Zondag 28/11/2021

'Wat je niet ziet, is vaak juist heel waardevol'

Op de koffie bij inspirerende creatievelingen, voor een uitgebreide babbel en een unieke blik in hun huis: wie zou daar niet voor tekenen? Met hun concept 'Coffeeklatch' vonden fotograaf Bart Kiggen en journaliste Magali Elali het perfecte excuus om te doen wat ze het allerliefst doen. En u geniet mee.

Hij is geen hartchirurg. Een interieur vormgeven, is geen zaak van leven of dood. Maar het is wel noodzakelijk, omdat je je goed moet kunnen voelen in een ruimte. Interieurarchitect Stef Bakker: "Ik ben niet de man van het grote spektakel. Doeltreffendheid zit 'm in een andere, meer subtiele manier van denken."

Met zijn ontwerpen doet Bakker aan storytelling, hoewel hij niet graag over zijn werk praat. "Als je het onder woorden brengt, gaat er een dimensie verloren."

Geen woorden, maar daden dus. Met die attitude sloot hij zich ook aan bij Orange Babies, een Nederlandse organisatie die zwangere Afrikaanse vrouwen met hiv en hun baby's uit de nood helpt. In zijn kleine werkstudio, en vervolgens in zijn appartement in Amsterdam, vertelt hij er alles over.

We bevinden ons achteraan bij een stoffeerder in de Jordaan-wijk, wat op zich wel een vreemde werkplek is voor een interieurarchitect. Moest jouw naam niet op de deur prijken, we zouden er zo voorbij zijn gelopen.

"Aan de straatkant is er inderdaad niet veel herkenbaarheid en dat is oké. De winkel is van een vriendin van mij. Zoals je ziet, is het hier krap en eigenlijk te klein voor ons allemaal. In Amsterdam is het moeilijk én duur om een groter pand te vinden. Maar ik woon hier vlakbij, aan de andere kant van de Jordaan. Dichtbij je werkplek wonen, is een luxe die ik nu belangrijker vind dan meer oppervlakte."

Wat betekent luxe voor jou?

"Harmonie. In mijn interieurprojecten streef ik naar een goede basis, rekening houdend met functionaliteit. Maar ook temperatuur, akoestiek en tactiliteit vormen belangrijke componenten van luxe. In eerste instantie kun je denken dat luxe in overdaad zit, maar uiteindelijk moet er een balans ontstaan tussen de verschillende wensen van de bewoners. Wonen is een omlijsting van je leven. Voor mij persoonlijk is het een luxe wanneer je in huis ongestoord kan zijn en niet te veel wordt afgeleid door triggers."

Het is niet zo vanzelfsprekend om een interieurarchitect in te schakelen voor ingrepen die zogoed als onzichtbaar zijn.

"Klanten verbouwen misschien één of tweemaal in hun leven en het is moeilijk om uit te leggen wat werkelijk waardevol is. Een huis verbouwen of inrichten is lastig. Je moet overal rekening mee houden en alle ingrepen moeten bovendien praktisch zijn.

"Zodra je de blauwdruk hebt gemaakt, worden daar lagen aan toegevoegd, zoals materialen, kleuren, meubels, kunst... Het verwerken van alle lagen en functies in een woning is een gecompliceerd en belangrijk proces, wat vaak wordt onderschat. Als men ervoor kiest om met een interieurarchitect in zee te gaan, wil men waar voor zijn geld. Bij veel interieurarchitecten uit zich dat in spektakel. Maar als je de leidingen of ramen isoleert, zodat het binnen stil is, is dat een ingreep die je pas ervaart wanneer je binnen bent en niemand achteraf nog opmerkt. Hoe je tot rust komt en hoe de temperatuur en de combinatie van de materialen op jou inwerken, dat is dus vrij waardevol.

"Het is een ingewikkelde opdracht om die subtiliteiten met elkaar te combineren en ervoor te zorgen dat het ook visueel werkt. Ik werk hard aan de basis en dan zou je kunnen zeggen dat het dan minder uitmaakt of het nu blauw of groen is. Kleuren kun je achteraf nog veranderen. Hoewel ook kleuren de uiteindelijke beleving mee bepalen."

Je zou denken dat interieurliefhebbers een zeer concreet beeld voor ogen hebben.

"De ene keer zitten klanten het hele traject met ons uit, de andere keer kloppen ze bij ons aan omdat ze een nieuwe look willen.

