Zaterdag 25/01/2020

'We werkten meer dan drie jaar aan deze muziek'

Het is nog maar zijn derde filmscore, maar niet de minste. Justin Hurwitz (32) won de Oscar voor Beste Score en Song voor zijn muziek bij La La Land. Op Film Fest Gent maakt hij kans op nog twee prijzen. Intussen trekt het cinéconcert de wereld rond.

Over La La Land is al veel geschreven, vooral in superlatieven. En binnenkort kan u dé musical van het jaar ook live meemaken, tijdens La La Land in Concert. Het was al de derde keer dat regisseur Damien Chazelle en componist Justin Hurwitz samenwerkten voor een film. Twee jaar en half schreef Hurwitz aan de muziek.

"Eigenlijk duurde het veel langer", lacht hij aan de telefoon vanuit Los Angeles. "Damien en ik hadden in 2011 al een jaar aan de film gewerkt, maar we kregen hem nergens verkocht. We zijn dan Whiplash gaan maken, en hebben La La Land een tijdje in de koelkast gestoken. Nadat we het project in 2014 weer hebben opgepikt, kostte het nog eens tweeënhalf jaar."

Waarmee bent u gestart: de liedjes of de score?

"Ik ben vooral gestart met de piano, het instrument dat de meest dragende rol speelt. Op de piano heb ik alle melodieën verzonnen, die ik dagelijks aan Damien liet horen. Ik heb wel honderd ideeën voorgesteld. Sommigen waren héél slecht, anderen nog niet helemaal juist.

Pas als een melodie precies goed zat, kon die uitgewerkt worden."

La La Land combineert een klassiek orkest met een puur jazzcombo. Hoe moeilijk was die spreidstand?

"Dat is tricky, waar we al eens filosofische debatten over hielden. Waar in de film moest het klassiek klinken, en waar meer jazzy? Die discussie zit vervat in één bepaald nummer, in de scène in het restaurant waar Mia binnenwandelt en Sebastian ontslagen wordt ('Mia & Sebastian's Theme', RB).

"Sebastian is een jazzpianist, dus hoorde er iets van jazz in te zitten. Aan de andere kant speelt hij ook maar een romantische lovesong, iets wat moest dienen als orkestraal thema van de hele film en zeker zou terugkeren in het Planetarium. Het nummer mocht dus ook niet té jazzy zijn. Aan dat nummer heb ik maanden gewerkt, omdat ik héél lang heb gezocht naar de juiste balans. Eens dat nummer er was, kwam de mix vanzelf."

Dus ook bij het grootse musical-openingsnummer 'Another Day Of Sun'?

"Toen ik dat schreef, dacht ik niet aan jazz, wel aan melodie. Pas bij het arrangeren, heb ik er een jazzritmesectie ingestoken, geïnspireerd op de Franse componist Michel Legrand - bekend van de musicalfilms van Jacques Demy. Die jazzdrum de kern van het hele nummer is geworden.

"Veel van dat jazzgevoel zit ook in de piano. Voor 'Another Day Of Sun' kreeg de pianist vooral de akkoordveranderingen mee. Zo zat hij niet de hele tijd gebonden aan een geschreven muziekstuk en kon hij sommige stukken ook zelf inkleuren. Improviseren, zoals échte jazzmuzikanten dat doen. Dat in tegenstelling tot de rest van het orkest, die natuurlijk wel alle noten op papier moesten spelen."

Dat improviseren is dan weer onmogelijk voor het filmconcert van La La Land.

"De film is af, de partituur ligt vast. Elke noot die op het scherm gespeeld wordt, staat nu op papier. Vooral de pianist heeft een extreem moeilijke job, omdat die synchroon met de filmbeelden moet spelen.

"In elk land waar de show wordt opgevoerd, hebben we een andere pianist. Die moet niet alleen de bladmuziek volgen, maar dat ook doen op het ritme van een metronoom, een kliksysteem in zijn oor waarmee het tempo en de intensiteit wordt aangegeven. Alles moet exact zijn, het publiek moet de noot horen die Ryan Gosling in beeld aanslaat. Alleen dan wordt de voorstelling een grote magische truc."

U won al tientallen prijzen voor de score, waaronder de Oscar en Golden Globe. Binnenkort maakt u ook kans op twee World Soundtrack Awards in Gent. Went dat?

"Het blijft me flatteren. (lacht) Ik heb het bestaan van de World Soundtrack Awards van Film Fest Gent nog maar pas ontdekt, en de nominaties zijn een fijne verrassing. Het feit dat de film en de muziek nog steeds erkenning krijgen, betekent veel voor mij.

"Maar nog belangrijker dan de nominaties en awards is de erkenning van het publiek. Onlangs vertelde een vriend me dat zijn kinderen de bladmuziek van La La Land hadden gekregen in de pianoles, hun pianoleerkracht wist natuurlijk niet dat ze de componist ook persoonlijk kenden. Dat mensen mijn muziek blijven consumeren, zelfs zelf beginnen spelen, dat is het mooiste compliment."

Heeft zoveel erkenning al deuren geopend?

"Daar sta ik nog niet voor open. Sinds maart ben ik non-stop bezig met het schrijven van de muziek bij Damiens volgende film."

Dus naast beste vriend is Damien Chazelle ook uw belangrijkste werkgever.

"Klopt, we kunnen enorm goed samenwerken. Ik hou van de films die hij wil maken, respecteer hem als filmmaker. En hij respecteert mij als componist. (denkt na) Dat is wat een componist wil: een regisseur die geeft om muziek, die haar naar waarde kan schatten en haar een dragende rol gunt in het geheel van de film.

"Ons volgende project wordt geen musical of jazzfilm, waarin muziek een andere rol speelt. Geen hoofdrol dus, eigenlijk zoals in de meeste films. Toch zijn we nu al druk aan de score bezig, terwijl er nog niets is opgenomen. Ik hoop dat het helemaal anders zal klinken dan mijn eerdere werk, maar toch mijn stempel draagt. En dat Damien er nu al zoveel zorg in stopt, daar kan ik alleen maar van houden."

'La La Land in Concert', op 18/10 in Stadsschouwburg (Antwerpen), 19/10 Vorst Nationaal (Brussel), 22/10 Casino-Kursaal (Oostende). Tickets op filmconcerts.be. Lees onze recensie van 'La La Land in Concert' op demorgen.be/dossier/lalaland

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234