Woensdag 22/01/2020

Water om op te wonen

Belgian Boat Show

op zoek naar een tweede 'huis'

Steeds meer kopen mensen een boot om op reis te gaan, of om in hun vrije tijd te relaxen op het water. Een eigen jacht doet dromen over vrijheid, woeste baren en exotische paradijzen. De stijgende verkoop van plezierschepen liegt er niet om: ook de Vlaming is gebeten door de watermicrobe. Naar aanleiding van de Belgian Boat Show werpen kijken we eens rond aan boord.

door jana wuyts

"Varen heeft nog altijd iets magisch. Een boot is goedkoper dan een tweede huis met uitzicht op zee. Je koopt de vrijheid om de wereld rond te reizen. Daarom hebben boten ook de meest romantische namen of spreuken. Carpe Diem is enorm populair, net als namen van kinderen of zeegoden", vertelt botenimporteur Philippe Royaux van Marina Yachting.

In tegenstelling tot Nederland, waar 1 op 60 mensen een boot hebben, zijn Belgen minder gek op watersport. Nederland is met zijn kanalen een echt waterland, maar ook in België zijn er mogelijkheden zat. De kustlijn is slechts 67 km lang, maar we beschikken over meer dan 1.500 km binnenwateren. "Het probleem is dat varen nog steeds wordt gezien als een rijkeluishobby. Terwijl je vandaag al voor 400 euro een bootje kan kopen. Er is een enorme diversiteit wat betreft prijs en type", vertelt Reginald De Schepper, organisator van de Belgian Boat Show. "Het onderhoud is niet erg arbeidsintensief en kost voor een goed uitgeruste motorboot ongeveer 150 euro. Daarbij komt nog een verzekering en een jaarlijkse behandeling tegen algen."

Reisprogramma's zoals Met Jambers onder zeil doen de Vlaming dromen van een eigen boot. Liefhebbers herkennen het zeiljacht van de Vlaamse zeebonk Jambers als de Sun Oddysee 54 DS, een schip met een prijskaartje van ongeveer 468.000 euro. Het ontwerp is van Franse origine en het werd gebouwd door marktleider Jeanneau. Het succes van de botenconstructeur uit Nantes reikt zelfs tot in Hollywood. Tijdens de opnamen van de film Waterworld bood Jeanneau technische assistentie aan de crew. De Franse constructeur bouwde onder meer de trimaran waarmee hoofdrolspeler Kevin Costner de woelige wateren trotseert.

"Al maken de meeste eigenaars zelden een wereldreis, toch wil men alle faciliteiten aan boord om dit te kunnen doen. De meeste kopers beschouwen de boot als hun tweede woning en willen er het comfort dat ze thuis gewoon zijn. Wat je belangrijk vindt in je eigen huis, moet aanwezig zijn op de boot. In tegenstelling tot vroegere zeelui, willen mensen vandaag niet spaarzaam zijn met water of energie", vertelt Eric Stromberg van Jeanneau. Hoe vreemd het ook lijkt te midden van de oceaan: drinkbaar water is er niet in overvloed. "Tijdens een langere reis neemt men best een watermaker mee. Een moderne boot beschikt verder over airconditioning, koelkast en wasmachine." Dankzij nieuwe technologie zoals draagbare GPS-toestellen en satellietsystemen ontstond er ook een boom in meteosoftware en is de kans op zee te verdwalen miniem.

Probleem blijft de beperkte ruimte. Nochtans moet dit volgens Stromberg genuanceerd worden. "Een zeilschip is gemakkelijk 5 meter breed, wat vergelijkbaar is met een smal rijhuis. Het is de kunst voor onze ontwerpers de plaats optimaal in te vullen. Ergonomie moet hand in hand gaan met leefbaar design. Zo is het essentieel dat je overal op het schip kan rechtop staan."

Alles binnenin wordt aangepast aan het leven op zee. Meubels zijn afgerond, zodat je bij hevige storm niet met je hoofd op de punt van een tafel valt. Ook zijn overal handgrepen voorzien en worden de schuiven afgesloten met knopjes zodat ze bij storm niet openvallen. De keuken bij zeilboot Sun Odyssey 54DS is cardanisch opgehangen, zodat een pot kokende soep niet omver valt als de boot in woelig water terechtkomt.