"Met kleur en een nieuwe zetel kun je veel minpunten oppervlakkig camoufleren, maar daar ligt de werkelijke oplossing niet. Men ziet iets in een magazine, gaat er zelf mee aan de slag en raakt verloren in de hoeveelheid aan informatie en ideeën. Voor sommige klanten is het schrikken. Ik bedoel, zij komen met de vraag naar een nieuwe sofa en wij zeggen hen dat de woonkamer van plaats moet veranderen. (lacht)

"Maar zodra je uitlegt wat je precies bedoelt, voelen ze het verschil wel. Tenslotte moeten ze zichzelf ook aan ons durven over te geven. Ze moeten hun leven en levensstijl met ons delen. Als er een mooie wisselwerking ontstaat, kan het resultaat verrassend zijn."

Toch zijn het vooral grotere spektakelbureaus die de meeste aandacht genereren. Is onbekendheid een nadelig gevolg van subtiliteit?

"Als klein bureau zet je misschien noodgedwongen kleinere stappen. Wij zijn klein, maar we hebben het lekker druk. De ad-hocsituatie is charmant en het biedt heel wat voordelen: we kunnen immers zijn wie echt we zijn. We hebben een aparte dynamiek en het persoonlijke en directe contact onderling vind ik interessant."

Ook het sociale aspect vinden we terug in jouw werk, vooral in jouw actieve engagement voor Orange Babies en de tapijten die je in Marokko laat vervaardigen.

"Voor Orange Babies ga ik jaarlijks naar Afrika, waar ik met mensen ter plaatse werk. In Nederland organiseren we benefietavonden, zoals vorig jaar nog een grote modeshow met de Tunesische couturier Azzedine Alaïa en de Nederlandse Vogue.

"Het vloerkledenproject, dat we voor het Italiaanse meubelmerk Arper hebben geïnitieerd, maakt deel uit van een sociaal project in Marokko. Het is aangenaam om met producten te werken waar meerdere mensen een goed gevoel aan overhouden. Maar het is onrealistisch om te denken dat je de oorsprong van elk product telkens grondig kunt onderzoeken. Daar hebben we helaas geen tijd voor. Bovendien zou het ons te hard beperken in onze job."

Je bent opgeleid als pedagoog, maakte dan de overstap naar films en commercials, om je uiteindelijk toe te leggen op interieur. Altijd al geweten dat je zoiets wilde doen?

"De commercials waren een zeer goede leerschool. Voor verschillende klanten met hetzelfde doelpubliek moest ik steeds andere settings uitwerken. Binnen de sector heb ik mijn fijngevoeligheid kunnen aanscherpen, hoewel ik altijd al bezig ben geweest met ruimtelijkheid. Ik was de jongste van het gezin en als er etentjes waren, aten we in de betere kamer en maakten we gebruik van het betere servies. Omdat ik te jong was om aan de gesprekken deel te nemen, herschikte ik de orde van de glazen en het bestek en ik kreeg daar veel respons op.

"Daar, aan die tafel, begon mijn interesse en passie voor interieurvormgeving. Terwijl de jongens buiten voetbalden, was ik binnen met objecten bezig. Voor mij was dát spelen."

Jouw appartement is een knap staaltje van spielerei. Gebruik je ze weleens als showroom voor klanten?

"Ja, dat gebeurt, omdat het goed mijn visie weerspiegelt. Dit ben ik, hoewel ik nooit had gedacht dat ik in Amsterdam zou gaan wonen. Het was even wennen om mijn huis aan zee te verruilen voor dit kleine appartement. (lacht)

"Het gebouw dateert van 1904 en toen ik hier voor de eerste keer kwam, was ik meteen verkocht. Werkelijk alles heb ik opgeknapt en aangepast, totdat de basis goed zat. Af en toe koop ik wel een nieuw kunstwerk of vloerkleed, maar zelden breng ik veranderingen aan.

"Wat ik vooral leuk vind aan deze ruimten, zijn de verschillende zithoekjes. Het is aangenaam wonen in dit appartement als ik alleen ben, maar ook samen met mijn partner en vrienden. Dit ben ik en dit is blijkbaar mijn handschrift. Gek, want ik heb lang gedacht dat ik dat niet had.

"Het mooie aan mijn job is dat ik telkens opnieuw een nieuwe ruimte mag ontwerpen en nieuwe verhalen mag vertellen. En dan vergeet ik weleens dat er zoiets als een eigen stijl bestaat. In sommige woningen is het handschrift van de interieurontwerper zó aanwezig, dat je er de bewoner helemaal niet in herkent. Daar hou ik niet van.

"Daarom spreek ik er misschien niet graag over. Maar als ik terugkijk op mijn werk, vrees ik dat er toch wel een duidelijke lijn te zien is, hoe subtiel die ook is." (lacht)

www.studiobakker.nl

www.coffeeklatch.be

Wie is Stef Bakker?

Interieurarchitect, stylist en art director. Zijn studio Bakker rijft opdrachten binnen voor creatief Amsterdam. Zo richtte hij het appartement van Job van Bennekom en Gert Jonkers in, de mannen achter de arty tijdschriften Fantastic Man en The Gentlewoman.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234