Zaterdag 10/04/2021

'We moeten oortjes verbieden'

Hij wil de oortjes verbieden en als het kan de vermogensmeters ook. Cortisone, Tramadol en Stilnoct? Weg ermee, zegt de nieuwe Franse UCI-voorzitter David Lappartient in een exclusief gesprek met Het Laatste Nieuws.

Meneer Lappartient, u diende uw voorganger Brian Cookson een verpletterende nederlaag toe in Noorwegen. 37 stemmen waren voor u, 8 slechts gingen naar Cookson.

"Misschien is Cookson afgerekend op een gebrek aan leiderschap. Zo heb ik het aangevoeld."

U hebt gezegd, na uw verkiezing, dat u uw spierballen wil laten rollen.

"Ik wil dat de UCI wordt gerespecteerd. We onderhandelen met machtige partners."

Waarmee gaat u beginnen? Het afslanken van de WorldTour-kalender? 35 races, meer dan 200 wedstrijddagen, dat is toch veel te veel.

"Groter moet de WorldTour niet meer worden, dat is waar. Het wielrennen moet grondig worden hervormd. De sport moet zichtbaarder en stabieler worden, de inkomsten moeten naar omhoog. De hervorming van de kalender is daar maar een onderdeel van. Er is natuurlijk een basis waar niet moet worden aan geraakt: de Ronde van Vlaanderen, de Tour, dat zijn monumenten."

Hoe lang moeten we nog verder met drie grote rondes van drie weken? Ze zijn vaak saai, alleen gepensioneerden, werklozen en journalisten kijken er nog naar.

"De Tour de France heeft een wereldwijde uitstraling. Eén week minder zou een kleine economische ramp betekenen, ook voor de ploegen en hun sponsors, die één week minder publiciteit krijgen. Aan de andere kant heb je de Vuelta. Ik heb daar met ASO, die eigenaar is, al over gepraat. Mijn idee is dat we de Vuelta over drie weekends en twee weken kunnen laten lopen. Dat kan ook voor de Giro. Het debat is open. Misschien hebben Giro en Vuelta er belang bij dat ze met een week worden ingekort. Dan komen de beste ronderenners wél aan de start."

Veiligheid, of het gebrek eraan, is een heet hangijzer. Renners komen tijdens wedstrijden om het leven of raken zwaargewond, zoals Jan Bakelants in de Ronde van Lombardije.

"Het aantal valpartijen is schrikwekkend. De fout van motoren of auto's? Het kan. We hebben al maatregelen genomen, autobestuurders en motards worden opgeleid. Maar er is meer. Welke rol spelen de oortjes? Heeft iemand zich dat al afgevraagd? Ik zou daar graag een wetenschappelijke analyse over bestellen, bij een universiteit als het kan."

Wat bedoelt u, dat de oortjes een rol spelen?

"Ik heb al aangekondigd dat ik de oortjes wil verbieden bij het volgende WK. Hebben renners oortjes echt nodig om info te krijgen? Misschien kunnen we die info ook naar hun fietscomputer sturen. Of projecteren we ze op het vizier van hun helmen. Overigens heb ik ook een probleem met vermogensmeters. Die maken de koers kapot. Renners weten dat het beter is om met 328 watt naar boven te klimmen, dan meteen te reageren wanneer er iemand gaat aanvallen bergop. Haal de vermogensmeter weg en er zal helemaal anders worden gekoerst. Het wielrennen is aseptisch geworden.

"En dan heb je nog iets met de oortjes: die maken het wielrennen erg gevoelig voor online-weddenschappen. Je kunt rechtstreeks met de renner in de koers communiceren. Officieel gaat de verbinding van volgwagen naar coureur. Maar technologisch is er niets wat mij of u belet om tijdens een Tour-etappe met de geletruidrager in de Tour te bellen, nietwaar?"

Ik heb zijn nummer niet. Maar zegt u nu dat Chris Froome sneller of trager gaat rijden omdat er in de koers op hem wordt gewed?

"Dat zou kunnen. We moeten anticiperen. Sportweddenschappen, dat is als een ijsberg. Negentig procent van de weddenschappen is illegaal en gebeurt onder de waterlijn. Dat gaat zo in voetbal, tennis en handbal. Ik wil de dag niet meemaken dat het wielrennen, wanneer we eenmaal uit het dal van de doping zijn geklauterd en de strijd tegen mechanische fraude met succes is gevoerd, ten onder gaat aan corruptie en gokschandalen. Daar heeft de UCI geen enkel artikel voor in haar reglementen. Gokken is verboden, staat er. Maar het gebeurt."

Hoe ver staat u met de strijd tegen technologische fraude? U kondigde nieuwe maatregelen aan voor november.

"Dat wordt begin december. Bij de start van het nieuwe seizoen zullen we operationeel zijn. De UCI gaat meer middelen inzetten, de controles zullen veel scherper zijn. We moeten nieuwe methodes vinden om fraude op te sporen. Ik reken ook op samenwerking met de politie. Ik streef ernaar om technologische fraude in het strafrecht van verschillende landen te laten opnemen. Gevangenisstraf is geen prettig vooruitzicht voor wie technologische fraude pleegt."

Een motor in een koersfiets steken kun je moeilijk een criminele daad noemen.

"Ik vind van wel. Je speelt vals tegenover diegenen die het wel eerlijk spelen. En het geld dat je ermee verdient, gaat ten koste van de verdiensten van de anderen. Dat is diefstal."

Bent u een believer, dat het er eerlijk aan toegaat? Of toch niet?

"Ik ga ervan uit dat er in het verleden technologische fraude is gepleegd. En ik ben voorzichtig over hoe het nu is. Als we morgen met een schandaal van mechanische fraude zitten opgezadeld, is de ramp niet te overzien."

We hebben het niet over doping gehad. Dat is ooit anders geweest.

"De situatie is beter dan ooit. Maar we mogen de aandacht niet laten verslappen. Nergens wordt de strijd tegen doping zo fel gevoerd als in het wielrennen. Een derde van de controles wereldwijd voor het biologisch paspoort is voor het wielrennen. Er was een tijd dat men zei dat elke coureur gedopeerd was. Nu is doping een uitzondering."

Ondertussen zijn Tramadol en cortisone nog altijd toegelaten. Zelf zegt u ook dat er nog steeds misbruik is van het slaapmiddel Stilnoct.

"We moeten dringend handelen tegen misbruik van cortisone. Ik vind dat het (dopingagentschap) WADA slap optreedt. Dat ze mij niet komen vertellen dat renners die cortisone gebruiken, minder goed presteren. Als dat zo was, gebruikten ze niet. Cortisone staat niet op de verboden lijst, er is geen sanctie tegen misbruik. Maar wel stopt het lichaam met de aanmaak van eigen cortisol als er externe cortisone wordt toegediend. Dat is een probleem voor de gezondheid van de renner. Als ik goed ben geïnformeerd is gebrek aan cortisol zelfs dodelijk. Ik zeg: te weinig lichaamseigen cortisol = niet koersen."

Chris Froome gebruikte cortisone, Greg Van Avermaet ook.

"Als ze ziek zijn, als ze te weinig lichaamseigen cortisol hebben, starten ze niet. Simpel."

Gaat u Tramadol verbieden?

"Daar heeft de UCI niet de bevoegdheid voor. Maar ook daar kunnen we een startverbod opleggen, als we sporen van Tramadol vinden."

Wanneer komt het verbod er?

"Begin 2019 zou heel mooi zijn."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234