Woensdag 08/04/2020

'We moeten in 2020 bij de top vijf behoren'

De oudste ploeg in het peloton heeft sinds 1 september een nieuwe baas: Paul De Geyter. En de ex-manager van Tom Boonen en wijlen Frank Vandenbroucke is ambitieus. 'Lotto-Soudal moet dé klassieke referentie worden.'

Rennersmakelaar wordt manager van een wielerploeg. Het lijkt een vreemde move. "Dat weet ik niet", zegt Paul De Geyter (55). "Wel is dit mijn derde carrièrestap. Ik had eerst een juridisch advieskantoor in Luxemburg, Nederland en Ierland. Dat draaide zeer goed. Na tien, vijftien jaar sloop er routine in. Routine is dodelijk voor mij.

"Dan ben ik begonnen als manager van wielrenners. Ik heb dat opgebouwd van nul. Nu, bijna twintig jaar later, is dat een goed geoliede machine die ik gerust nog tien jaar had kunnen laten draaien. Ik heb altijd op kwaliteit ingezet. Michael Matthews, Julian Alaphilippe en Greg Van Avermaet zijn klanten. Van de renners die ertoe doen, had ik 15 procent in portefeuille. Maar weer was ik mijn drive verloren. Ik was klaar om iets anders te doen. Op een bepaald moment droom je er toch van om mee aan het roer te staan van een wielerploeg."

Op 1 januari hebt u de zaak verkocht aan uw vennoot Dries Smets. Volgens Patrick Lefevere wist u op 1 januari al dat u bij Lotto aan de slag zou gaan. Terwijl u officieel nog maar sinds 1 september de nieuwe CEO van Captains of Cycling bent.

De Geyter: "Ik heb twee jaar geleden al besloten dat ik iets anders wilde doen. Ik heb dat aan Dries Smets gezegd en we zijn gaan praten. De overeenkomst was vorig jaar rond, de handtekeningen zijn op 1 januari gezet. Pas later is Lotto gekomen. Dat was toch wat ik het liefste wilde. Ik achtte me niet kansloos voor de job. Maar er waren ook andere, degelijke kandidaten."

Uw verloning was voorwerp van discussie. U zou 230.000 euro per jaar verdienen, evenveel als een manager van de NMBS.

"Dat bedrag klopt niet. Je kunt zeggen dat het veel of weinig is. Ik laat in het midden of het meer of minder is. Je kunt het ook schandalig vinden dat Tim Wellens meer verdient dan premier Michel. Laat me dit zeggen: ik verdien minder dan vorig jaar. Voor wat ik nu verdien, werkt geen enkele WorldTour-manager. Ik zit onder de marktprijs. Het financiële was geen factor. Dan kon ik gerust blijven doen wat ik deed."

Velen zagen u als opvolger van Patrick Lefevere.

"Patrick Lefevere, dat is al een succesverhaal. Die wint overal waar hij langskomt. Ik word meer getriggerd door het uitbouwen van een topploeg dan door het voortzetten ervan."

Simpel gesteld: vroeger moest u aan de ploegmanagers zeggen dat uw renner meer waard was. Nu moet u aan rennersmanagers vertellen dat hun renner minder waard is dan wat ze voor hem vragen.

"Een manager van renners is geen tapijtenhandelaar. Waar je je moet voor hoeden als manager van een ploeg is dat je meegaat in een wild verhaal en veel te veel betaalt voor een renner. En wat je moet proberen als manager van een renner is profiteren van een hype die er op dat moment is. Ik geef als voorbeeld vaak Jan Bakelants, die in de Tour van 2013 in Corsica een rit won en de gele trui pakte. Je wist dat op het einde van de Tour zijn momentum voorbij was. Ik werkte toen niet voor Jan. Mijn taak als manager van Bakelants zou geweest zijn om een nieuw contract tijdens die Tour af te ronden. Mijn taak als manager van een ploeg zou geweest zijn om te wachten tot net na de Tour en dan toe te slaan. In de twee gevallen is de renner blij dat hij nog goed geld verdient."

Hoe zult u dat bij Lotto aanpakken? U kent de rennersmarkt door en door.

"Ik heb niet het grootste budget van het wielerpeloton. We zullen het moeten hebben van slim zijn, opportuniteiten afwachten en die ten volle benutten. Iemand laten tekenen voor hij doorbreekt, dat is de kunst. Ik kan onderhandelingen goed inschatten. Als een manager bij mij komt en zegt dat er al vier ploegen op zijn renner jagen, dan ben ik goed geplaatst om te weten of dat wel zo is. Ik heb alle truken van het onderhandelen over renners uitgevonden. Het zal niet gemakkelijk zijn om ze op mij toe te passen."

Is er bij Lotto nood aan vernieuwing?

"Voor 2018 is de ploeg rond. We moeten rekening houden met kwaliteitsverlies."

Voor 2019 moet u wellicht op zoek naar een nieuwe sprinter. Dan is het contract van André Greipel afgelopen.

"Iemand die tweede wordt op de Champs-Elysées is voor mij niet afgeschreven. Ik wil Greipel alle kansen geven na 2018. Als klassieke renner kan hij nog een rol spelen. Parijs-Roubaix is een wedstrijd die hem ligt."

Welke accenten zult u leggen?

"De Belgische voorjaarsklassiekers zitten in het DNA van de ploeg. We moeten terug naar die basis en zwaar inzetten op klassieke renners."

Hoe ziet uw ideale Lotto-ploeg eruit?

"We moeten proberen twee toppers binnen te halen. Renners die klassiekers kunnen winnen. Sagan is buiten categorie. Maar Van Avermaet, Matthews, Alaphilippe, dat niveau moet te doen zijn. Dat, gecombineerd met meer professionalisme. En verder mag de warme, familiale sfeer van de ploeg niet kapotgaan.

"Er is een enorm potentieel bij Lotto. En klassiekers zijn onze corebusiness. Ik hoop dat buitenlandse renners die vandaag verwijzen naar QuickStep als dé klassieke ploeg tegen 2020 naar ons verwijzen als de ploeg waar je de stiel kunt leren. En ik wil dat Lotto tegen 2020 bij de top vijf van het peloton behoort."

Met sponsors die voor zes jaar hebben getekend, zit u wel op uw gemak.

"Ik heb niet het budget van een topvijfploeg. Ik zit dus helemaal niet comfortabel. Ik mag ook niet doen alsof Lotto en Soudal altijd zullen sponsoren. Het project moet de komende jaren zo aantrekkelijk worden gemaakt dat zij ook na 2020 niet afhaken. Ik heb het voorrecht te mogen werken met de oudste ploeg in het peloton, in het moederland van het wielrennen. Daar moet iets mee te creëren zijn."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234