Donderdag 28/10/2021

Wat spoken ze uit bij Music Hall?

Met een preproductiebudget van 160 miljoen en een voorverkoop van 100.000 tickets (per dag gaat er één volledige zaal aan kaartjes de deur uit) blijken de verwachtingen voor The Phantom of the Opera ontzettend hoog. Music Hall heeft ze niet allemaal kunnen inlossen. De première van Andrew Lloyd Webbers musical zondag in Antwerpen viel in elk geval behoorlijk tegen.

Antwerpen

Van onze medewerker

Wilfried Eetezonne

The Phantom vertelt het bekende verhaal van Gaston Leroux. In het Parijse operahuis schuilt een mismaakte man die verliefd wordt op zijn pupil Christine Daaé. Als zij haar jeugdliefde, de burggraaf Raoul de Chagny, opnieuw ontmoet en de liefdesvlam tussen de twee weer oplaait, neemt het spook wraak.

Dat zeer romantische gegeven was een kolfje naar de hand van Andrew Lloyd Webber, die zich kon uitleven in meeslepende muziek. Zijn melodieën spelen perfect in op de gevoelens en zijn doorspekt met knipoogjes naar de operawereld, zoals bijvoorbeeld in het septet 'Prima Donna'. Dirigent Björn Dobbelaere beheerst zijn partituur voorbeeldig. De kleine orkestbezetting hier is zelfs beter dan de volledige en het geluidsontwerp is eindelijk perfect in de Stadsschouwburg.

Het gebeurt niet vaak in recensies, maar hier past een stevig schouderklopje voor de mensen achter de schermen die de hele trein perfect op de sporen houden. Maar in het musicalgenre mag je niet enkel spektakel om het spektakel brengen. Je hebt acteurs nodig om de gehele machine op te trekken en daar wringt het in deze Music Hall-productie.

Van alle Phantoms die ik al heb gezien, scoort Hans Peter Janssens zeker niet het slechtst. Zonder veel verrassingen zingt hij de partij vlekkeloos. De nichterige maniertjes van het spook laat hij gelukkig achterwege. Hij is gevoelig en ontroerend klaaglijk in zijn liefdesscènes en lekker treiterig als hij de operadirecteuren nog maar eens de duvel aandoet. Alleen chargeert hij te veel in de ontknopingsscène, zodat we een uitgeput spook zagen dat hijgend zijn teksten zingt. De scène waarin hij met Christine het duet 'Neen, er is geen weg terug' zingt, had geiler gemogen. De tekst vraagt erom.

Christine is hier een musicaldebuut. De Duitse Susanne Duwe komt uit de operawereld en haar stem zit zeker goed, hoewel ze de laagten met moeite haalt. Ze is een frisse verschijning als Christine en speelt haar personage behoorlijk. De Amerikaan Michel Lewis zet een Raoul neer met een goede stem maar te veel gusto. Te veel held, te weinig romantiek en overduidelijk geen danser.

In de bijrollen steelt An Lauwereins als de jaloerse diva Carlotta de avond moeiteloos weg van de hoofdrollen. Ze krijgt daarbij versterking van Stéphanie Tchöppe, als de mysterieuse balletmeesteres Madame Giry, en de operadirecteuren Marc Meersman en Ernst Van Looy. Zij tonen dat er wel degelijk musicaltalent is in Vlaanderen.

Want dat is het grote probleem bij deze Phantom. De beide hoofdrollen en een deel van het (overigens goede) koor komen uit het buitenland. Hun Nederlands is onverstaanbaar, zodat er voor niet-ingewijden ontzettend veel verloren gaat. Dat is niet de schuld van de acteurs uiteraard.

Bij dit soort 'Vlaamse' producties is de eigen inbreng dus minimaal. The Really Useful Group (RUG), het bedrijf van Webber dat de licenties op zijn musicals beheert, legt zijn wil op wat casting betreft. Zij casten op stem en uiterlijk en dus niet op verstaanbaarheid. Met 1 miljoen pond aan Phantom-royalty's per dag (!) speelt dat namelijk niet zo'n rol. Een behoorlijk arrogante houding waaraan Music Hall door gebrek aan ervaring en lef helaas geen paal en perk heeft gesteld.

Music Hall weet dat, had het zelf liever anders gezien, maar heeft zich toch door de RUG behoorlijk laten naaien. "Er is geen Vlaamse Christine te krijgen", luidt de verdediging, maar de understudies (doublures) voor de rol zijn wel degelijk Vlaams. De avond voor de première heeft Geert Allaert beslist om met Susanne Duwe te openen. Een foute gok.

Music Hall speelt hier ook gevaarlijk spel. Als je als musicalproducent enig sérieux wil krijgen mag je niet over je heen laten lopen. Je bedot je publiek, dat minstens 1.100 frank (27,26 euro) moet ophoesten voor een onverstaanbaar avondje theater. Dat publiek is de enige inkomstenbron van Music Hall en mag dus beter worden verzorgd. Voor Music Hall is deze Phantom dan ook een grote stap terug.

The Phantom of the Opera speelt in de Stadsschouwburg in Antwerpen. Info en tickets: 0900/00991

(Foto RV)

Mensen achter de schermen houden de hele trein op de sporen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234