Maandag 03/10/2022

'We hebben onze les geleerd'

Het gaat opnieuw goed met KBC. Na de forse klappen die de bank-verzekeraar tijdens de financiële crisis incasseerde, kijkt de tweede grootste financiële instelling van het land met vertrouwen naar de toekomst. Al moeten klanten daarom niet beginnen hopen dat hun spaarcenten meer vergoed zullen worden. 'Wij werken op lange termijn. We doen niet mee aan populisme.'

'We werken zeer hard om de erfenis van de financiële crisis kwijt te geraken. We willen niet meer terug naar die periode. We hebben de pagina omgeslagen en zijn klaar voor een duurzame toekomst voor onze bank." CEO Johan Thijs kon het deze week op de investor day van de bank-verzekeraar niet genoeg beklemtonen. KBC gaat in de toekomst geen gekke dingen meer doen. Winstgevendheid op lange termijn staat voortaan voorop. Dat is het credo van KBC in haar nieuwe toekomstplan. "De crisis heeft uitgewezen dat streven naar agressieve winst op korte termijn niet de juiste manier van werken is", zegt Thijs.

De bank-verzekeraar heeft al een hele weg afgelegd, sinds hij tijdens de financiële crisis bij de federale en Vlaamse overheid moest aankloppen voor miljardensteun. KBC volgde een forse vermageringskuur en heeft opnieuw normale proporties aangenomen. Op haar balans staat 246 miljard euro, 40 procent minder dan in 2008.

De bank kan intussen ook mooie resultaten voorleggen. De 48-jarige Thijs, die twee jaar geleden aan het hoofd van de KBC Groep kwam, gelooft dat het nog beter kan. Het concept van bankverzekeringen zal daarvoor worden versterkt en de klant komt centraal te staan in alles wat KBC doet.

De klant staat voortaan centraal. Was dat nog niet het geval bij KBC?

Johan Thijs: "De klant heeft altijd op de eerste plaats gestaan. Maar we gaan hem een nog betere service bieden. Bijvoorbeeld, onze klanten moeten vandaag hun gegevens opnieuw opgeven als ze een bijkomende onlinerekening openen. Dat zal niet meer nodig zijn. Onze kantoren zullen daar voortaan van op de hoogte zijn. Als een klant op onze website zoekt naar informatie over een lening of reisverzekering, zullen we via onze kantoren en agenten onmiddellijk een interessant commercieel aanbod kunnen doen. Via mobiele telefoon zal de klant daarop kunnen reageren. Zo'n service kunnen we vandaag nog niet aanbieden. We investeren een half miljard euro om onze distributiekanalen naadloos op elkaar te laten aansluiten."

Het vertrouwen in banken heeft door de financiële crisis een flinke deuk gekregen. Hoe denkt KBC de vertrouwensbreuk met de klant te herstellen?

"In essentie verkopen wij vertrouwen. KBC heeft de voorbije jaren hard gewerkt om haar kapitaal en winstgevendheid te versterken. Volgens analisten behoort KBC tot de meest rendabele banken van Europa. Dat heeft ons eind 2012 toegelaten de federale staatssteun in één keer terug te betalen. Toen we dat deden, hebben we het vertrouwen van heel veel klanten herwonnen. In ruil voor de 7 miljard staatssteun zullen we aan het einde van de rit ruim 13 miljard hebben terugbetaald. KBC zit terug in een positie waar het thuishoort: een sterke solide bank-verzekeraar met respect voor zijn klanten."

Krijgen zij voor hun spaarcenten een betere vergoeding nu KBC het beter doet?

"Net zoals alle andere banken moeten we rekening houden met de lage rente in de eurozone. Als KBC geld bij de Europese Centrale Bank wil plaatsen, dan moeten we daar zelf voor betalen. Het zou niet logisch en verantwoord zijn om in het huidige marktklimaat zo maar hogere rentes uit te keren."

Maar KBC kan wel goedkoop lenen bij de ECB. Heeft KBC haar betere resultaten niet op de kap van de klanten gerealiseerd?

"Wanneer we lukraak cadeaus uitdelen om zogezegd klantvriendelijk te zijn, dan wil ik niet weten wat de gevolgen daarvan zijn binnen dit en een paar jaar. Het is onze verantwoordelijkheid correcte, marktconforme tarieven te hanteren. KBC biedt haar klanten een heel breed pakket van producten aan. Dat gaat niet enkel over het spaarboekje. Maar ook over andere investeringsproducten zoals termijnrekeningen, kas- bons, levensverzekeringen en beleggingsfondsen. De klant heeft voldoende keuze om zijn geld te beleggen."

