Woensdag 01/04/2020

'We zijn om beurten het 'andere' meisje'

Scarlett Johansson en Natalie Portman net echte zusjes tijdens interview over 'The Other Boleyn Girl'

In het (min of meer) historische drama The Other Boleyn Girl staat, behalve de intriges en machtsstrijd aan het Engelse hof van koning Hendrik VIII, vooral de onderlinge wedijver tussen Anna Boleyn en haar minder bekende zus Mary centraal. Maar als we de jonge steractrices Natalie Portman en Scarlett Johansson mogen geloven, viel er tussen hen geen spoor van rivaliteit te bekennen. 'We waren collega's, geen concurrenten', benadrukt Portman. 'En tussen de opnames door konden we lekker roddelen', vult Johansson aan.

door Jan Temmerman.

LONDEN l Engeland, anno 1520 en later. De troon is in handen van het huis Tudor. Koning Hendrik VIII wordt steeds ongeduldiger omdat zijn echtgenote Catharina van Aragon hem geen zoon kan schenken. De hertog van Norfolk acht het ogenblik geschikt om zijn nichtje Anna Boleyn onder de koninklijke aandacht te brengen. Dat gebeurt tijdens een jachtpartij, maar door het onstuimige gedrag van Anna raakt de koning gewond. Hij wordt verpleegd door Anna's jongere zus, de minder hevige en al gehuwde Mary.

Dat blijkt Hendrik VIII zo te bevallen dat hij de familie Boleyn naar het hof sommeert, waar hij van Mary zijn maîtresse maakt. De hele familie Boleyn wordt daar beter van en Mary's echtgenoot wordt gesust met een adellijke titel. Van haar kant is de eigenzinnige en ook wel jaloerse Anna zo gevexeerd dat zij in het geheim met ene Henry, erfgenaam van de hertog van Northumberland, trouwt. Maar haar woedende vader laat dat huwelijk annuleren en verbant zijn dochter naar Frankrijk.Inmiddels is Mary zwanger van de koning. Die blijft voortaan weg uit haar bed om de zwangerschap niet te verstoren. Omdat de hertog van Norfolk vreest dat de aandacht van Henry VIII voor de familie Boleyn zal afnemen, wordt Anna teruggeroepen uit Frankrijk. Dit keer raakt Henry VIII wél in de ban van de ambitieuze Anna, maar zij weigert zijn avances. Maar zeker niet omdat de monarch net haar zusje zwanger heeft gemaakt. Ook nadat Mary bevallen is van een koninklijke zoon blijft Hendrik VIII achter de even uitdagende als berekende Anna aan zitten. Zij wil zijn bed echter niet delen vooraleer hij met haar trouwt, maar daarvoor moet Hendrik VIII wel eerst van Catharina van Aragon scheiden. Dat leidt tot een breuk met Rome en het begin van de Anglicaanse kerk.

Eenmaal getrouwd bevalt Anna van een dochter (die later koningin Elizabeth I zal worden). Hendrik VIII heeft dus nog altijd geen (wettelijke) mannelijke troonopvolger en verlegt opnieuw zijn aandacht, dit keer naar hofdame Jane Seymour (die later zijn derde vrouw zou worden). Maar Anna Boleyn wil zich niet zomaar gewonnen geven.

Kunt u die koninklijke soap nog volgen? Goed zo, maar u moet wel twee zaken voor ogen houden. Eén: het bovenstaande is slechts een summiere samenvatting, want in het verhaal van The Other Boleyn Girl zitten nog veel andere, smeuïge verwikkelingen. En twee: u mag dit zeker niet als een historisch accuraat relaas lezen, want deze film is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Philippa Gregory. Een historische roman dus, die met een toch wel zeer forse dosis artistieke vrijheid en veel verbeelding bij elkaar werd gepend. De adaptatie van Gregory's boek gebeurde door Peter Morgan, die al eerder royalistische ervaring had opgedaan met zijn scenario's voor The Queen van regisseur Stephen Frears en The Last King of Scotland van Kevin MacDonald.

Hoe dan ook, het grote publiek zal wel niet naar The Other Boleyn Girl komen kijken in de hoop een historisch correcte les over de Engelse geschiedenis te krijgen, maar wel om Scarlett Johansson (in de rol van Mary) en Natalie Portman (in de rol van Anna) aan het werk te zien als de rivaliserende zusjes Boleyn. En wat dat betreft, krijgt de kijker inderdaad waar voor zijn geld.

