Woensdag 30/11/2022

Soap & co

Wat u nog niet wist over die jurk: misschien redde hij Versace wel van de ondergang

Jennifer Lopez en Donatella Versace.  Beeld Photo News
Jennifer Lopez en Donatella Versace.Beeld Photo News

Feest voor J.Lo. En voor de jurk die Google een zetje gaf, Versace redde en de keuzevrijheid van vrouwen viert.

Harmen van Dijk

Soms is een jurk gewoon een jurk. Maar niet zelden is het veel meer dan dat. Voor de smaragdgroene robe die Jennifer Lopez in 2000 droeg op de uitreiking van de Grammy’s geldt dat zeker. De jurk, die de naam ‘Jungle Dress’ zou krijgen, was zo’n sensatie dat een herdenkingsmoment op zijn plaats was. Daarom schreed de zangeres-actrice tijdens de Milanese fashion week in een geactualiseerde versie over de catwalk om Donatella Versace, die de jurk twintig jaar geleden ontwierp, te eren. Het publiek was uitzinnig.

Misschien zegt u wel: moet dat nu, zo bloot? Ja, soms moet dat, maar daarover straks meer. Eerst iets over de invloed die de jurk had op wat tot onze dagelijkse routine is gaan behoren. Nadat J.Lo in haar jurk de show had gestolen op de rode loper, wilde iedereen de foto’s zien en wendde zich daartoe tot zoekmachine Google, die toen pas twee jaar oud was. Het aantal zoekacties met ‘Jennifer Lopez dress’ was ongeëvenaard, maar de zoekers kregen verwijzingen naar tekst, terwijl ze beeld zochten. Dat bracht Google-oprichters Larry Page en Sergej Brin op een idee: waarom kwam er niet een sub-zoekmachine waar je specifiek om foto’s kon vragen? En zo ontstond ‘Google afbeeldingen’, waar later Google video’s, maps en nieuws aan toe zouden worden gevoegd. De jurk zorgde kortom voor een ongekend gebruiksgemak op internet.

Donatella Versace

Voor Versace was de jurk ook belangrijk – ­misschien betekende ze wel de redding van het Italiaanse modehuis. Drie jaar eerder was geestelijk vader Gianni Versace vermoord. Zijn zus en rechterhand Donatella moest het bedrijf voortzetten. Maar had zij net zoveel talent als haar broer? Ze moest met iets spectaculairs komen. En voilà.

Natuurlijk hielp het dat de jurk J.Lo op het lijf geschreven was. Spice Girl Geri Halliwell had ’m een maand eerder al gedragen, zonder dat het veel stof deed opwaaien. Voor die tijd was de jurk gewaagd, maar Madonna was een jaar of vijf eerder al met blote borsten over een rode loper gewandeld. De met dubbelzijdige tape gezekerde Jungle Dress was hooguit uitdagend te noemen.

En nu? Voor het exemplaar dat Donatella maakte voor haar 2020-collectie, liet ze nog meer stof weg dan bij het origineel. Al was dat niet ­vanzelfsprekend. Er zijn twintig jaar verstreken, maar de drang om het menselijk lichaam – en zeker dat van de vrouw – te bedekken is er wereldwijd niet minder op geworden. Ook in de mode zie je deze tendens, die in ieder geval aan het huis Versace niet besteed is. Toen Donatella gevraagd werd of dit soort jurken nog wel kan in tijden van politieke correctheid en #MeToo, kaatste ze terug: “Ben je een sterkere vrouw als je een jeansbroek draagt en geen make-up meer gebruikt? Moeten vrouwen onsexy worden om seksuele intimidatie te voorkomen?” De ontwerpster, die zichzelf een feministe noemt, vindt: “In sexy kleding laat een vrouw zien dat ze lef heeft en zelfvertrouwen. Het is confronterend en ­uitdagend. En seks is er niet alleen voor mannen.”

Donatella gaat echt niet iedere vrouw aanraden om net als J.Lo op haar 50ste zo’n jurk te dragen, ze heeft ook nog wel wat andere modelletjes in de aanbieding. Nee, het gaat er niet om dat iedereen zo’n jurk móét dragen. Maar als je het wil, dan mag het. Zonder gefronste wenkbrauwen of wat we tegenwoordig slut-shaming noemen. Daarom dus.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234