Woensdag 20/11/2019

Barbecue

We barbecueën steeds specialer, maar: "Een barbecue zonder worst is als een café zonder bier"

Beeld BELGAIMAGE

Exotische marinades, ingenieuze technieken en inventieve salades: de Vlaming lust wel pap van de nieuwe barbecuetrends. Maar als hij dit weekend nog eens zelf het vuur opstookt, dan is de kans bijzonder groot dat niets het haalt bij de klassiekers.

Een lekker stukje vis hoort vandaag niet meer in een papillot, maar in een zoutkorst. Oesters moet je eerst eigenhandig geplukt hebben. En waarom zou je groenten nog simpelweg aan een spiesje rijgen als je ze ook in een nat T-shirt kunt wikkelen, om ze vervolgens rechtstreeks op de hete kolen te mikken? In een put in de grond en bedekt door een dikke laag aarde, uiteraard.

Of dat zou een mens toch gaan geloven als hij naar het VIER-programma
Grillmasters kijkt. Het beeld wordt bevestigd door de barbecuegidsen en de tips op de websites van supermarktketens.

Staan we vandaag dan zo anders achter onze grill dan enkele jaren geleden? Heel zeker, gelooft Peter De Clercq. Hij is ex-wereldkampioen barbecue, copresentator van Grillmasters en eigenaar van een grillrestaurant. Dat laatste is, samen met de workshops die hij wekelijks geeft, een goede graadmeter, zegt hij. 

"Mensen klampen me steeds meer aan. Ze hebben op televisie gezien wat allemaal mogelijk is en willen zelf experimenteren. Ik heb ook de indruk dat men begint te beseffen dat barbecueën neerkomt op eten met je neus. De interesse voor aroma's groeit, de zin om wijnvatsnippers of kruidenmixen toe te voegen aan de houtskool ook. En met een simpele kom sla, tomaten en wat komkommer als bijgerecht kom je ook niet meer weg." 

Of zoals zijn co-host en groentekok Seppe Nobels onlangs verklaarde tijdens het programma: "De tijd van de geraspte worteltjes is voorbij."

Treinlocomotief

Het is een trend die Joris Verkoyen met zijn traiteurszaak Barbelicious ook merkt. Ieder weekend hosten hij en zijn team een achttiental barbecues. In het hoogseizoen zijn dat er zelfs achttien per dag. Het traditionele barbecuemenu zonder veel poespas wordt vandaag vooral nog besteld door wie een klein budget heeft, weet hij. 

De rest van het klantenbestand is de afgelopen jaren veel kieskeuriger geworden. "Mensen willen dat we onze speciale toestellen gebruiken. De Tiger Fire, een toestel waarbij in het midden vuur gemaakt wordt en het vlees daar rondom gelegd wordt, bijvoorbeeld. Zowat 40 procent van onze barbecues is op een American Smoker." U weet wel, die toestellen die meer weg hebben van een treinlocomotief dan van een traditionele barbecue. 

Maar het grootste verschil merkt Verkoyen in wat zijn klanten willen eten. "Vorig jaar moest ik nog uitleggen wat die pulled pork op ons menu was. Vandaag vragen de mensen er zelf om. Ook in opmars zijn de veganistische alternatieven. Enkele jaren geleden dacht ik er nog niet aan, vandaag zit het in ons assortiment." 

En toch: "Zelfs klanten die een exclusieve barbecue wensen, raden wij altijd aan ook worst te voorzien. Een barbecue zonder worst, dat is als een café zonder bier."

Klassiek 

Dat merken slagerijen in hun dagelijkse verkoop. Want de Vlaming koopt wel degelijk anders in: liever kleinere stukken vlees, zodat iedereen van meerdere dingen kan proeven. De verkoop tijdens de week neemt ook toe, en we kopen niet meer noodzakelijk in gigantische hoeveelheden. 

Met andere woorden: de barbecue heeft zijn plek verdiend in het alledaagse huishouden, en de grill aansteken gaat niet meer noodzakelijk gepaard met het uitnodigen van de halve buurt.

Maar de echte specialletjes blijven een grote minderheid, getuigen Colruyt en Aldi-slager Renmans, die samen een groot deel van de markt innemen. "Onze klanten blijven heel klassiek in hun keuzes", zegt Hanne Poppe van Colruyt. "De 'chickenlolly' is een leuke afwisseling en versterkt onze positie van barbecuespecialist, maar de afzet is een minieme fractie van wat pakweg de ribbetjes halen. We hebben het dan over ongeveer 1,5 procent."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234