Zaterdag 10/04/2021

'We zijn geen moppentappers'

Alex Agnew en Bert Kruismans zijn volop bezig met het in elkaar boksen van hun nieuwe shows. Nigel Williams toert dit seizoen nog volop met Terrorist. Maar wie hen gemist zou hebben 'of gevangen zit of zwaar gehandicapt is of gewoon te lui is om naar het theater gaan', kan de heren nu ook aan het werk zien op dvd.

Door Liv Laveyne

Het muziek- en comedylabel Pias brengt deze maand de eerste avondvullende comedyshows van de heren uit: Agnews Ka-Boom!, Kruismans' België voor Beginners en Williams' Terrorist.

Het trio doet in zijn shows niets liever dan standbeelden naar beneden halen, maar evengoed richten de drie hun kritische pijlen op de kabouter in uw achtertuin. Want groot of klein, deze comedians houden ons de lachspiegel voor, ook al is lang niet alles wat we zien om te lachen.

Er is sprake van een heuse comedyboom in Vlaanderen. Bert en Nigel, jullie stonden al lang voor de hype op het podium. Vanwaar de drang?

Williams: "Bij alles wat ik zie of hoor, op straat of op tv, denk ik constant: 'Fuck, ben ik nu de enige die zich daaraan ergert of dat te onnozel voor woorden vindt?' Tot ik Bert en enkele andere komieken bezig zag in De Buster (Antwerps comedycafé, LiLa) en besefte: er zijn dus nog gelijkgestemde zielen die zonder vleugelpiano, zoals in Nederland, of borstel in hun reet wél iets interessants te vertellen hebben. Ik heb altijd stand-up willen doen. In Engeland, waar ik vandaan kom, is comedy voor mensen zonder opleiding, zoals ik, een fantastisch alternatief om geld te verdienen."

Agnew: "Toen ik in de kleuterklas met mijn grappen de melk door de meisjes hun neus deed lopen wist ik al: misschien is er wel een carrière in comedy voor mij weggelegd. Ondertussen heb ik nog tientallen kutjobs gedaan en een auditie bij Studio Herman Teirlinck, waar ik de reactie kreeg: 'Gij hebt hier niets te zoeken, ga op een podium de komiek uithangen.'"

Kruismans: "In tegenstelling tot deze twee wanhopige heren ben ik er gewoon in gerold. In 1994 presenteerde ik een wedstrijd voor close harmony en a capella. Een van de juryleden was Raf Walschaerts van Kommil Foo, die me achteraf zei: ik heb me ongelooflijk rot geamuseerd met uw presentatie, je moet dat meer doen. Allemaal goed en wel, dacht ik, maar wie gaat in godsnaam kijken naar een vent die alleen met een micro op het podium wat uit zijn nek staat te lullen? Er was toen geen nog geen kader voor stand-up in Vlaanderen."

Agnew: "Als ze je op een podium zetten tijdens een walking dinner en jij bent het pratende behang op de achtergrond is dat gedoemd om te mislukken. We weten waarover we spreken."

Williams: "Het ergste was de millenniumavond in Sint-Niklaas. Hyper stylish met minimalistische jazz op de achtergrond (vertoont braakneigingen), en dan nu: humor! Bert moest eerst op. Toen hij van het podium kwam, smeet hij meteen een stoel kapot tegen de muur, en toen moest ik nog beginnen."

Kruismans (sec): "Ik heb diezelfde avond mijn vriendin ten huwelijk gevraagd."

Comedian is geen beroep maar een levenswijze, een manier van naar de maatschappij kijken.

Kruismans: "Comedy kan momenteel best hip en cool zijn en goed verdienen, maar de drive moet er wel zijn."

Williams: "De comedyboom heeft alvast opgeleverd dat we dat stigma van moppentappers van ons hebben afgegooid. We hebben hard gevochten tegen het vooroordeel dat comedy niet thuishoort in een theater. Onze mentaliteit is niet veranderd, de hunne wel. Comedy is een kunst, en dat moet je niet onderschatten. We hebben jarenlang het verwijt gekregen: als het niet over kak en pis gaat, hebben jullie niets te vertellen. Terwijl we alledrie vrij maatschappelijk relevante kritiek leveren. Met als gevolg dat we nu de omgekeerde reactie krijgen: 'Ho, waar zijn de platte jokes?'"

