Vrijdag 09/12/2022

Wat wij, scholieren, vinden van de onderwijshervorming

Lora Hasenbroekx is voorzitster van de Vlaamse Scholierenkoepel. Ze is laatstejaars economie-moderne Talen aan het KA Koekelberg.

Het was me een druk weekend. Op het programma: studeren voor de komende examens, naar de karateles gaan en babysitten. Zaterdag rond 11 uur kwam het grote nieuws dat er een plan op tafel lag om het onderwijs te veranderen. Het onderwijs waarin ik nog welgeteld 24 dagen mag vertoeven. Mijn schoolboeken legde ik aan de kant, ik begon te chatten met vrienden en zette mij schrap op Twitter. Examenplanning om zeep dus...

Geen typische leerling, die Lora, hoor ik jullie al denken. Want leerlingen volgen het nieuws niet. Maar als wij door onze Facebook-pagina scrollen en de krantenkoppen lezen, klikken we af en toe toch door. Zeker als het over ons als leerlingen gaat en over dat onderwijs van ons.

Zo bleek gisteren ook in mijn klaslokaal. Het vierde lesuur was een uitzonderlijk bruisend lesuur vol verhitte discussies over onderwijs. De leerkracht was aangenaam verrast, zag ik. De ideeën en meningen vlogen me langs de oren. Leuk om mee te maken als voorzitster van de Vlaamse Scholierenkoepel die de stem van leerlingen graag laat klinken.

De discussie stuiterde alle kanten op, ieder had een mening en het werd warm in de klas. Maar over één ding waren we het allemaal eens: hoe vreemd gaat ons onderwijs eruitzien als een deel van onze scholen op de ene manier verandert, de andere op een nog andere manier en nog een hoop gewoon bij het oude blijft? Wij vinden het nu al, om eerlijk te zijn, complex genoeg. Niemand vroeg toch naar nog meer complexiteit?

Als Scholierenkoepel vrezen we dat de situatie voor de meeste leerlingen alleen nog onduidelijker gaat worden. Er zijn nu al veel verschillen tussen de scholen. Toen ik 15 was, ben ik zelf van school veranderd en heb ik gemerkt dat ik de aansluiting miste met bepaalde leerstof, terwijl andere dingen voor mij pure herhaling waren, omdat ik ze op de vorige school een jaar eerder al gezien had. Van mijn klasgenoten hoor ik dat ik niet de enige ben met dat verhaal. Ik hoor van sommige vrienden dat het op hun scholen supermakkelijk is een 10 te halen voor Nederlands, terwijl anderen dan weer beweren dat bij hen bijna iedereen buist voor geschiedenis.

Nu de scholen zelf mogen kiezen of ze meestappen in de onderwijshervorming, zullen de onderlinge verschillen enkel toenemen. Op sommige scholen blijft alles bij het oude, terwijl op andere scholen een heel nieuw systeem ingaat. Leerlingen zullen nu niet alleen meer moeten kiezen op basis van hun interesses en talenten, maar moeten ook nadenken over het systeem dat ze willen. Zelfs de manier waarop onderwijs georganiseerd wordt, zal dus niet meer overal hetzelfde zijn! Wat is een domeinschool? Is dat anders dan een campusschool? Zijn er ook nog andere scholen? Kan ik nog veranderen tussen de systemen? In plaats van duidelijkheid en antwoorden, krijgen we nog meer verwarring en extra vragen.

Vrijheid is voor scholen erg belangrijk, maar ook de leerlingen willen dat ze kunnen veranderen van richting wanneer het nodig is, vinden we bij de Vlaamse Scholierenkoepel. Als we merken dat we niet op onze plaats zitten, willen we van richting kunnen veranderen en niet moeten vaststellen dat allerlei deuren achter onze rug toe zijn gevallen. We willen van school kunnen veranderen zonder daar in een heel nieuw systeem terecht te komen en van nul te moeten beginnen.

Als onze politici echt overtuigd zijn dat deze ideeën goed zijn, zou het jammer zijn om er niet helemaal voor te gaan. Pak de uitdagingen van ons onderwijs echt aan en zorg dat de verandering er komt op alle scholen, voor alle leerlingen. Het zal wat extra moeite kosten, maar voor iets belangrijks als onderwijs mag geen inspanning te veel zijn en het resultaat zal er des te beter door worden.

De Vlaamse Scholierenkoepel (VSK) vzw is de netoverschrijdende koepel van leerlingenraden en de officieel erkende spreekbuis van de scholieren in Vlaanderen. Het is een vereniging voor en door scholieren uit het secundair onderwijs en wil ervoor zorgen dat scholieren betrokken worden in het onderwijs(beleid). VSK gelooft dat goed onderwijs wordt gerealiseerd mét jongeren. Momenteel zijn er meer dan 750 leerlingenraden bij aangesloten.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234