Donderdag 21/01/2021

Antwerpen

"We zijn gesjareld": aankondiging over nieuw schema voor de Noorderlijn valt slecht in Antwerpen

Werken aan de Noorderlijn in Antwerpen lopen vertraging op.Beeld Thomas Sweertvaegher

Uiterlijk op 1 februari 2020 moeten de werken aan de Noorderlijn in Antwerpen afgewerkt zijn, zo heeft schepen Koen Kennis (N-VA) bekendgemaakt. Met het nieuwe tijdschema over de werken, werpt het stadsbestuur echter meer vragen op dan het zelf kan beantwoorden. 

"Dit is een catastrofe", zegt Bruno Van Hoecke moedeloos over de nieuwe planning van de werken. Zijn café René bevindt zich op de Frankrijklei – steenworp van de Antwerpse opera – en midden in de bouwput van wat de nieuwe Noorderlijn moet worden. Zoals het er nu naar uitziet zijn de bovengrondse werken aan de Teniersplaats eind dit jaar afgewerkt, maar het einde was eerst voorzien voor deze zomer. "Als het december wordt is dat voor mij een ramp, omdat ik dan deze zomer geen terras kan plaatsen", zegt Van Hoecke. "Hoe ik dat dan moet oplossen met mijn personeel, weet ik echt niet. We zijn nu een beetje gesjareld."  

In het nieuwe schema, dat de opdrachtgevers van aannemer Tramcontractors hebben gekregen, is 1 februari 2020 de eindtiming van de "aangepaste planning". Daarmee wordt de vertraging van een jaar bevestigd die eerder al was uitgelekt naar de pers. Dat komt erop neer dat werken aan de Antwerpse Noorderlijn in totaal drie jaar in beslag zullen nemen, in plaats van de geplande twee. "Iedereen die wel een een bouwproject onderneemt, weet dat er een kink in de kabel kan komen", zegt schepen van Mobiliteit Koen Kennis. "We gaan nu verder in gesprek met de aannemer om te kijken waar we dit schema nog kunnen verbeteren." 

Oorzaken

Vooralsnog betekent dit echter dat de verkeersellende veroorzaakt door de 'knip in de Leien' een jaar langer aanhoudt, omdat de ondergrondse autotunnels die voor een vlotte doorstroom moeten zorgen, pas in december volgend jaar opengaan. Ook de opening van het premetrostation opera – een van de belangrijkste openbaarvervoersknooppunten in Antwerpen – is zeven maanden uitgesteld.  

En dan tasten de Antwerpenaren nog steeds in het duister over wat de vertraging veroorzaakt. Volgens Gazet van Antwerpen zou onder meer het plaatsen van betonnen wanden ondergronds veel langer geduurd hebben dan verwacht, maar Kennis wil daar geen verdere commentaar over kwijt, omdat er in het contract een vertrouwensclausule is opgenomen. "Dit is een zeer complex project en de oorzaken van de vertraging zijn niet altijd eenduidig", zegt hij. 

Behalve over de oorzaken blijft sp.a-gemeenteraadslid Toon Wassenberg, die het nieuws over de vertraging naar buiten bracht, nog met een aantal vragen zitten. "Wat heel erg opvalt is dat alles nu op de aannemer wordt afgeschoven, maar hoelang wist het stadsbestuur hier al van?", vraagt Wassenberg zich af. "En hoe betrouwbaar is deze nieuwe timing als je weet dat de aannemer nog geen enkele deadline heeft gehaald? Zullen we dan ook kunnen rekenen op een schadevergoeding?"

Hinderpremie

Een van de deelprojecten van aannemer Tramcontractors, waar Wassenberg naar verwijst, is de aanleg van de Londenbrug op het Eilandje. Toen die na de zomer vorig jaar moest opengaan, bleek dat de afsluitplaat van de brug 40 centimeter te kort was. Gevolg: drie maanden vertraging. Ook daar trok dat een streep door de rekening van de handelaars in de buurt. 

Nico Volckeryck van ondernemersorganisatie Unizo blijft zo met gemengde gevoelens zitten na de aankondiging van de nieuwe planning. Want over nieuwe steunmaatregelen voor de handelaars is er nu nog weinig concreet. Binnen de federale regering wordt er gekeken om de handelaars, net als na de aanslagen in 2016, uitstel te verlenen voor het betalen van hun sociale zekerheidsbijdrage. 

"Maar dan krijg je het jaar nadien wel een klap van enkele duizenden euro's", zegt Volckeryck. "Daarom vraag ik dat ze die bijdrage op zijn minst over twee jaar spreiden. Vanuit Vlaanderen is er een hinderpremie van 2.000 euro per jaar, maar als ondernemer heb je daar niet veel aan. Daarmee kun je hoogstens een tent kopen om op de Groenplaats te kamperen."  

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234