Donderdag 12/12/2019

'We gaan nog eens goed gas geven'

Gent heeft genoten van de ene dag dat alles mocht. Om afscheid te nemen van hun vertrouwde rijroutes negeerden de Gentenaars massaal nieuwe en oude verbodsborden.

Een grapjas veranderde bij wijze van aprilvis 's nachts alle borden aan de Coupure Links, zodat de wagens nu geparkeerd staan met hun neus in de verkeerde richting.

Zaterdagavond al begonnen de mannen van signalisatiebedrijf Baert & Zonen uit Zele de oude verkeersborden weg te halen. Overal in de stad toveren vier ploegen nieuwe borden te voorschijn vanachter kartonnen panelen.

Het is zondagochtend, er rijden niet veel auto's, maar de auto's die rondrijden, trekken zich niets aan van de nieuwe situatie. Ze hebben gelezen of gehoord dat de politie hen vandaag, de dag vóór de invoering van het Gentse circulatieplan, niet zal beboeten.

Voor de laatste keer in zijn leven stuurt Edmond Cocquyt (69), de deken van de Veldstraat, zijn VW Golf omhoog in de Lammerstraat. "Ik ben daarjuist door straten gereden waar ik normaliter niet door mag. De oude borden waren weg, de nieuwe hingen er nog niet", knipoogt hij. "We gaan zien wat het plan geeft. Je kunt dat niet beoordelen in een dag of een week, maar we gaan toch geen jaar wachten."

Laatste borden

Projectleider Pieter Baert (31) is blij. Het is twaalf uur 's middags wanneer zijn ploeg in de Overpoortstraat de laatste oude borden verwijdert en de nieuwe tevoorschijn haalt. Ze zitten vier uur voor op schema.

"Moet dit er ook af?", vraagt één van de werkmannen. "Ik denk het, momentje", zegt Pieter en bladert in een dikke bundel papieren. Elk bord staat erin opgelijst. "Op 790 borden zijn er nog maar drie fouten gemaakt", zegt hij.

In zijstraat Stalhof haalt een van de werkmannen een slijpschijf boven. Het allerlaatste bord moet eraan geloven. "Als dat weg is, mogen ze gaan slapen", zegt Pieter.

Ronny Vagenende (56) leidt het laatste ploegje. Zijn team zat opgezadeld met de borden in het centrum en moest veel meer omrijden. Ronny giet het laatste beetje koffie uit zijn thermoskan in zijn mok. "Sinds acht uur gisteravond zijn we non-stop bezig."

Als specialist signalisatie is hij ervan overtuigd dat het plan een hele verbetering is. "Alles wordt duidelijker én veiliger. Het gaat hier zalig zijn in Gent." Van de woede van misnoegde Gentenaars heeft hij geen last gehad. "Op voorhand had ik gezegd: als er ons hier één iemand uitscheldt, haal ik er meteen de politie bij."

Verschillende straten zijn doorgeknipt: je mag er niet meer passeren als je geen vergunning hebt. Aan de Brabantdam negeren vooral Duitse luxewagens met gepersonaliseerde nummerplaten de verbodsborden. Een Nederlandse bestuurder komt dan weer met zijn wagentje bijna onder een tram terecht, wanneer hij richting het Glazen Straatje rijdt.

Ook de Ottogracht is geknipt. Slechts één oudere man maakt rechtsomkeert, alle andere bestuurders staan in de file om door de knip te rijden. "De laatste keer dat we mogen! We gaan nog eens goed gas geven", lacht een man in zijn ronkende Chevrolet Caprice.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234