Vrijdag 06/12/2019

'We voelen ons bedot door verkeersstatistieken'

Verenigingen van zwakke weggebruikers en Groen! reageren onthutst op een studie over het aantal verkeersslachtoffers in ons land (DM 4/10). Volgens universitair onderzoek komt slechts één op de vijf fietsers en één op de drie voetgangers in de verkeersstatistieken. De Fietsersbond heeft het over 'hemeltergende cijfers'.

Door Kris Hendrickx

BRUSSEL l De steekproef met twee ziekenhuizen van de UGent en de VUB toont aan dat slechts de helft van de ernstig gewonde verkeersslachtoffers ook daadwerkelijk in de officiële ongevallenstatistieken opduiken. Bij zwakke weggebruikers is de situatie nog dramatischer.

"We krijgen wel vaker meldingen van leden die bij een ongeval betrokken raken en de politie bellen zonder succes, hoewel die eigenlijk verplicht is te komen", legt directeur Patrick D'Haese van de Fietsersbond uit. "Alleen dat al toont aan dat de huidige statistieken niet kunnen kloppen. Buitenlands onderzoek bevestigt de onderrapportering van zwakke weggebruikers elders. Maar één op de vijf fietsers blijft ronduit een dramatisch cijfer."

Volgens D'Haese is er absoluut verder onderzoek nodig om de bevindingen te staven. "Als de cijfers bevestigd worden, is dat hemeltergend. Op deze cijfers wordt het beleid immers afgestemd. We kunnen alleen maar hopen dat de politiek nu meer gaat investeren in fietsinfrastructuur. Er is op dat vlak nog altijd heel veel werk aan de winkel. Er wordt vaak gepraat over missing links in het autoverkeer en zelden voor het fietsverkeer. Terwijl die laatste veel omvangrijker zijn."

D'Haese wijst erop dat heel wat fietspaden nog altijd zo moorddadig zijn dat het fietsen er eigenlijk zou moeten worden verboden. "Sommige oude fietspaden van amper een halve meter breed zijn al even onveilig. En dan heb je nog de paden die niet onderhouden worden, waardoor fietsers weer voor de rijbaan gaan kiezen."

De directeur van de Fietsersbond geeft toe dat veel aandacht wordt besteed aan fietsverkeer. "Minister Landuyt heeft op dat vlak geen slecht werk geleverd. Maar er zijn ook erg veel sp.a-gemeenten waar nog altijd bitter weinig gebeurt. De minister kan daar ook mobiliseren."

Bij de Voetgangersbeweging klinken gelijkaardige reacties. "Intuïtief voelen we al langer dat er een belangrijke onderregistratie is van zwakke weggebruikers", zegt voorzitter Tom Dhollander. "Het is belangrijk de juiste cijfers te hebben. Enkel zo kun je bijvoorbeeld de echte last van onveiligheid in het verkeer meten. Elke gewonde betekent ziekenhuiskosten, werkonbekwaamheid en ga zo maar door." Dhollander legt ook de link met de verkiezingen. "In opiniepeilingen merk je ook hoe belangrijk een leefomgeving met goede voet- en fietspaden is voor mensen. De gemeenteraadsverkiezingen gaan voor een groot stuk ook daarover."

Vlaams volksvertegenwoordiger Eloi Glorieux (Groen!) vindt dat de bescherming van zwakke weggebruikers dringend in een hogere versnelling moet. Glorieux stelt verder dat de cijfers uit de studie de goede Belgische resultaten van de verkeersveiligheidsbarometer van federaal mobiliteitsminister Renaat Landuyt ontkrachten.

Voor een goed begrip: de verkeersveiligheidsbarometer is gebaseerd op evolutie van het aantal verkeersdoden. Onderrapportering van verkeersdoden is een veel kleiner probleem dan die van gewonden. De verkeersveiligheidsbarometer levert dan ook vrij accurate informatie. Vorige week haalde België nog een bronzen medaille in een Europese vergelijking van vooruitgang in verkeersveiligheid. Aangezien het criterium daarbij het aantal verkeersdoden was, mag ons land die plak houden.

Landuyt zelf liet gisteren nog weten dat de onderrapportering van zwakke weggebruikers een bekend fenomeen is. De prioriteit van de minister blijft voorlopig de correcte verzameling van gegevens door politiediensten en parket. "De koppeling aan ziekenhuisdata (een vraag uit het universitair onderzoek) heeft geen zin zolang die gegevens niet exact zijn", aldus een woordvoerster. Het kabinet wijst er verder op dat de studie in kwestie een periode omvat waarin de politiehervorming de registratie grondig in de war stuurde.

De cijfers zijn hemeltergend. We hopen dat de politiek nu meer investeert in fietsinfrastructuur

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234