Agnew: "Je wilt als stand-upcomedian serieus genomen worden, hoe gek dat ook klinkt. Je braakt niet alleen wat flauwe moppen en trekt gekke bekken, je wilt iets wezenlijks zeggen over de maatschappij. De meest gehoorde kritiek is: 'Comedians gaan voor de gemakkelijke lach.' Ik garandeer je: 'There's no such thing, my friend.' Als je mensen een half uur aan een stuk kunt doen lachen, dan is dat geen toeval."

Stellen jullie grenzen aan waar wel of niet mee gelachen mag worden?

Kruismans: "Het is niet omdat je een bal in handen hebt dat je meteen een ruit moet ingooien. Je speelt niet alleen voor een bepaald publiek, je speelt ook 'samen met' je publiek. Als je een grap vertelt over Hans Van Themsche en het publiek haakt af, dan is het bijzonder moeilijk om dat contact te herstellen."

Agnew: "Ik heb wel de masochistische neiging om uit te testen hoe ver ik kan gaan. Je merkt dat er bepaalde onderwerpen zijn die iedereen mijdt als de pest, en dat is jammer: het zijn taboes waarmee gelachen moet worden om er dan ook openlijk over te kunnen praten. In mijn nieuwe show Morimos solamente, wil ik graag zeggen wat voor zeikerds ik Israël wel vind, zonder daarom meteen als een antisemiet over te komen. Dat is niet makkelijk. Ik heb ooit een aanbod gekregen om een video in te spreken voor de Palestijnse zaak. Ik heb dat niet gedaan: ik wil geen kant kiezen, want Israël of Palestina zijn geen van beide lieverdjes. Maar wat me wel enorm ergert, is dat het recht op vrije meningsuiting in Vlaanderen voor alles geldt, behalve voor de Holocaust ontkennen, want dan draaien ze je de bak in. Het is kennelijk niet bon ton als ik stel: was premier Sharon indertijd een Palestijn geweest, dan was hij al tot in het stenen tijdperk terug gebombardeerd. Dat zijn toch situaties die scheef zitten?"

Jullie schuwen geen van allen de maatschappijkritiek, maar waren wel opvallend afwezig op de 0110-festivals.

Agnew: "Er was eerst sprake van dat ik met stand-upcomedy op 0110 in Antwerpen zou optreden, maar uiteindelijk is dat niet doorgegaan. Ik heb er wel met mijn metalband Diablo Blvd opgetreden."

Was het net niet interessant geweest als jullie op het Vlaams Belangpodium hadden gestaan?

Williams: "Hadden ze mij uitgenodigd, ik had geen moment getwijfeld en 'ja' gezegd, met het gevaar dat ik er gelyncht word voor wat ik zeg. (smalend) Dan krijg ik misschien een standbeeld voor The Joker (Antwerps comedycafé, LiLa) als de komiek-martelaar die stierf ten behoeve van het maatschappelijk welzijn en de comedy."

Kruismans: "Ruim een derde van de Antwerpenaars heeft Vlaams Belang gestemd, en dat zijn niet allemaal gestampte boeren. Die mensen gaan ook naar het theater. Als ik met het comedycollectief de Comedy All Stars optreed in het Fakkeltheater merk ik dat een deel van het publiek niet alles wat ik zeg zo plezant vindt. Maar als ik één ding heb geleerd tijdens mijn research voor België voor beginners is het wel: een Belg heeft wel een mening, maar zegt die niet."

Agnew: "De uitzending van mijn show Ka-Boom! op Canvas is verschoven naar een latere datum, na de verkiezingen. Blijkbaar heeft het te maken met het feit dat er een 'sperperiode' geldt waarbij geen politieke meningen geventileerd mogen worden om de kijker niet te beïnvloeden. Ik vind dat begrijpelijk, maar anderzijds is het wel merkwaardig: we wonen zogezegd in een democratie, maar je mag niet gelijk wanneer kritiek spuien op politieke partijen. Trouwens, zoveel pretentie heb ik nou ook weer niet dat ik denk het kiesgedrag van een persoon te kunnen beïnvloeden."

Kruismans (lacherig): "Dat zou ik ook een zeer bangelijke gedachte vinden, Alex."

Kruismans' België voor beginners, dvd sinds deze week verkrijgbaar. Agnews Ka-Boom, op 3 november op Canvas. Dvd beschikbaar vanaf 9 oktober. Williams' Terrorist morgen op Canvas. Dvd beschikbaar vanaf 6 november, www.pias.com

Alex Agnew:

Je wilt als stand-upcomedian serieus genomen worden, hoe gek dat ook klinkt

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234