Tijdens het interview in Londen doen beide jonge Amerikaanse actrices nochtans hun uiterste best om duidelijk te maken dat die rivaliteit alleen op het scherm thuishoort. Ze zijn opvallend vriendelijk voor elkaar, houden bij elk antwoord elkaars reactie aandachtig in de gaten en letten er zorgvuldig op om toch zeker het gesprek niet te monopoliseren. Ze lachen ook allebei graag. En vaak. Later zullen ze arm in arm de kamer uitwandelen. Net echte zusjes.

In de film komen de blonde Johansson (°1984) en de donkerharige Portman (°1981) geloofwaardig over als twee, weliswaar van karakter en temperament erg verschillende zusjes, maar in werkelijkheid vallen vooral de verschillen op. Met haar groengelakte nagels en giftig groene truitje oogt Johansson als een echte fashionista, terwijl Portman er met haar mooie witte blouse uitziet alsof ze zo meteen bij een deftig advocatenbureau of iets dergelijks gaat solliciteren. Dat zou trouwens geen enkel probleem mogen zijn, want Portman behaalde een graad in psychologie aan de Harvard University en ging naderhand ook nog studeren aan de Hebrew University van Jeruzalem. Van haar kant hield Johansson het bekeken na de middelbare school.

Zou het leven in die vroege zestiende eeuw jullie bevallen zijn?

Natalie Portman: "Wel, ik idealiseer het nu een beetje, maar ik denk dat men toen, zonder televisie en computers en al dat soort afleiding, toch wel meer en beter met elkaar kon praten. Meer menselijke interactie."

Maar het was wel een erg mannelijke samenleving, waar bijvoorbeeld een vader zijn dochters als pasmunt gebruikte voor meer status en een hogere standing.

Scarlett Johansson: "Alsof dat vandaag niet meer het geval zou zijn in bepaalde delen van de wereld! Vrouwen worden nog steeds op die manier gebruikt. Zelfs in de westerse samenleving is dat fenomeen nog niet helemaal verdwenen."

Portman: "We mogen toch ook niet vergeten dat het huwelijk in die tijd vooral een wettelijk contract was, dat bedoeld was om eigendommen te verbinden en imperiums uit te bouwen. Met liefde had het allemaal niet zoveel te maken."

Het mooie aan de titel is dat jullie personages, rekening houdend met de wisselende voorkeur van Henry VIII, elk op hun beurt 'the other Boleyn girl' zijn. Ooit met het idee gespeeld om jullie rollen te ruilen?

Johansson: "Waarom zouden we? Het zijn allebei zo'n juicy rollen! Twee goede vrouwenrollen in één film, dat komt heus niet zoveel voor. En trouwens, toen ik voor deze film gevraagd werd, was Natalie al bij het project betrokken voor de rol van Anna Boleyn. Ik heb het scenario dus altijd op die manier gelezen. Ik vind het trouwens briljant hoe zij dat personage, dat men makkelijk als alleen maar kwaadaardig zou kunnen zien, toch zoveel menselijkheid weet mee te geven. Zoveel kwetsbaarheid ook. Dat werpt toch een ander licht op een personage dat door die historische context veeleer larger than life is geworden."

Portman: "En ik vind dat Scarlett van haar personage, dat ook alleen maar zacht en onschuldig had kunnen zijn, toch een complexer iemand heeft gemaakt. Je ziet bijvoorbeeld haar verwarring, maar ook haar opwinding als plots blijkt dat de koning belangstelling voor haar begint te tonen. En ze laat eveneens zien dat Mary toch ook wel zo'n ambitieus trekje heeft."

Juist daarom denk ik dat jullie de rollen hadden kunnen wisselen.

Johansson glimlacht: "Dank je. Ik vind dat een compliment, want dat impliceert dat we als actrices allebei voldoende veelzijdig zouden zijn om beide rollen aan te kunnen. Wie weet hoe de film er dan zou hebben uitgezien," (lacht)

Portman: "De wisselende machtsverhouding tussen beide zussen zit inderdaad al in de titel vervat. We zijn om beurten het 'andere' meisje."

Hoe kijken jullie tegen ambitie aan?

Portman: "Ik denk dat het perfect normaal is dat mensen willen slagen. Het is duidelijk een natuurlijk gegeven en de sleutel tot onze overleving. Het is ons genetisch meegegeven door onze voorouders om toch maar in staat te zijn om te overleven, in voorspoed en vooral in tegenspoed. Het is een biologisch basisgegeven. Het wordt pas gevaarlijk als je daarbij over andere mensen heen begint te stappen. Het is geen goede overlevingstactiek om te willen slagen door de mislukking van anderen."

