Zondag 25/10/2020

‘We zijn er trots op dat we risico’s nemen’

In het even avontuurlijke als grappige Up volgen we de avonturen van de 87-jarige ballonverkoper en weduwnaar Carl, die eindelijk besloten heeft een jeugddroom te realiseren. Met een massa ballonnen aan zijn huisje gebonden vliegt hij naar het verre Zuid-Amerika om zo in de voetsporen te treden van zijn jeugdidool, de ontdekkingsreiziger Charles F. Muntz. Maar dan blijkt dat er ook een jonge verstekeling aan boord is.

Een avonturenfilm ophangen aan een stokoude brompot. Vond men dat in tijden van jeunisme geen al te groot risico bij Pixar? Regisseur-producer John Lasseter (°1957) is duidelijk blij met de vraag. “Een risico zoals een film over een rat in de keuken of over een woordloze robot op een planeet vol afval. Of een film over speelgoed dat tot leven komt. Toen we destijds met Toy Story begonnen, was er hier en daar ook veel terughoudendheid. Of dat wel zo’n goed idee was. Geen enkele volwassene zou zoiets willen zien, zeiden ze. Nu staat Toy Story 3 in de steigers. “Niemand denkt nog aan die personages als ‘creaties’. Het zijn bijna vrienden geworden. Er komt trouwens ook een vervolg op Cars. Niets van wat wij bij Pixar hebben gemaakt, was ooit eerder gedaan. Pixar is een studio van pioniers, van mensen die telkens weer risico’s nemen. Daar zijn we trots op. Toen Pete Docter met het idee van Up en dat oude hoofdpersonage bij mij kwam, was mijn reactie: Super! Zoiets hebben we nog niet eerder gezien.”

Indrukwekkend trackrecord

Pixar heeft nu al tien lange animatiefilms in de zalen gebracht. Bij elk van die tien succesvolle films, zo liet John Lasseter eerder weten, was er minstens één moment waarop de productie muurvast zat en men bij Pixar dacht dat ze nu toch wel met “the worst picture ever made” opgescheept zaten. Maar ze hielden vol en uiteindelijk raakten de problemen opgelost. Hoeveel Pixarprojecten de eindstreep niet hebben gehaald? Lasseter: “Hoeveel? Zero! We hebben geen enkel opgestart filmproject in de steek moeten laten. Maar we werken wel vier tot vijf jaar aan een film. Pixar is een studio die geleid wordt door filmmakers, niet door managers.”Een indrukwekkend trackrecord dus, temeer omdat al die animatiefilms een succesrijke bioscoopcarrière hebben beleefd. Het geheim van Pixar? “Een van de dingen waarop wij bij Pixar focussen, is dat we great movies willen maken, los van het feit dat het animatiefilms zijn”, aldus Lasseter. “Natuurlijk hou ik van animatie. Ik bedoel maar dat dit geen verschil maakt als het erop aankomt het publiek te entertainen. Onze films worden op hetzelfde scherm vertoond, in dezelfde bioscopen voor hetzelfde publiek dat dezelfde tickets koopt en dezelfde popcorn eet. Toch wordt er nog altijd gedaan alsof animatiefilms iets anders zijn, of alleen maar voor kinderen. Voor ons is het duidelijk: it’s a movie. Daarom ben ik ook zo blij en fier dat Up in Cannes gekozen werd voor de opening. Dat moet toch betekenen dat zij het een goede ‘film’ vinden.”

Frustrerend

Gelet op de pioniersrol die Pixar zich toedicht, is het eigenlijk vreemd dat Up nog maar de eerste 3D-film van de studio is. “Ik ben altijd een grote fan van 3D geweest”, beklemtoont Lasseter. “Ik heb zelfs mijn trouwfoto’s met zo’n antieke 3D-fotocamera laten maken. (lacht) Mijn eigen achtergrond was handgetekende animatie met geschilderde achtergronden, in 2D dus. Je kon toen niet rond voorwerpen bewegen. “Een van de redenen waarom ik verliefd ben geworden op computeranimatie, is precies omdat je in de computer een echte driedimensionale omgeving kunt bouwen. Maar ik bleef het frustrerend vinden dat het er bleef uitzien alsof je door één oog naar de wereld kijkt. Eigenlijk hebben we bij Pixar altijd 3D-films gemaakt, maar die werden wel in 2D vertoond. Daarom vind ik het zo opwindend dat we Up nu ook echt in 3D kunnen tonen. “We hebben er wel voor gezorgd dat het 3D-effect niet alleen maar als gimmick gebruikt wordt, waarbij iets vanop het scherm naar het publiek lijkt te springen. De opzet was 3D te gebruiken als een instrument om het verhaal beter te vertellen, net als de kleuren, de muziek en de belichting. Om de kijker onder te dompelen in de film hebben we 3D gebruikt als een soort venster om in de wereld van de personages naar binnen te kijken. In het begin gebruiken we dat dieptezicht slechts met mate, maar zodra het avontuur van de oude Carl begint, wordt het menens. Het publiek hoeft daar niet bij na te denken, je voelt het gewoon. Carls waw-gevoel is ook dat van de kijker. Wat nog maar eens aantoont dat er over alles in een Pixarfilm wordt nagedacht. Alles in beredeneerd.”

De tien toppers van Pixar

1) Toy Story (1995) van John Lasseter2)A Bug's Life (1998) van John Lasseter en Andrew Stanton3)Toy Story 2 (1999) van John Lasseter, Ash Brannon en Lee Unkrich4)Monsters, Inc. (2001) van Pete Docter, David Silverman en Lee Unkrich5)Finding Nemo (2003) van Andrew Stanton en Lee Unkrich6)The Incredibles (2004) van Brad Bird7) Cars (2006) van John Lasseter en Joe Ranft8) Ratatouille (2007) van Brad Bird en Jan Pinkava9) WALL·E (2008) van Andrew Stanton10)Up (2009) van Pete Docter en Bob Peterson

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234