Zondag 09/08/2020

Video

"We stikken hier": passagiers uit België zitten na landing nog zes uur vast in vliegtuig

Een beeld dat een passagier op Facebook deelde van het vliegtuig op het moment dat ook de elektriciteit, na ongeveer vier uur ook was uitgevallen.Beeld rv

Meer dan driehonderd veelal Belgische passagiers die met vlucht 157 van Air Transat vanuit Brussel op weg waren naar het Canadese Montreal, hebben maandagavond zes uur zonder voedsel, water, elektriciteit of airconditioning vastgezeten in het vliegtuig nadat het door noodweer moest uitwijken naar Ottawa. "We stikken hier, laat ons eruit!", twitterden de wanhopige passagiers.

Door het noodweer moesten zo'n twintig vliegtuigen die op weg waren naar Montreal maandagavond afwijken van hun route. Alle toestellen werden omgeleid naar het Macdonald-Cartier International Airport in Ottawa. Terwijl alle andere vluchten goed verwerkt werden, bleef het vliegtuig van Air Transat uit Brussel ergens op het tarmac staan. Pas zes uur later, het was inmiddels bijna elf uur 's nachts, vloog het vliegtuig door naar eindbestemming Montreal.

Verschillende versies
Volgens Air Transat was de situatie "buiten hun controle". Er zouden geen trappen of uitstapbruggen beschikbaar zijn geweest om de passagiers van het vliegtuig af te halen of om de passagiers van water te voorzien en het drinkwaterreservoir van het vliegtuig aan te vullen. Het vliegveld van Ottawa spreekt dit echter tegen en laat weten dat ze "voor deze situaties" trappen ter beschikking had om de passagiers van het vliegtuig af te halen en bussen om hen veilig naar de terminals te brengen. "Noch het grondpersoneel, noch de luchtvaartmaatschappij heeft deze diensten echter aangevraagd", klinkt het in een verklaring.

(lees verder onder video)

Dat terwijl tijdens het urenlange wachten in het hete vliegtuig steeds meer passagiers ziek werden: doordat het vliegtuig bijna geen kerosine meer had, werd al gauw de airconditioning uitgeschakeld en werd het vliegtuig een bakoven. Na zo'n vier uur viel ook nog de elektriciteit uit. Verschillende passagiers probeerden via sociale media de aandacht te trekken van de luchthavenautoriteiten en één iemand belde ook het noodnummer 911.

Noodteam
Daarop werd een volledig noodteam geactiveerd dat samen met paramedici en politie uitrukte naar het vliegtuig. Een passagier die medische hulp nodig had werd door het team behandeld. Er werden flessen water uitgedeeld en de in de cargo aanwezige hond van een inmiddels panische passagier kreeg ook water. Het team van Ottawa Airport, dat speciaal klaarstond om de mensen van de omgeleide vluchten op te vangen, zou volgens de luchthaven niet opgeroepen zijn door de crew van Air Transat. Toen ze zelf de bemanning contacteerden om hun diensten aan te bieden, kregen ze naar eigen zeggen geen reactie.

(lees verder onder video's)

Volgens Air Transat werd de enorme vertraging veroorzaakt door een opstopping op het vliegveld van Ottawa en een lange vertraging bij het opnieuw voltanken van het vliegtuig. De vliegtuigmaatschappij biedt haar excuses aan aan de passagiers.

Nieuwe luchtvaartwet
De Canadese Transportminister Marc Garneau heeft laten weten dat dergelijke incidenten in de toekomst niet meer kunnen voorkomen als een nieuwe luchtvaarwet komende lente wordt aangenomen. Volgens die nieuwe wet moet een vliegtuig dat minstens drie uur aan de grond staat voedsel en water krijgen aangeboden, net als de mogelijkheid om de passagiers van boord te halen - indien de veiligheid gegarandeerd kan worden.

Luchtvaartmaatschappijen moeten volgens de nieuwe wet ook de redenen voor de vertraging opgeven.

OPROEP: Zat u op het rampvliegtuig dat 6 uur lang stilstond op de luchthaven van Ottawa of kent u iemand? Laat het ons weten: mu@hln.be.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234