Dinsdag 15/10/2019

Kinderraad

Wat kan een energiebedrijf van een negenjarige leren?

In ons land bestaan al langer kinderraden, maar die zetelden alleen in gemeentehuizen, niet in bedrijven. Beeld Hollandse Hoogte / marlieswessels.nl

Negen- tot twaalfjarigen die bedrijven adviseren. Dat moet ook in België kunnen, vindt Eneco. De energieleverancier wil een eerste kinderraad opstellen. "Zo'n raad mag niet alleen goed ogen, hij moet ook impact genereren", waarschuwen kinderexperts.

"We zijn voortdurend met de toekomst bezig. Waarom zouden we de toekomst dan niet zelf aan het woord laten?" Die vraag leidde bij Eneco een tijd geleden tot de beslissing om een kinderraad samen te stellen. 

Concreet: het energiebedrijf zoekt jongens en meisjes uit het vierde, vijfde en zesde leerjaar die mondig zijn, een mening hebben en begaan zijn met deze planeet, om mee over hun duurzame projecten na te denken. 

"Bedoeling is om zeven ambassadeurs te vinden, die vier keer per jaar samenkomen", legt verantwoordelijke Silke De Bouw uit. Tijdens die momenten zullen ze de kinderen een aantal vraagstukken voorleggen. Wat vinden ze van zonne-energie en kernenergie? Hoe zien ze groene mobiliteit? Waarop zouden ze besparen? 

De Bouw: "Tijdens de energielessen die we via Eneco in scholen geven, merkten we al op dat debatten met hen hierover tot frisse, aparte en complexloze ideeën leidden. Zo zei iemand: 'Waarom plaatsen we onze daken vol zonnepanelen en niet satellieten? Die raken toch veel dichter bij de zon, waardoor we veel meer energie zouden hebben?'" 

Met dat soort van input wil Eneco ook aan de slag. Hoeveel rekening het bedrijf hier daadwerkelijk mee zal houden, kan De Bouw nog niet toelichten. "Het zal ook van de ideeën en de haalbaarheid ervan afhangen." Wat wel al zeker is: de raad mag meebeslissen over het vervullen van 'duurzame kerstwensen' die klanten instuurden.

Feedback

Bij de Vlaamse Jeugdraad zijn ze enthousiast over het idee. Of toch over het uitgangspunt. "Wij horen ook dagelijks kinderen en jongeren en hun inbreng kan echt heel groot zijn. Zelfs ik ben nog regelmatig verrast over hoe uitgesproken de mening van een negenjarige kan zijn, of hoe bijzonder zijn of haar kijk op de wereld", zegt coördinator Dries De Smet. 

Wel plaatst De Smet enkele kanttekeningen: "Cruciaal als je met zo'n raad werkt, is de voorbereiding vooraf. Je moet kinderen goed informeren en begeleiden als je ze bevraagt. Ik hoop dat zo'n bedrijf daar ook tijd zal maken. Anders lijkt het toch vooral een promostunt met zeven gezichten." 

Die mening deelt ook kinderrechtencommissaris Bruno Vanobbergen. "Zo'n raad mag niet alleen goed ogen, hij moet ook impact hebben. De leden moeten volwaardig behandeld worden. Vraag je hen om oplossingen? Geef dan ook feedback waarom het ene wel en het andere niet toegepast wordt."

Vijf minuten douchen

Navraag leert dat Eneco voorlopig het enige bedrijf is dat zo'n kinderraad wil samenstellen. Tenminste, in België. In Nederland bestaat die traditie al langer: tienduizend kinderen geven er advies aan ruim tachtig ondernemingen als Unilever, Hema en ING. "Dat heeft al heel concrete zaken opgeleverd", zegt Frederike Van Urk van de organisatie Missing Chapter Foundation, die de Nederlandse kinderraden bijstaat.

Bij Unilever hebben kinderen bijvoorbeeld nagedacht over hoe ze water kunnen besparen. Dat resulteerde in een campagne met etiketten op doucheproducten met de boodschap dat vijf minuten douchen beter is dan negen. Andere voorbeelden: Lidl werd door kinderen aangeraden plastic zakken weg te stoppen, zodat kopers er minder snel een zouden kopen en Albert Heijn werd gevraagd om het snoep aan de kassa te vervangen door fruit. 

Van Urk: "Het is essentieel dat de raden worden betrokken om tot een betere samenleving te komen. De kinderen mogen niet dienen om het klantenbestand of de winst te vergroten. Daar zien wij erg strikt op toe."

In Nederland bestaat een kinderraad trouwens ook uit een hele klas uit een lagere school, niet uit een clubje van zeven die bij Eneco tijdens een castingdag zal selecteren. "Voor ons is het belangrijker om een doorsnee van de samenleving te horen, en ideeën uit alle hoeken", duidt Van Urk. "Het mondigste kind heeft niet per se de beste ideeën."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234