Maar andere banken geven wel een hogere rente dan de 0,5 procent die KBC doorgaans geeft.

"We bieden meestal meer dan een half procent."

Sommige rekeningen niet.

"U haalt er net eentje tussenuit die niet meer geeft. KBC heeft ook een spaarformule die de klant 1,75 procent oplevert. Nogmaals, u moet het bredere plaatje bekijken. Niet focussen op één product. Anders weet u toch wat er gaat gebeuren. Destijds gaf Kaupthing (voor de crisis een populaire IJslandse spaarbank, JCS) spaarders de hoogste rente. Wel, die bank bestaat niet meer. We denken niet op korte termijn. We doen niet mee aan populisme. Over vijf jaar willen we er ook nog zijn voor onze klanten."

Banken, ook KBC, smeren hun klanten producten aan die ze niet nodig hebben, is een veel gehoorde kritiek. Helpt u uw klanten om hun kennis over financiële zaken op te vijzelen?

"Ik ben niet zeker dat die kritiek ook voor KBC geldt. We doen inspanningen om de financiële geletterdheid van onze klanten te verbeteren. Als bepaalde producten niet bij hun profiel passen, verkopen we die niet. Het heeft geen zin om een klant een product in de maag te splitsen waarover hij te weinig advies heeft gekregen, of zelf tot de conclusie komt dat zo'n product niet voor hem geschikt is. Dan is die klant weg. Dat willen we niet. We willen net een langetermijnrelatie uitbouwen met hem."

Een kritisch rapport stelde onlangs dat banken geen enkele maatschappelijke waarde hebben. Als die er toch is, dan is die negatief. Voelt u zich aangesproken?

"Ik begrijp maar al te goed dat er niemand droomt van een bank of een verzekeraar. Mensen dromen van een huis, een reis of een eigen bedrijf. Om die dromen te realiseren hebben ze geld nodig en komen ze bij ons langs. Wij helpen als bank en als verzekeraar. Want eens ze hun huis hebben gekocht, hebben mensen ook een verzekering nodig voor als het gaat hagelen. Als kredietverstrekker en verzekeraar vervullen we dus wel een belangrijke maatschappelijke rol.

Als bank proberen we ook nog mensen aan te zetten tot ondernemen. In onze Boerentoren in Antwerpen hebben we tien verdiepingen vrijgemaakt voor startende ondernemers. Ze kunnen er gratis terecht. Wij helpen hen hun onderneming uit te bouwen, wat goed is voor de economie. Ook daar nemen we onze maatschappelijke rol op. We bekijken hoe we dit initiatief kunnen uitbreiden naar Leuven, Gent en Hasselt."

Komt er nog een nieuwe bankencrisis?

"Financiële crises zijn van alle tijden en volgen elkaar steeds sneller op. Een nieuwe moeilijke periode zal ongetwijfeld op ons afkomen. KBC is vandaag veel beter gewapend om een nieuwe crisis makkelijker te doorstaan. Wij hebben onze les geleerd en houden op alle niveaus risico's nauwlettend in de gaten."

KBC-voorzitter Thomas Leysen pleit intussen wel voor een herinvoering van bonussen.

"Omdat we het moeilijk hebben gehad, hebben we een aantal jaren geen bonussen uitbetaald. Door de nieuwe bankenwet zijn ze opnieuw verboden omdat we nog staatssteun moeten terugbetalen. Hoe dan ook, het variabele deel van de verloning is gelimiteerd tot maximum 30 procent van het vaste salaris. De uitbetaling ervan wordt gespreid over een periode van 3 tot 5 jaar en kan worden ingetrokken of teruggevorderd als goede resultaten achterwege blijven. Exuberante bonussen tot drie keer het vaste salaris zijn niet wenselijk. Ze wakkeren alleen maar hebzucht aan en kunnen leiden tot excessen."

Kijkt u niet vreemd op hoe royaal uw buitenlandse collega's worden vergoed?

"Als ik daar van wakker lig, moet ik maar naar het buitenland gaan. Het salaris van anderen? I don't care. Mijn salaris zit ver in de onderste helft van de Bel-20-bedrijven. Vergeleken met buitenlandse collega's is mijn loon (1,06 miljoen euro in 2013, JCS) helemaal niet buitensporig. Integendeel."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234