Donderdag 20/02/2020

Openbaar vervoer

We laten de bus steeds meer voorbijrijden

Archiefbeeld.Beeld Bob Van Mol

De Lijn stevent voor 2016 af op een recordverlies van maar liefst 11 miljoen ritten. Dat becijfert sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke. "Geen wonder dat de files langer zijn dan ooit tevoren", zegt hij.

We staan steeds meer en steeds langer te bumperen in onze auto. De afgelopen vijf jaar steeg de filezwaarte met 35 procent. Waar we in 2012 nog een uur in de file verloren, verspelen we vandaag bijna anderhalf uur, zo blijkt uit cijfers van de Vlaams Verkeerscentrum. Sp.a-fractieleider Joris Vandenbroucke is niet verbaasd. "In plaats van de files op te lossen, maakt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) ze alleen maar langer", werpt hij op.

Vandenbroucke schermt met cijfers die aantonen dat Vlamingen het openbaar vervoer de laatste jaren weer massaal links laten liggen. Tussen januari en september van dit jaar noteerde De Lijn immers maar 382 miljoen reizigersritten. Dat zijn er 8 miljoen, of 2,1 procent, minder dan in dezelfde periode het jaar voordien. Zet die trend zicht door, dan stevent de Vlaamse vervoersmaatschappij op een recordverlies 11 miljoen ritten af. Vooral in West-Vlaanderen vervoert De Lijn fors minder reizigers. "Niet toevallig een provincie waar de minister zwaar in het aanbod heeft gesnoeid", zegt Vandenbroucke.

Waarom klanten niet meer opstappen? "Bussen afschaffen en prijzen verhogen is een recept dat duidelijk niet werkt. Niemand is bereid om meer te betalen voor minder", werpt Vandenbroucke op. "Afgelopen week heeft de minister de prijs van het populairste biljetje - het sms-ticket - dan ook nog eens ruim 10 procent verhoogd. Ik vrees dat dit nog meer mensen doet afhaken."

Erfenis van Crevits

Maar volgens Weyts zelf is die verhoging van 10 procent net een goeie zaak voor de reiziger. "We willen de gebruikers naar het m-ticket leiden. Het sms-ticket maakt immers vooral de operatoren rijker dankzij de verwerkingskosten", meent de minister. Het sms-ticket kost 1,95 euro: 1,80 voor het kaartje zelf en 0,15 euro verwerkingskosten. Vanaf februari betaal je daar 2,15 euro voor, dus 10 procent meer. Voor het nieuwe m-ticket tel je daarentegen maar 1,80 euro neer, zonder verwerkingskosten dus. Dat biljet bestaat sinds september en koop je via een aparte app aan.

De minister vindt een prijsverhoging van gemiddeld 2,5 procent bij De Lijn ook een normale indexering en wees er deze week ook al op dat de kostendekkingsgraad bij De Lijn van 15 naar 18 procent gestegen is. "Als we de indexering niet zouden doorrekenen, laat je die kostendekkingsgraad weer los. Uiteindelijk zou de belastingbetaler daarvoor moeten opdraaien", voerde Weyts al aan.

De daling in het aantal ritten is ook al in 2011 ingezet, onder de regering Peeters II. De socialisten waren toen mee aan boord, met CD&V-kopstuk Hilde Crevits als Vlaams minister van Mobiliteit. "2011 is het eerste jaar waarin - toen door Crevits - bespaard werd bij De Lijn na een lange periode van toenemende of minstens gelijkblijvende budgetten. Dat door onder meer te snoeien in het aanbod", legt Vandenbroucke uit. "Maar de prijzen bleven wel gelijk. Dat was toen onze eis. Je kunt het niet maken om enerzijds aanbod terug te schroeven en anderzijds prijzen te verhogen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234