Woensdag 30/09/2020

Wat na de superfusie?

Ahold-Delhaize is een feit. Met meer dan 6.500 winkels levert de combinatie van deze twee groepen de grootste supermarktgroep op in Europa. Indrukwekkend, maar moeten we daar als consument nu blij om zijn? En wat betekent deze alliantie voor de ruim 375.000 personeelsleden?

De Delhaize-consument: voorlopig geen extra pindakaas

Klanten gaan alvast de eerstkomende maanden niks merken van de overname van Delhaize door het Nederlandse Ahold. Uw vertrouwde Delhaize zal er morgen met andere woorden niet anders uitzien. Verwacht ook geen gewijzigd aanbod in de schappen: geen extra pindakaas of karnemelk dus.

Pas op langere termijn zullen de schaalvoordelen die de fusiegroep kan benutten leiden tot een andere prijzenpolitiek. Door de grote aankoopmacht die de groep heeft, kunnen ze leveranciers onder druk kunnen zetten om betere prijzen te bedingen. En wie goedkoper kan inkopen, kan zijn producten ook goedkoper aanbieden. Volgens Rabobank koopt Albert Heijn 10 procent goedkoper in dan Delhaize. Handig meegenomen in de supermarktoorlog die voornamelijk aan de kassa beslecht wordt.

Dat dit zal leiden tot een andere samenstelling van beschikbare producten, staat in de sterren geschreven. Neem nu Coca-Cola, dat makkelijk aan de vraag van de fusiegroep kan voldoen om te leveren. Al zal dat tegen een betere prijs moeten. Anders wordt het voor de minder grote leveranciers, die zowel op het vlak van prijs als van volume onder druk zullen komen.

Volgens Jorg Snoeck van het vakblad Retail Detail is de kans groot dat er op termijn meer eigen huismerken worden aangeboden dan vandaag. Nu tekent dat private labelsegment voor goed 57 procent van de verkoop van Delhaize in ons land.

Ook de merknaam Delhaize en Albert Heijn blijven in ons land bestaan, meent Snoeck. Delhaize is een sterk merk, terwijl Albert Heijn een nieuwe naam is die nog ruimte heeft om te groeien. Veel ruzie over naambordjes op de gevels van de supermarkten valt dus niet te verwachten.

Overigens is er nog een onderbelicht item binnen de nieuwe groep: Bol.com. Ook in België heeft Bol.com ambitieuze groeiplannen: zo kunnen klanten bij zeven Albert Heijn-winkels in de regio Antwerpen online bestellingen die voor 12 uur zijn geplaatst, dezelfde dag nog ophalen.

Na de fusie beschikt Bol.com in één klap over een potentieel van 800 ophaalpunten in heel België. "Dan overstijgt Ahold-Delhaize het reguliere supermarktsegment en wordt het een mini-Amazon", meent Snoeck. "Dit is een aardverschuiving in retailland."

Het Delhaize-personeelslid: voorlopig geen ontslagen

Ahold levert met Dick Boer de nieuwe topman, en Delhaize-chef Frans Muller krijgt als Deputy CEO en Chief Integration Officer de taak om beide organisaties te integreren. Ahold, dat qua beurswaarde tweemaal zo groot is als Delhaize, vertegenwoordigt 61 procent van het aandelenpakket van de nieuwe vennootschap, Delhaize 39 procent.

De samensmelting tot Ahold-Delhaize zal zeker tot 1 juli 2017 geen gevolgen hebben voor de werkgelegenheid en de loon- en arbeidsvoorwaarden bij Delhaize. Dat zei secretaris Veerle Verleyen van de christelijke bediendebond LBC na afloop van de bijzondere ondernemingsraad. "Op de lange termijn moeten we waakzaam blijven dat er geen tewerkstelling en functies verdwijnen. Er zijn toch vragen over de groepszetel van Delhaize in Anderlecht", verklaarde Verleyen.

De hoofdzetel komt in het Nederlandse Zaandam, de Europese zetel ergens in Brussel. Ook voor de depots, de logistiek, is er voorbehoud. Dat voorbehoud wordt ook gevoed door de uitlatingen van Michiel Wallaard van de Nederlandse vakbond CNV. "De fusie zal vooral in België leiden tot zorgen om de werkgelegenheid", zegt Wallaard.

Vooral qua logistiek zijn de Nederlanders volgens hem in het voordeel. Wegens lagere lonen in Nederland en een soepelere regelgeving wat nachtwerk betreft, zal de angst voor banenverlies met name bij de Belgen zitten, meent de vakbondsbestuurder. Al wordt vaak vergeten dat we hier spreken over een bedrijf dat nu reeds ruim 60 procent van zijn omzet in de Verenigde Staten haalt. De focus op de Benelux-markt is begrijpelijk vanuit onze lokale optiek, maar in wezen onterecht. Ahold en Delhaize denken in drie jaar structureel 500 miljoen euro netto per jaar te kunnen besparen, na de fusie.

De helft van dit bedrag, dus zo'n 250 miljoen euro, moet komen uit de aankoop van producten bij leveranciers. Zo'n 20 procent van de beoogde besparing, ofwel 100 miljoen euro, komt er door overlap bij management, administratie en IT aan te pakken. Rekening houdend met een totaal kostenplaatje van 4,5 miljard euro bij Delhaize en 7,4 miljard euro bij Ahold, lijkt een besparingsdoelstelling van minder dan 1 procent niet extreem ambitieus.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234