Zaterdag 04/02/2023

'We moeten een hele bergketen over'

Barbara Wyckmans, de directrice van HETPALEIS, blijft geloven dat artiesten voor kinderen kunnen werken zonder kinderachtig te zijn of zichzelf te verloochenen. Gisteren presenteerde ze het programma van haar tweede seizoen: 'We moeten niet gewoon een bergje op, en daarna nog eentje, en nog een. We moeten met HETPALEIS een hele bergketen over.'

De voorstellingen die tijdens het eerste seizoen-nieuwe-stijl van HETPALEIS (het vroegere KJT) te zien waren, werden erg verschillend onthaald. Sommige, zoals Arne Sierens' Mijn Blackie of Dirk Opstaeles Afscheidssymfonie, werden bejubeld. Alleen op de wereld van Ad de Bont, nochtans een grote meneer in het theater voor de kleinen, kreeg vernietigende kritieken. "Jeugdtheater maken voor het grote podium is zeker nog geen evidente zaak", schreef de Signaal-jury, die jaarlijks de tendensen aangeeft in het Vlaamse jeugdtheaterlandschap, over het eerste HETPALEIS-seizoen.

Directrice Barbara Wyckmans erkent de kritiek: "Ik sta nog altijd achter het programma dat we vorig seizoen samenstelden, achter de keuze voor deze of gene artiest, voor dans, voor een klassieker uit de kinderliteratuur... Het klopt dat het resultaat niet altijd even geslaagd was. Hoe komt dat? Soms blijkt de artiest op een verkeerd terrein te werken. Iemand die prachtige intimistische voorstellingen maakt, slaagt er daarom nog niet in om iets uit te vergroten voor een groot podium. Ik wou bovendien absoluut met heel jonge mensen samenwerken in HETPALEIS, maar ook voor hen ligt zo'n groot huis niet voor de hand."

"Over zo'n groot huis als HETPALEIS bestaan nogal wat dooddoeners", heeft Wyckmans tijdens het eerste seizoen vastgesteld. "Artiesten krijgen hier de nodige financiële middelen, de nodige omkadering, en dús, zo wordt gedacht, is het vanzelfsprekend dat er hier alleen maar geslaagde producties te zien zijn. Terwijl het in kleinere zalen soms véél gemakkelijker is om een aantal problemen op te lossen. Je kan er het publiek bijvoorbeeld gemakkelijker in de juiste stemming brengen, het beter begeleiden. De verwachtingen waren bovendien zo hooggespannen dat we bij elke première bij wijze van spreken moesten scoren. Terwijl je eigenlijk op lange termijn moet kijken."

Het kindertheater kampt sowieso met enkele handicaps. Wyckmans: "Het is niet vanzelfsprekend om regisseurs, choreografen, componisten of acteurs te vinden die je ervan kan overtuigen iets voor kinderen te maken zonder dat ze kinderachtig moeten doen of zichzelf verloochenen. Toch blijf ik ervan overtuigd dat je kwaliteit kan brengen voor een groot publiek. Herman De Coninck, Annie MG Schmidt of Jozef Van den Berg slaagden daar op een ongelooflijke manier in. Iemand als Judith de Rijke, die zopas Het Vissekind schreef en regisseerde, zou bijvoorbeeld een grote kracht kunnen zijn voor het kindertheater, omdat ze diep ingaat op wat ze bedoelt, maar toch de franjes kan wegknippen."

De brochure voor het seizoen 1999-2000 ligt klaar. Bij de lijst van medewerkers duikt een nieuwe naam op. Veerle Keuppens, theaterrecensente en presentatrice van het Radio 3-programma De kunstberg, gaat vanaf volgend seizoen mee de grote lijnen van het programma uittekenen, mee de artiesten begeleiden en andere vormen van kindercultuur een plaats geven binnen HETPALEIS. De voorstellingen en artiesten die voor het nieuwe seizoen werden uitgekozen, vindt Wyckmans bijna logische keuzes, omdat er niet zelden bindingen bestaan met andere activiteiten van HETPALEIS, of met het vorige seizoen. Er zijn verschillende samenwerkingen met andere gezelschappen maar, toch opvallend, geen met het Toneelhuis, op een project met toneelscholen na.

Suzanne Van Lohuizen, die de schrijversworkshop 'Stukschrijven' in HETPALEIS begeleidde, opent het seizoen in september met Van drie oude mannetjes die niet dood wilden. Cabaretier Geert Hautekiet, die de cursus volgde, schreef De ladder. Dat wordt later tijdens het seizoen geregisseerd door Ignace Cornelissen van Het Gevolg, die daarmee weer even terugkeert naar het jeugdtheater. Omdat de taal van de betreurde Gregie de Maeyer in zijn stuk Fietsen, enkele jaren geleden geregisseerd door Arlette Van Overvelt, zo muzikaal is, maken HETPALEIS en Transparant er nu een muziektheatervoorstelling van. De Nederlander Jos van Kan, artistiek leider van Maccus, regisseert. Tom Dewispelaere en Stefan Perceval, hoofdvertolkers in respectievelijk Alleen op de wereld en Woyzeck, maken samen Honingbijen-Honeybees. Samen met De Tijd bewerken HETPALEIS en Herwig De Weerdt Hans Magnus Enzensbergers De telduivel, een kinderboek over wiskunde. De geschifte Kakkewieten maken Nerven, Sierens' Mijn Blackie wordt hernomen en choreograaf Thierry Smits komt terug, dit keer met Achter de spiegel, naar Lewis Carroll.

Over Nieuw nieuw, een voorstelling voor de periode van de millenniumwissel, bestaat onduidelijkheid. De Nederlandse schrijfster Joke Van Leeuwen trok zich net terug uit het project. Wel zal regisseur Stef De Paepe van de partij zijn en verder de acteurs Warre Borgmans, Lucas Van den Eynde en Antoine Vander Auwera. Deze laatste speelde jarenlang bij het KJT maar toonde zich onlangs in Het Vissekind een revelatie. Het kleine sterven wordt het eerste gedeelte van een trilogie van Dimitri Leue over de liefde. Nu maakt hij een voorstelling voor jongeren, volgend jaar voor kinderen, over twee jaar voor de twee groepen samen. De samenwerking met Leue ligt bijna voor de hand. Want als er iemand in slaagt kwaliteit te brengen voor een breed publiek, dan is hij het.

Anne Brumagne

Informatie over HETPALEIS: 03/202.83.11, info@hetpaleis.be of www.hetpaleis.kjt.be

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234