zegt Thielemans. "Hoewel mijn opa van Brussel afkomstig is en mijn mama er is opgegroeid, kende ik de stad totaal niet. Daarom ben ik op de vraag ingegaan, omdat het voor mij een kans was om Brussel te leren kennen."

En dat relaas was de afgelopen dagen online te volgen. Uiteindelijk deed ze haar citytrip in eigen land samen met vriendin en Festivalitis-reporter Britt Valkenborghs, ook gevraagd voor het project. Via Snapchat en Twitter riepen ze de onlinegemeenschap op naar de beste Brussel-tips om uit te testen. Het verslag was vooral te volgen op Snapchat en Instagram. Toch zien de dames zichzelf niet als een digitaal reclamebord. "Wij delen eerlijk onze ervaringen, zoals we dat altijd doen", zegt Thielemans.

"Hoewel mijn opa van Brussel afkomstig is en mijn mama er is opgegroeid, kende ik de stad totaal niet. Daarom ben ik op de vraag ingegaan", zegt Joy Anna Thielemans.Beeld Senne Van der Ven

Ook Visit.Brussels probeerde hen niet te veel te sturen. "Wij bezorgden hen telkens een lijstje met tips en buurten om te verkennen, zodat niet iedereen hetzelfde zou doen", zegt Puylaert. "We hadden ook een student van een van de scholen klaarstaan om hen indien nodig onder de arm te nemen. Maar uiteindelijk bepaalden ze de invulling helemaal zelf." In ruil kregen de sociale fenomenen een hotel, toegangstickets en maaltijden aangeboden.

Het project is te volgen via de hashtag #studyinbrussels en op www.study.brussels

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234