Johansson: "Ik ben het daarmee eens. Het is positief om voor jezelf doelstellingen te bepalen die je wilt bereiken. En daarvoor dan je uiterste best te doen. Dat lijkt me gezond. Maar ambitie kan ook lelijke, narcistische vormen aannemen."

Zijn jullie vriendinnen geworden op de set?

Allebei: "Ja!"

Portman: "Het was echt leuk om bij deze film een echte partner te hebben. We waren collega's, geen concurrenten die probeerden elkaars scènes te stelen. De samenwerking was intens, toegewijd en geconcentreerd tijdens de scènes; en plezierig tussen de opnames door."

Johansson: "Ja, iemand om eens lekker mee te roddelen. (lacht) Mijn meeste vriendinnen hebben niets met Hollywood of met de filmindustrie te maken. Maar Natalie en ik hebben veel zaken gemeen. We komen allebei uit New York, we hebben allebei joodse ouders, we zijn allebei erg gesteld op onze familie, we zitten allebei al zo'n vijftien jaar in het vak en we zijn allebei nogal op onze privacy gesteld, voor zover dat in dit vak mogelijk is." (lacht)

Portman: "Eigenlijk verschillen we alleen op politiek vlak. Ik steun Hillary Clinton en Scarlett heeft het meer voor Barack Obama."

Wat bewonderen jullie het meest in elkaar?

Johansson: "Haar smalle polsen." (lacht)

Portman: "Scarlett heeft veel gevoel voor humor. Ik bewonder vooral haar stoutmoedigheid, hoe zij altijd zegt wat ze denkt en voelt. Ik ben op dat vlak veel bedeesder."

Johansson: "Ik kijk dan weer op naar haar vriendelijkheid, haar waardigheid en haar gratie."

Portman: "Dank je!"

Kenden jullie de geschiedenis van Hendrik VIII en Anna Boleyn?

Johansson: "Niet echt."

Portman: "Eigenlijk helemaal niet. (lachen allebei) Ik wist wel dat Anna Boleyn iemand was die letterlijk haar hoofd had verloren."

Johansson: "Maar we hebben onze schade ingehaald door er vooraf veel over te lezen."

Portman: "Ik heb zelfs gelezen dat Anna drie borsten en zes vingers zou hebben gehad, maar dat waren dus duidelijk roddels van mensen die haar toen als een heks wilden afschilderen. Maar daardoor heb ik mijn vertolking dus niet laten beïnvloeden. (lacht) Dat was pas complete fictie, bedoeld om van Anna een soort heks te maken die hun geliefde koning zou hebben betoverd, die hun al evenzeer geliefde koningin opzij zou hebben gezet en die ook nog eens al die problemen met de kerk van Rome zou hebben veroorzaakt. Anna Boleyn was in ieder geval niet erg populair."

Ze worden hier allebei wel afgeschilderd als manipulerende vrouwen.

Johansson: "Ik denk dat het vooral een kwestie was van overleven in een door mannen gedomineerde wereld en in een sowieso bedreigende omgeving. En die overlevingsdrang was inderdaad behoorlijk indrukwekkend. En ook wel bewonderenswaardig. Ook al heeft één van beide zussen het uiteindelijk niet gehaald."

Portman: "Uiteindelijk is 'de manipulerende vrouw' een even groot cliché als 'de vrouw als slachtoffer' of 'de vrouw als hoer'. Wat deze film juist laat zien is dat de werkelijkheid doorgaans iets complexer is dan alleen maar dat."

Hoever zou u zelf gaan om een man te verleiden?

Johansson: "I'm a lover, not a fighter. In tegenstelling tot wat men blijkbaar graag over mij wil geloven, beschouw ik mezelf zeker niet als een 'verleidster' of zoiets."

Portman: "Het is veel leuker als mannen en vrouwen gewoon elkaar verleiden."

The Other Boleyn Girl draait vanaf woensdag 9 april in de Belgische bioscopen.

Scarlett Johansson:

Of de zusjes Boleyn manipulerende vrouwen waren? Ik denk dat het vooral een kwestie was van overleven in een door mannen gedomineerde wereld en in een sowieso bedreigende omgeving

Natalie Portman:

Uiteindelijk is 'de manipulerende vrouw' een even groot cliché als 'de vrouw als slachtoffer' of 'de vrouw als hoer'. Wat deze film juist laat zien is dat de werkelijkheid doorgaans iets complexer is

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234