Dinsdag 07/04/2020

'We willen vooral ons eigen verhaal vertellen'

Met elf nieuwe programma's dit voorjaar en een aantal grote kanonnen in stelling voor het najaar, lijken vtm en 2BE klaar voor de strijd met het vernieuwde VT4 en VIJFtv.

et komende jaar mag dan al aangekondigd worden als het meest boeiende jaar uit de recente televisiegeschiedenis, ook 2011 was allesbehalve slaapverwekkend. De overname van de SBS-zenders VT4 en VIJFtv door De Vijver, het consortium waar ook productiehuis Woestijnvis toe behoort, veroorzaakte schokgolven die ook aan de Medialaan hun effect niet misten. Directeur-generaal Peter Quaghebeur vertrok en werd deze week aan de top van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa), het moederbedrijf van onder andere vtm, 2BE en Vitaya, opgevolgd door radiomakers Peter Bossaert en Erwin Deckers. "We zijn wakker geschud", vat Jan Segers, programmadirecteur bij de VMMa, die evolutie samen. "Het voorbije jaar hebben we onze eigen werking kritisch tegen het licht gehouden. Daarop is beslist om ons toe te leggen op onze corebusiness: het maken van creatieve televisie en radio." Niet dat het rapport dat Segers voor 2011 voor kan leggen er slecht uit ziet. Integendeel zelfs. De drie grote VMMa-zenders (vtm, 2BE, Vitaya) waren het afgelopen jaar goed voor een gemiddeld marktaandeel van 36,8 procent bij de televisiekijkers tussen 18 en 54 jaar. Daarmee stoot de VMMa de openbare omroep, die afklokte op een marktaandeel van 35,6 procent, van de troon als marktleider in die doelgroep.

Vaste afspraken

Op de lauweren rusten is er echter niet bij. Want er is wel degelijk nog werk aan de winkel. Aan de vaste afspraken bijvoorbeeld. Het showbizzmagazine Voor de show stelt teleur. Met een verhuis van de redactie van dat programma naar de nieuwsdienst hoopt Segers het programma nieuw leven in te blazen. Ook Het Nieuws zelf moet beter doen. "We trekken nu voluit de kaart van het zevenuurjournaal. Dat moet opnieuw een onderscheidend nieuwsbulletin worden." En dan is er nog wat Jan Segers de genre-mix noemt. "We scoren goed in prime-time, maar een goed scorende quiz of talkshow hebben we niet." Dat is één van de redenen waarom vtm adjunct-netmanager Jurgen Minnebo bij Canvas wegsnoepte.

"Vroeger gingen we uit van een aanbod-model", legt Segers uit. "De productiehuizen deden ons voorstellen en daar pikten wij dan de leukste dingen uit. Voortaan willen we meer vanuit onze specifieke noden vertrekken. We rekenen op Jurgen om samen met de productiehuizen nieuwe programma's op poten te zetten en uit te werken om zo de hiaten in ons aanbod weg te werken." Preferentiële partners zijn er daarbij niet. "We staan open voor iedereen. Als Jan Eelen een goed idee heeft, mag hij gerust langskomen." Een talkshow hoeft Eelen alvast niet te bedenken. Die heeft vtm vanaf dit voorjaar met Cijfers liegen niet immers in het aanbod zitten.

Met elf nieuwe programma's in dat aanbod moeten de VMMa-zenders gewapend zijn voor de strijd met het nieuwe VT4 en VIJFtv. En dit najaar, wanneer de concurrentie echt uit de startblokken schiet, doen Segers en co daar nog een schepje bovenop. Succesprogramma The Voice komt terug voor een tweede seizoen. Debby en Nancy vieren hun comeback op zaterdagavond en dan hebben ze aan de Medialaan met Code 37, Deadline 14.10 en Clan nog drie fictieprogramma's klaar staan. In tegenstelling tot de SBS-concurrentie die deze week nog liet weten het programmabudget met 40 procent op te trekken, wil Segers geen cijfer op de investeringen van zijn zenders plakken. "Het heeft geen zin om met cijfers te gaan goochelen en die dan te vergelijken met wat de concurrentie verkondigt. We willen vooral ons eigen verhaal vertellen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234