Donderdag 28/05/2020

'We weten beter en kunnen beter'

Dit weekend opent de eerste expo van ontwerper Bruno Pieters (40). (Behind) the Clothes Vanaf 5/6-31/7, Kattendijkdok Oostkaai 22, Antwerpen, behindtheclothes.be moet tonen hoe eerlijke mode eraan toe kan gaan. Want: 'een consument die
weet wat er gebeurt, kan ethisch kiezen'.

Om consumenten aan te zetten om eerlijker te kopen, moeten ze weten wat er achter de schermen gebeurt, gelooft ontwerper Bruno Pieters. De vicieuze cirkel waarin productie te veel druk legt op het milieu en de maatschappij én mensen toch kleren moeten blijven kopen, kan enkel gebroken worden door trans- parantie. Pieters werkte in het verleden nog als creatief directeur voor Delvaux en later voor Hugo Boss, maar, geveld door een burn-out, kondigde hij in 2010 zijn vertrek uit de modewereld aan.

Na twee sabbatjaren besloot hij om zijn eigen label (dat was ook on hold gezet) nieuw leven in te blazen. Bruno Pieters werd Honest By Bruno Pieters en moest zo eerlijk én transparant mogelijk zijn. Elk onderdeel van zijn kleding kun je traceren; van de stoffen tot het kleinste draadje in het etiket. Tijdens het creatieve zomerfestival Born In Antwerp brengt Pieters zijn idee over mode in beeld met een allereerste expo. En ook in Behind the Clothes wil hij alles tonen.

Welke boodschap moet deze expo uitdragen?

"Achter elke aankoop zit een heel verhaal en ik denk dat het voor iedereen belangrijk is dat ze dat verhaal kennen. Die aankoop heeft op zijn beurt gevolgen voor de toekomst en het is aan de klant om te beslissen hoe mooi dat verhaal is. Het is belangrijk om daarvan op de hoogte te zijn, om transparantie te krijgen."

Hoe bouwde u de expo op?

"De expo is opgebouwd in twee delen. Het eerste deel 'The Clothes' bestaat uit drie onderdelen. Eerst zijn er silhouetten die een eerbetoon vormen aan Katharine Hamnett. Sinds het begin van haar carrière is deze Britse, inmiddels 68-jarige ontwerpster ook een activiste. In de jaren tachtig was ze de eerste die haar kleding gebruikte om haar meningen over politiek en milieu te delen. Ze pionierde door verder te gaan dan vorm, kleur en verhouding. Haar sloganeske T-shirts moeten haar tot de meest gekopieerde designer ooit maken. In mijn ogen is Hamnett een modeheldin en daarom wou ik haar zeker betrekken.

"Het tweede luik gaat over transparantie, waarvoor ik vijf silhouetten van mijn eigen label Honest By selecteerde, en ten slotte toon ik een heruitgave van verschillende silhouetten uit de periode 2001 tot 2009, die we speciaal voor de expo opnieuw uitbrachten in duurzaam materiaal.

"In het andere deel - 'Behind the Clothes' - stel ik alle creatievelingen voor met wie ik in het algemeen werk, ons hele modenetwerk van vlastelers tot stoffenfabrikanten, patroonmakers en grafisch ontwerpers. Ik wou een gezicht plakken op iedereen die achter de schermen werkt."

Uw werk wordt helemaal opgehangen aan eerlijke mode. Wat zijn uw grootste frustraties?

"Da's een heel lange lijst. Er kan heel wat beter. Ik probeer niet te veel te focussen op de gebreken in de industrie, maar te zoeken naar oplossingen. Zoals transparantie. Het maakt me blij dat het onderwerp niet meer gemarginaliseerd en weggelachen wordt. Eerlijke mode wordt serieuzer genomen, en ik voel dat ook andere collega's vinden dat er iets moet gebeuren. De mensen zien dat het tijd is voor verandering: we weten beter en kunnen beter, het is enkel nog een kwestie van het ook te doen."

Moeten die veranderingen vanuit de bedrijven of vanuit de consument komen?

"Ik vind het logisch dat die vanuit de bedrijven zouden komen, maar in de realiteit werkt het wel anders. Dat heb ik zelf gezien op mijn vorige werkplaatsen. Bedrijven zijn geen initiatiefnemers, maar onpersoonlijke instituten die moeten leveren wat de klant wil. Als er geen vraag is (naar eerlijke kleding, red.) zullen ze geen initiatief nemen, omdat alles om de cijfers draait. En het zijn de klanten die de cijfers maken.

"Daarom sta je als consument in een enorm geprivilegieerde positie; je bent en blijft koning. En net daarom ben ik optimistisch. Ik zie het steeds meer om me heen dat mensen zich bewuster worden van wat ze doen. Er is een algemene mentaliteitswijziging waarbij we weer op zoek gaan naar evenwicht. Uiteindelijk zullen mensen zich vragen gaan stellen en moet de industrie wel volgen.

"Ik vind het jammer wanneer mensen zeggen dat ze die oneerlijke industrie niet kunnen verhelpen. Sommigen hébben niet eens de kans om duurzaam te kiezen omdat ze het budget missen. Dus moeten mensen die er wel het budget voor hebben het heft in eigen handen nemen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234