De trend die zich dit jaar op de Boat Show laat opmerken, is de uitbouw van het deck saloon: de kajuit onder het zeilschip. Er worden ramen ingebouwd zodat bemanning makkelijk naar buiten kan kijken. Door het verhogen van de kajuit creëert men tegelijk ruimte onder de vloer om comforttoestellen mee te nemen. Wie meer op luxe gesteld is, schaft zich best een motorboot aan. Omdat er in de hoogte kan worden gebouwd, heeft claustrofobie hier minder kans. Topmodel uit de huidige Jeanneaureeks is de Prestige 46. De boot is afgewerkt met zilver- en goudkleurige accessoires en het interieur blinkt als een spiegel. Omdat het salon hoger gelegen is, valt er optimaal zonlicht binnen. De zetels zijn gemaakt uit wit leer met suède accenten. Het tapijt is optioneel en kan dankzij een knoppensysteem verwijderd worden. Als de tafel wordt verschoven, wordt de zetel omgevormd tot een extra bed. n

'Groei is volop aan de gang'

Van 11 tot 19 februari is Flanders Expo het decor van wat er letterlijk reilt en zeilt in de nautische sector. De affiche van de 18de Belgian Boat Show toont een motorboot die opstijgt in de blauwe hemel. Organisator Reginald De Schepper stelt onomwonden dat the sky the limit is en doelt hiermee op de omvang van zijn internationale botenshow. "De groei van de watersport in België is nog volop aan de gang. De Belgian Boat Show is het enige moment in het jaar waarop alle aspecten van de watersport, watertoerisme en waterrecreatie samenkomen. Op 4.500 m2 presenteren de toonaangevende botenconstructeurs hun nieuwste modellen en kan het brede publiek kennismaken met een brede waaier aan watersporten." Onder meer Jeanneau, ETAP Yachting, Hanse zeiljachten en Bavaria (zeilschepen), Sunseeker, Rodman, Orca en Bénéteau (motorboten) en Zodiac (opblaasmotorboten) hebben hun komst bevestigd.

Naar goede gewoonte kiest de Belgian Boat Show een gastland waar het nautisme centraal staat. Dit jaar valt de keuze op Spanje, dat met Valencia in 2007 grote plannen heeft. "Onze havenstad wordt als eerste Europese stad uitgekozen voor de 32ste internationale zeilcompetitie America's Cup. Er komen een nieuw vijfsterrenhotel en buitenhaven, het aantal jachtplaatsen breidt uit en er wordt een bezoekerscentrum ter grootte van Flanders Expo gebouwd", vertelt Spaans ambassadeur Maria Victoria Morera Villuendas.

Eregast van de expo is zeilkampioen Peter Laureyssens. Hij stak tijdens Transat 640 als snelste op 30 dagen de oceaan over, in zijn eentje en zonder enig comfort aan boord. Voor de kleinsten die in zijn voetsporen willen treden, organiseert hij twee masterclasses zeilen. In het binnenzwembad en op het strand maken zij ook kennis met waterski, roeien, kajakken, diepzeeduiken, zeilwagenrijden en reddingszwemmen. Voor de ouders zijn er rustigere activiteiten zoals een bezoek aan de tentoonstelling van martiem fotograaf Philip Plisson of schilder Jos Van Geetsom.

Aan promotie van de watersport is er op de beurs geen gebrek. Politie en BIPT geven tekst en uitleg bij wettelijke aspecten van varen, Fortis Yachting licht de financiële implicaties toe en toeristische bureaus presenteren vernieuwde kaarten en vaargidsen zoals Toervaren in het land van Maas en Schelde. Ook de stad Gent, die volgens de organisatoren aan de vooravond van een pleziervaartontsluiting staat, speelt een thuismatch en laat de bezoeker zijn jachthaven en charmante vaarplekjes ontdekken.

info Belgian Boat Show

Flanders Expo, 11-19 februari 2006

Weekdagen van 12 tot 18 uur, weekend van 10 tot 18 uur

Vrijdag 17/02 van 12 tot 22 uur, gevolgd door de Nacht van Yachting

Prijs: 10 euro, voor kinderen (6-12) 5 euro, jonger dan 6 gratis

www.belgianboatshow.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234