Maandag 01/06/2020

'We willen blijven kiezen voor de kunstenaar'

theater

kaaitheater presenteert nieuw seizoen

Brussel

Van onze medewerker

Tom Rummens

Het Kaaitheater, dat in september vijfentwintig jaar bestaat, presenteerde gisteren het programma voor het komende seizoen. Daarin worden de krachtlijnen, die uitgezet werden voor de subsidieperiode 2001-2005, verder uitgewerkt: "Zowel receptief als productief actief blijven, de internationale werking uitbouwen maar tegelijk ook aandacht blijven schenken aan het Nederlandstalige toneel, dat in Brussel ondervertegenwoordigd was, en de publieksopbouw optimaliseren zonder anderzijds het jonge talent uit het oog te verliezen."

Dat laatste punt is wat dubbelzinnig. Algemeen directeur Hugo Vanden Driessche wees inderdaad op het belang van de publiekswerking van een kunstencentrum, maar wilde tegelijk de nodige nuances aanbrengen in het participatiedebat dat momenteel wordt gevoerd. Dat gebeurde via een 'kanttekening' van dramaturge Marianne Van Kerkhoven: "Ja, wij willen een breed publiek bereiken, maar niet op om het even welke manier", zo klonk het.

Van Kerkhoven: "Wij moeten plots een groter publiek bespelen en een betere sociale mix verkrijgen om aldus in te spelen op allerlei maatschappelijke tendensen. Op die manier dicht men ons een macht toe die we niet bezitten. Theater is altijd een beperkt medium geweest, en het is een demagogische bewering om te zeggen dat kunst er voor iedereen kan zijn. Een groot publiek bereik je gemakkelijk, namelijk door te werken met een berg clichés.

"Met het Kaaitheater willen we blijven kiezen voor de kunstenaar. Die, en niet de politicus of het publiek, maakt kunst. De kunstenaar moet blijven nuanceren, blijven nadenken, en hij moet de tijd en de ruimte krijgen om dat goed te doen.

"Bewustworden is een proces dat tijd vraagt, en we mogen die traagheid niet uit handen geven. Het theater heeft de strijd om autonomie met succes gestreden. Elke externe taak die het toebedeeld krijgt, zal die autonomie vroeg of laat weer aantasten."

De kunstenaar staat met andere woorden centraal, maar dat betekent geenszins dat het Kaaitheater geen inspanningen doet om een groot en breed publiek te bereiken. Zo treden Dito'Dito en Transquinquennal (met De Belgen), Dood Paard (Ilias) en Raimund Hoghe (Young People, Old Voices) volgend seizoen aan in de grote zaal, terwijl ze totnogtoe de kleinere Kaaitheater-studio's bespeelden. Dat doen ze met producties die "niet alleen groter van schaal zijn, maar ook een groter en breder publiek kunnen aanspreken", aldus artistiek leider Johan Reyniers. Het werk van Toneelgroep Amsterdam, "het grootste ensemble van de lage landen", krijgt met vier producties een centrale plaats in de programmering. "Niet alleen vanwege de regisseurs die er werken, maar ook vanwege het ensemble zelf. We vinden dat in de grootste stad van België het belangrijkste ensemble van de Nederlanden manifest aanwezig moet zijn."

Nieuw werk produceert het Kaaitheater, naast dat van Dood Paard en Hoghe, nog van Brusselaar Peter van Kraaij, die zijn plannen voor een enscenering van Het Jachtgezelschap (Thomas Bernhard) na vier jaar weer opneemt. Met een cast die ingevuld wordt door Frieda Pittoors, Steven van Watermeulen en Dirk van Dijck is die productie alvast veelbelovend. In de reeks eigen producties wordt ten slotte 'Betonliebe + Fleischkrieg' Medeia van Jan Decorte hernomen.

Voor het jongere en onbekendere werk uit binnen- en buitenland heeft het Kaaitheater, conform de uitgangspunten, eveneens alle aandacht. Zo is er bijvoorbeeld Wurst, een bewerking van het Nibelungenlied door het jonge New Yorkse collectief Radiohole, inclusief een beenharde soundtrack van de Canadese groep Godspeed You Black Emperor!. Verder gaat het Kaaitheater voor de eerste keer in zee met De Parade, het gezelschap rond schrijver en regisseur Rudi Meuleman dat vorig seizoen aan een comeback begon.

Misschien wel het bijzonderste project dat het Kaaitheater volgend seizoen presenteert, is héâtre-élévision van de jonge Franse choreograaf Boris Charmatz, een dansfilm die wordt getoond in een installatiecontext. Het project is verscheidene maanden te zien en dat zal ook nodig zijn, want er kan telkens slechts één toeschouwer naar binnen.

Meer informatie op www.kaaitheater.be of 02/201.59.59.

'Het is een demagogische bewering om te zeggen dat kunst er voor iedereen kan zijn'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234