Donderdag 19/05/2022

InterviewKenny Willems

‘We riskeren een stuk van ons rijke caféleven te verliezen. Er is dringend perspectief nodig’

null Beeld Thomas Vanhaute
Beeld Thomas Vanhaute

Populaire Brusselse cafés als Le Coq en Les Brasseurs doen een beroep op hun stamgasten om hen financieel bij te staan. Dat doen ze via crowdfunding, en met succes: in twee weken haalden ze elk meer dan 10.000 euro op. ‘Er is dringend nood aan perspectief voor de horeca’, kadert Kenny Willems het fenomeen.

Lieven Desmet

Bent u verrast over dat succes?

“Ik ben blij om zien dat deze crowdfundingcampagne een succes blijkt te zijn. Dit is een zeer belangrijk en bemoedigend signaal voor al die café-uitbaters die momenteel in onzekerheid zitten. Naast het hoopgevende signaal van de klanten, is het signaal dat de horeca hiermee geeft echter zeer onrustwekkend: de uitbaters grijpen met zo’n campagne naar de laatste reddingsmiddelen. Dit toont aan dat er snel duidelijkheid nodig is over de toekomst van de horeca. Om perspectief te kunnen bieden aan de uitbaters is er nood aan een duidelijk kader waarbinnen over een heropening kan worden nagedacht.”

Alken-Maes heeft diverse cafés in portefeuille, hoe is het globaal gesteld met hun financiële gezondheid?

“Wij werken samen met zeer veel horecapartners, van De Panne tot Arlon. In totaal spreken we over enkele duizenden uitbatingen. De samenwerking gebeurt op verschillende manieren: er zijn uitbatingen waarbij wij eigenaar zijn van het pand, maar ook veel horecazaken waar wij de hoofdhuurder zijn en dus niet de eigenaar zelf. De impact op de horeca is enorm. Zij zijn al maanden dicht en dat blijft niet zonder gevolgen. Wat we zien, is dat ongeveer een op de drie horecazaken het momenteel bijzonder moeilijk heeft en zich in de gevarenzone bevindt met hoog risico op faillissement. Dit zijn ongeziene en zeer zorgwekkende cijfers.”

Hebben jullie op enige manier een tegemoetkoming gedaan naar de desbetreffende zaken?

“Absoluut. De cafés en horeca zijn voor onze zeer belangrijke partners. We bekijken steeds situatie per situatie. Denk bijvoorbeeld aan uitstel van betaling van facturen of terugbetaling van leningen. Voor de panden waarvan wij eigenaar zijn hebben wij ook al huurgelden kwijtgescholden. Voor panden die we zelf huren, moeten we echter de eigenaar zelf aanspreken, dus we hebben dit niet in de hand voor al onze horecapartners.”

Jullie delen als brouwerij zelf ook in de klappen?

“De brouwerijsector is eveneens zeer hard geraakt door deze crisis. Horeca en toeleveranciers doen al maanden meer dan hun deel in de strijd tegen het virus. We hebben perspectief nodig en de beste steunmaatregel is een veilige, gecontroleerde opening. Zover zijn we nog niet, maar onze oproep aan beleidsmakers is om in dialoog tot een duidelijk kader te komen waarbinnen wij en onze horecaondernemers aan de slag kunnen om ons voor te bereiden.”

Zijn de bestaande maatregelen die de overheid heeft genomen voldoende of zijn er kansen gemist?

“De overheid heeft een aantal maatregelen genomen die zeker hun vruchten afwerpen en de getroffen sectoren helpen. De tijdelijke werkloosheid is daar een goed voorbeeld van. De regering besliste om de horeca een btw-verlaging naar 6 procent toe te kennen voor niet-alcoholische dranken. Maar de omzet van een café komt voor ruim 50 procent uit alcoholische dranken. We stellen daarom voor ook tijdelijk een btw-verlaging voor alcoholische dranken toe te staan bij de tweede heropening. We moeten stappen zetten om de sector perspectief te geven, anders riskeren we een stuk van ons rijke caféleven te verliezen.”

Kenny Willems, directeur horeca van ­Alken-Maes: ‘We stellen voor ook tijdelijk een btw-verlaging voor alcoholische dranken toe te staan bij de tweede heropening.’ Beeld RV
Kenny Willems, directeur horeca van ­Alken-Maes: ‘We stellen voor ook tijdelijk een btw-verlaging voor alcoholische dranken toe te staan bij de tweede heropening.’Beeld RV
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234