Woensdag 12/05/2021

Ketnet

"We zien onszelf bij Ketnet al lang niet meer als een tv-zender"

Met 'Boeva & The Games' heeft Ketnet voor het eerst een programma rond gaming. Beeld © VRT - Anne Dreesen
Met 'Boeva & The Games' heeft Ketnet voor het eerst een programma rond gaming.Beeld © VRT - Anne Dreesen

Een maand nadat de grote jongens hetzelfde deden schiet ook Ketnet het televisienajaar op gang. Een najaar dat zich trouwens steeds minder op het traditionele televisiescherm afspeelt. "Onze doelgroep wil ons ook op andere platformen kunnen vinden."

Gevraagd naar de grote blikvangers van het najaar komt Ketnet-netmanager Maarten Janssen in eerste instantie nog met een aantal traditionele televisieprogramma's aanzetten. Boeva & the games bijvoorbeeld. "We wilden al heel lang iets rond gaming doen, maar het was zoeken naar de juiste vorm. Met dit programma hebben we die gevonden." Of Generatie K, een nieuw programma waarin ex-K3'tje Kristel Verbeke het over kinderrechten wil hebben. Maar na die eerste twee tv-programma's gaat het al snel over de onlineplannen van zijn zender. Er wordt gewerkt aan een smartphone-app voor Ketnet, ook het actualiteitenprogramma Karrewiet moet binnenkort zo'n eigen app krijgen en er wordt ook nagedacht over een manier om verder te bouwen op het onverwachte succes van de vlogs die Zita Wauters - dochter van - deze zomer voor de Ketnet-site maakte.

"We zien onszelf al lang niet meer als een tv-zender", legt Janssen uit. "Ketnet speelt op het digitale vlak al veel langer een pioniersrol. Vergeet niet dat onze programma's al sinds 2011 gratis online te bekijken zijn. Logisch ook, we werken voor een doelgroep die het evident vindt dat ze ons zowel op televisie, computer, tablet of smartphone kan vinden." Dat maakt de taak van de netmanager er niet makkelijker op. Waar die vroeger enkel het zendschema van de zender moest zien te vullen, zijn er nu veel meer digitale ballen om in de lucht te houden. En dat allemaal met een budget waar, net als bij dat van Eén en Canvas, de voorbije jaren op beknibbeld werd.

Minder nieuwe programma's

Dat heeft ook bij Ketnet wel degelijk zijn gevolgen. "Het is niet zomaar dat we ervoor kiezen om pas een maand na de andere zenders met ons najaar te starten", vertelt Janssen. "Die vertraging levert ons een forse besparing op." Wie het huidige zendschema met dat van een paar jaar geleden vergelijkt, zal bovendien merken dat er nu minder nieuwe programma's geprogrammeerd staan. "We hebben beslist om in minder verschillende titels te investeren", legt Janssen uit. "En omdat onze doelgroep er zo'n grillig kijkpatroon op na houdt kunnen we die afleveringen ook wat vaker heruitzenden."

Die budgettaire beperkingen hebben ook hun impact op de digitale activiteiten. Ketnet-kijkers die zich op de website registreren, krijgen bijvoorbeeld toegang tot het eigen sociaal netwerkje van de zender. Alleen blijven de mogelijkheden daar nogal beperkt in vergelijking met wat je bij Facebook, Instagram of Snapchat vindt. "We willen kinderen op een veilige manier met sociale media kennis leren maken", vertelt Jansen. "Om ongepaste reacties of pestgedrag te vermijden, hebben we er bijvoorbeeld voor gekozen om alle reacties handmatig te modereren. Maar dat betekent meteen ook dat we de mogelijkheden wat die interactie betreft, moeten beperken. We hebben nu eenmaal niet de mankracht om duizenden berichten een voor een te checken."

De pet op tegen kanker

Het komt er voor Ketnet dus op aan keuzes te maken. "Er zijn nog honderden dingen die we willen doen", vertelt Janssen. "En dat hoeven heus niet alleen digitale dingen te zijn. Onze evenementen, zoals de actie 'De pet op tegen kanker' waar we net mee gestart zijn, zijn minstens even belangrijk voor onze zender."

De belangrijkste nieuwigheden op Ketnet

'Generatie K', vanaf 7 november:

Ex-K3 Kristel Verbeke geeft kinderen zeven weken lang de kans om hun gedacht te zeggen. Op die manier worden kinderrechten uitgelegd.

Musical 'Unidamu', vanaf 10 oktober:

Na Kadanza en Kadanza Together slaan Ketnet en Studio 100 voor de derde keer de handen in elkaar voor een Ketnet-musical. Tatyana Beloy en Thomas Van Achteren presenteren de zoektocht naar nieuw musical-talent, Sien Wynants neemt een van de hoofdrollen voor haar rekening.

Fictie:

Zowel Nachtwacht, Ghost Rockers als D5R krijgen dit najaar een nieuw seizoen.

Acties:

Voor het tweede jaar op rij steunt Ketnet de actie 'De pet op tegen kanker' van de Liga tegen kanker. Kinderen kunnen hun eigen pet pimpen om die daarna op 19 oktober zo massaal mogelijk op te zetten om naar school te gaan. De week voor Kerstmis kunnen scholen deelnemen aan de 'Ketnet-Koekenbak' waarvan de opbrengst naar Music For Life gaat.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234