Donderdag 20/02/2020

Waterstofwagen haalt Tesla in

BMW en Nissan hebben hun zinnen gezet op de technologie die Tesla sinds vorige week voor iedereen toegankelijk maakte. Maar is de elektrische wagen wel de toekomst? 'Op langere termijn haalt de waterstofauto het wellicht.'

Elon Musk is sinds vorige week de Robin Hood van Silicon Valley. De Amerikaanse ondernemer maakte bekend dat de patenten voor de technologie achter zijn luxueuze elektrische wagens voor iedereen beschikbaar zijn. Een PR-stunt of een manier om elektrische auto's vlugger ingang te laten vinden bij autofabrikanten?

Feit is dat het niet zo vlot gaat met elektrische wagens als Musk gehoopt en gedroomd had. Ook al tonen BMW en Nissan vandaag nadrukkelijk interesse in de technologie van Tesla. En er zijn ook wel enkele redenen te bedenken waarom de populariteit van elektrische wagens achterop hinkt: het bereik ervan gaat op papier niet verder dan 150 à 160 kilometer, in de praktijk een 100-tal kilometer. Tel daar de ruime oplaadtijd - acht uur - en de afwezigheid van speciale oplaadpunten en het is duidelijk dat het nog niet storm loopt voor elektrische wagens.

Hoe dat bij waterstofauto's zit? Het bereik is met 600 kilometer een stuk hoger en het vullen van een tank duurt even lang als bij benzine. De basis van een waterstofauto is een brandstofcel die elektriciteit produceert uit waterstof, dat onder grote druk wordt opgeslagen. Uit de uitlaat komt enkel waterdamp: milieuvriendelijk.

Goedkoper

Adwin Martens, directeur van Waterstofnet, een Nederlands-Belgische organisatie die duurzame waterstofprojecten promoot: "Waterstof vind je niet in de natuur, maar kan je op een perfect ecologische manier maken door wind, zon of andere hernieuwbare energie te gebruiken. Voor de automobielindustrie is het een veelbelovende technologie."

Autofabrikant Hyundai was de eerste om met de ix35 een commercieel model op de markt te brengen. Alleen is de prijs aan de hoge kant. 150.000 euro volgens sommigen, maar William Meerschaut van Hyundai Belux spreekt van 50.000 à 60.000 euro tegen 2016, wanneer de auto echt gecommercialiseerd wordt. Nog altijd veel geld, maar daar tegenover staat dat waterstof een stuk goedkoper is dan benzine. Al kampt ook de waterstofauto met een huizenhoog struikelblok: een gebrek aan distributiepunten. Air Liquide plant een eerste waterstoftankstation in Brussel in 2015, maar daar blijft het voorlopig bij.

Optimisme

Toch is er optimisme over de waterstoftechnologie. Onder meer bij Joost Kaesemans, directeur communicatie van Febiac. "Op langere termijn haalt de waterstofauto het wellicht. Morgen de elektrische wagen, nog later de waterstofauto: zo zie ik het. Al is het altijd voorzichtigheid geblazen bij het maken van toekomstprojecties. Als er binnenkort een heel makkelijke en goedkope manier is om batterijen te maken, kan het opnieuw veranderen. Feit is dat steeds meer merken bezig zijn met waterstofauto's. Hyundai heeft er rijden, Toyota beweert er binnen twee jaar op de markt te hebben."

Jan Seurinck van bij Flanders DC (Vlaamse organisatie voor ondernemingscreativiteit) staat op de wachtlijst om met een Hyundai Ix35 te rijden, een waterstofwagen die al rondtuft in Nederland. "Ik denk dat waterstof meer kans maakt dan elektriciteit. Tesla staat ver met zijn technologie, maar een van de nadelen van elektriciteit is dat ze moeten maken en transporteren en dat je bij dat proces 3 à 4 keer verlies maakt. Dat is vrij veel. Waterstof scoort daarin veel beter." William Meerschaut van Hyundai: "In Europa zetten wij alles op alles voor waterstofauto's."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234