Dinsdag 24/11/2020

Twitter

Wat je (niet) kunt zeggen in 140 tekens

Beeld ANP

Dat berichtendienst Twitter wil afstappen van zijn beperking in tekens zorgt voor tumult op, wel ja, Twitter. Fervente gebruikers zien de meerwaarde er niet van in. Voor hen gaat de scherpte en snelheid verloren.

Twitter is dringend op zoek naar manieren om opnieuw te groeien. Onlangs werd de knop om berichten te 'favorieten' veranderd in een hartje, zodat de microblogsite nog meer op Facebook en Instagram ging lijken. En binnenkort wil het sociale medium ook de limiet van 140 tekens per bericht opheffen.

CEO Jack Dorsey vindt die limiet "een mooie beperking", maar tegelijk zorgt die ervoor dat gebruikers zich "beknot voelen" in hun schrijven. In de praktijk komt de bovengrens op 10.000 tekens te liggen. Dat is ongeveer dubbel zoveel als het aantal tekens in dit artikel. De praatbarak van het internet wordt dus nog groter.

Kort en bondig

"Toch valt het niet uit te sluiten dat de uitbreiding van tekens de vinnigheid en scherpte van het medium zal aantasten", denkt Jan Denys (@DenysJan), arbeidsmarktsocioloog bij Randstad. "Voor mij is het een manier van communiceren geworden om kort en bondig mijn punt te maken. Als berichten langer worden, zie ik mezelf ook er niet meer tijd insteken om het allemaal te lezen."

Een mening die De Morgen-journalist Joël De Ceulaer (@jdceulaer) deelt. Hij vreest dat Twitter voor hem op slag veel minder interessant zal worden. "De clou is net dat feiten of opinies kort en snel de wereld worden ingestuurd", zegt hij. "Alleen zo krijg ik het beste overzicht van wat de duizend accounts die ik volg delen. Wie dat wil, kan nog altijd een link meesturen. Maar 10.000 tekens ga ik in geen 10.000 jaar lezen. Dan gaat Twitter te veel op Facebook lijken, en daar zit ik bewust niet op."

Vincent Van Quickenborne.Beeld belga

Al betekenen meer tekens wel meer ruimte tot nuance. Niet nodig, vindt Kortrijks burgemeester Vincent Van Quickenborne (@VincentVQ). "Ik vind scherpte interessanter dan nuance. Een goede krantentitel is ook beknopt. Natuurlijk worstel ik ook wel eens om mijn boodschap in 140 tekens te krijgen, maar ik merk bij anderen dat het net aanzet tot goed doordachte en zinnige berichten. Ik heb geen nood aan lange epistels van klagers en zagers."

Toch zouden die lange epistels niet zomaar door de Twitter-strot geramd worden. Alleen de eerste 140 tekens blijven zichtbaar. De rest klapt pas uit bij een simpele klik. "Op zich vind ik het prima dat wie voort wil lullen, dat ook kan", zegt schrijfster/comédienne Katrijn Van Bouwel (@_katrijn). "Maar zelf zou ik het nooit doen. Ik vind het een te leuke sport om poëtisch, grappig of vuil te zijn in 140 karakters. En ik erger me te pletter aan mensen die belachelijke afkortingen gaan gebruiken als 'lkk' voor lekker. Of die kunstgrepen gaan toepassen zoals replyen op zichzelf of in verschillende keren posten."

Ook Elise Roders (@liesjelogthet) kan zich situaties inbeelden waarbij meer tekens handig kunnen zijn. "Maar mijn hart gaat er niet sneller van kloppen." De contentspecialiste was drie jaar projectleider communicatie bij de Nederlandse Taalunie en beschreef al eens de "schoonheid en dialoog" die er mogelijk zijn in 140 karakters. "Bij de komst van Twitter werd de totale verloedering van de taal afgekondigd, maar daar ben ik het niet mee eens. Het is net een uitdaging om je boodschap in een kort bericht te stoppen, eraan te blijven sleutelen tot het helemaal goed zit. Natuurlijk staat er ook veel slecht geschreven onzin op, maar in zekere zin is dat een afspiegeling van de samenleving. Bovendien zie ik daar niet zo veel van. Ik omring me doorgaans met accounts van gelijkgestemden."

Katrijn Van Bouwel.Beeld Tom Verbruggen

Incrowd

Want Twitter is dan wel een publieke praatbarak, het blijft wel erg incrowd. Volgens internetexperte Clo Willaerts (@bnox) zitten er in ons land amper gewone mensen op, vooral beroemdheden en politici, media- en reclamemensen en internetprofessionals. En voor hen is de lengte van berichten geen issue.

"Twitter probeert een probleem op te lossen dat er geen is", zegt Willaerts. "Het echte probleem van Twitter is identiteit. Facebook of Google verplichten gebruikers om zichzelf te zijn op hun netwerk, maar op Twitter kun je iets in de groep gooien zonder te zeggen wie je bent. En toch wordt het veel gebruikt als bron, door media maar ook als filter door Google om te weten wat er leeft. En die bron kun je nu niet altijd nagaan."

Bovendien dreigt Twitter zijn eigen identiteit te verliezen door Facebook na te apen. "Terwijl ze beter zouden proberen goed te zijn in één ding", vindt Pieter Baert (@PieterBaert), consultant digitale innovatie. "Twitter blijft niche, wordt vooral gebruikt door journalisten, marketeers en beroemdheden. Mijn moeder gebruikt het niet, zij heeft alleen Facebook. Voor de meeste mensen voldoet Twitter gewoon niet aan hun dagelijkse behoefte. In plaats van deze stuiptrekking zou Twitter zich beter focussen op de niche die het wel bedient."

Waarom deze stuiptrekking?

De aanpassing die het binnenkort mogelijk maakt om langere berichten op Twitter te zetten, is een van de vele pogingen om de microblog opnieuw te doen groeien. Momenteel heeft het medium zo'n 302 miljoen actieve gebruikers, sinds midden 2015 is dat aantal nog amper omhoog gegaan. Ook de inkomsten blijven uit, omdat Twitter er niet in slaagt een degelijk advertentiemodel uit te werken.

In 2014 behaalde Twitter een omzet van 1,4 miljard dollar, inkomsten die via direct response advertising kwamen, waarbij gebruikers meteen iets kunnen downloaden, volgen of kopen. Verliescijfers zijn dat jaar met 577,8 miljoen dollar relatief beperkt bleven. Maar het grootste probleem zijn de beurscijfers. De beurswaarde is bijna 23 miljard dollar, een veelvoud van de omzet. In een jaar tijd is het aandeel met zo'n 43 procent achteruitgegaan. Sinds de aankondiging van de nieuwe 10.000 tekens-regel dook het opnieuw bijna 5 procent naar beneden.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234