Vrijdag 25/06/2021

'We kunnen onze songs niet in bedwang houden'

Tijdens hun jazz-opleiding waren ze de pispaal van hun lesgevers. Maar BadBadNotGood trok toch maar mooi aan het langste eind. Hun mix van jazz, hiphop en elektronica leidt het Canadese trio deze zomer zowel naar Gent Jazz als Dour.

Oscar Wilde wist het al: "Het is absurd om mensen op te delen in goed en slecht. Ze zijn charmant of dodelijk saai." In kunst gaat hetzelfde adagium op, geloven de jonge jazzcats van BadBadNotGood.

Hun naam doet weliswaar anders vermoeden, maar slechte muziek bestaat in hun oren niet. Muzikaal houden ze het vizier daarom wijd open. Moderne elektronica lijmen ze aan hiphop-covers en jazz. Dat laatste genre werd op die manier zelfs in één klap terug hip bij de jeugd.

Een dag nadat ze het Brusselse stadsfestival Les Nuits voor open verklaarden, ontmoeten we het trio uit Toronto in de lobby van een naburig designhotel. Ze ogen niet alleen vermoeid, maar ook onzeker.

Voor het eerst treden ze naar de voorgrond met een volwaardig debuut en eigen composities. Eerder maakte de groep furore met eigenzinnige mixtapes. Daarop koppelden ze Gang Starr aan Joy Division, en namen ze zowel James Blake als Flying Lotus of Kanye West onder handen. Hun nieuwe plaat III klinkt niettemin als een logisch vervolg, waarbij atmosferische passages, progjazz en wervelende elektronica elkaar trachten bij te benen.

"Een risico, want iedereen kent ons van die covers", knikt toetsenist Matthew Tavares. "Maar door de bank genomen is er niet zoveel veranderd aan onze sound. Wie van onze mixtapes houdt, zal onze stijl nog steeds herkennen."

Zichzelf herhalen kan de groep niet. "Sommige songs speelden we tot dertig keer in, toen we in de studio waren. Net zoveel versies verschillen grondig van elkaar. Soms kunnen we het zelf niet bijhouden, hoe onze muziek voortdurend verandert. Alsof we de songs niet in bedwang kunnen houden."

Jazz is de kameleon van muziek, wordt al eens beweerd. Er zijn effectief weinig groepen die zo vaak van kleur verschieten als BadBadNotGood. "We hebben alle drie nu eenmaal een korte aandachtsspanne en een heel brede kijk op muziek", schokschoudert Tavares. "Dat trok ons ook aan in elkaars gezelschap tijdens onze jazz-opleiding. We waren de outsiders in een wereld waar alle andere studenten bootschoenen droegen en dure jasjes. Zelfs de leraars vonden ons maar vreemde vogels.

"Terwijl de rest braaf naar partituren tuurde, lieten wij hen kennismaken met een jazzcompositie die gebaseerd was op de muziek van Odd Future. Hun oordeel? Onze muziek was van nul en generlei waarde. Met glans gebuisd!"

Die mening werd duidelijk niet gedeeld op sociale media. Rapper Tyler, The Creator kwam per toeval uit op hun Odd Future Sessions, en oordeelde "This is the coolest thing ever!" op Twitter. Het filmpje werd een virale hit, net als een latere jamsessie met Tyler in de kelder van drummer Alexander Sowinski.

Ook Frank Ocean liet nadien zijn oog vallen op het trio, en koos BadBadNotGood als backingband op Coachella Festival. Tussendoor toerden ze ook nog eens de hele wereld rond. "Allemaal dankzij koppigheid en een gebrek aan paardenkleppen", klopt Sowinski zichzelf vandaag op de borst.

"Dit is voor ons het echte muziekleven. We worden alleen nog puur op onze kwaliteiten beoordeeld: op groove, zin voor avontuur en eigengereidheid. Op dat vlak trekken we ons op aan het trio van Bill Evans. Die groepsleden stonden hoorbaar erg ver uit elkaar, maar net daarom klonken ze volstrekt uniek. Ook wij bestoken elkaar voortdurend met muziek, die de ander nog niet kent. Vaak zijn dat gloednieuwe hiphop-mixtapes, maar ook Nina Simone, Alice Coltrane of Charles Mingus duwen we elkaar graag door de strot.

"Misschien is dat nog onze grootste zegen: ons verhaal zal pas afgelopen zijn, wanneer we elkaar niet meer kunnen verrassen. Gelukkig is de wereld van muziek zo groot, dat we hooguit een klein hertogdom hebben geëxploreerd."

III is verschenen bij V2. BadBadNotGood speelt 18/7 op Gent Jazz en 19/7 op Dour.

---

BadBadNotGood

jazztrio uit Toronto, Ontario (°2010)

Matthew Tavares (piano, synth), Chester Hansen (bas), Alexander Sowinski (drums/samples)

brengen vaak jazzy covers van hiphopsongs en elektronische culthits

werden ontdekt door rapper Tyler, The Creator van Odd Future.

waren achtergrondmuzikanten voor r&b-zanger Frank Ocean.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234