Vrijdag 24/05/2019

Eurosong

Wat is er toch mis met onze inzendingen voor het Songfestival?

De 18-jarige Eliot Vassamillet slaagde er dinsdagavond niet in een plek in de finale van zaterdag te veroveren. Met zijn nummer ‘Wake Up’ sleepte de Waal niet genoeg punten in de wacht om door te gaan. Beeld EPA

Het was niet de sterkste halve finale, maar toch slaagde Eliot er niet in zich te plaatsen voor de finale van het Eurovisiesongfestival. Na enkele relatieve successen slaagt ons land er nu al twee jaar niet meer in om de finale van de wedstrijd te halen. Wat moet België anders doen?

De amper 18-jarige Eliott  Vassamillet uit Bergen stond wat stijfjes op het podium in Tel Aviv, een beetje overdonderd door het enorme Eurovisie-circus. Een goeie act met veel pit had die nervositeit wat kunnen verbergen, maar toch werd Eliot het podium op gestuurd met slechts twee grote trommels als begeleiding. In de excentrieke Songfestival-context, die gonst van achtergronddansers en rookkanonnen, niet genoeg om op te vallen bij het grote publiek.

Presentator en schermgezicht Marcel Vanthilt, die van 1999 tot 2008 in de jury van de VRT-voorrondes zetelde, begrijpt niet dat de Belgische delegatie niet ingreep. “Het nummer is op zich niet slecht. Het gaat over een brandend actueel thema als klimaat en daarmee kan je scoren. Maar wat doet men dan? Ze sturen hem het podium op met twee aftandse trommels uit Tibet of de Andes. Dat heeft totaal geen cachet, niets.”

Dat de Belgische acts niet genoeg in het oog springen, is een oud zeer. Kwalitatieve songs, maar wat een saaie bedoening toch op dat podium. Ook vorig jaar werd de act van zangeres Sennek erdoor overschaduwd. Een goede zangeres met een sterk nummer, luidde het, maar te grauw en ingetogen voor het Eurovisiesongfestival. In 2017 behaalde ons land met Blanche nog een knappe vierde plaats in Kiev. Maar ook toen was de kritiek dat er meer mogelijk was als er was gesleuteld aan haar stijve performance.

Vanthilt: “Het visuele telt voor de helft van de hele show. Als je daar niks in investeert, kan je het vergeten. Nogmaals: klimaat, ideaal thema. Ik begin te denken dat de RTBF niet de indruk wilde wekken dat ze Ecolo steunt. Het zijn tenslotte bijna verkiezingen.”

Volgens Peter Van de Veire, die voor de VRT het Eurovisiesongfestival becommentarieert, is het niet zo dat ons land het slecht doet op het Songfestival. “De act van Eliot sprong inderdaad niet in het oog. En akkoord: we lagen er ook vorig jaar snel uit. Maar kijk eens hoe goed we het de afgelopen jaren deden met Blanche, Laura Tesoro en Loïc Nottet.”

Beeld AFP

De MNM-dj maakt dan ook graag de vergelijking met de Rode Duivels: wanneer zij goed spelen, viert het land feest. Maar verliezen ze, dan roept iedereen om het ontslag van de bondscoach. Van de Veire: “Dat dit nu het tweede jaar op rij is dat we de finale niet halen, is eerder toeval. Het is niet dat we een soort traditie aan het kweken zijn.”

Stromae en Angèle

Kunnen we dan misschien inspiratie putten uit wat onze noorderburen doen? De Nederlanders deden het jarenlang ronduit slecht op het festival: van 2005 tot 2012 haalden ze nooit de finale. Tot topper Anouk in 2013 haar land verdedigde. Volgens de Nederlandse Eurovisie-kenner Daniel Dekker van Avro/Tros was dat de grote omslag voor het Songfestival in Nederland.

“Er gebeurde vooral iets bij het grote publiek,” vertelde Dekker aan de Nederlandse podcast 3voor12, “maar ook bij andere artiesten. Anouk behaalde een mooie plek, waardoor iedereen het Songfestival plots serieus begon te nemen.”

Ook ons land kan putten uit een grote poel aan succesvolle artiesten. Kleppers als Stromae of Angèle werden al eens gevraagd of ze het niet zagen zitten om de eer van het vaderland te gaan verdedigen op het Eurovisie-podium. 

Toch is een grote naam opsturen volgens Gerrit Kerremans, algemeen muziekcoördinator bij de VRT en Eurosong-kenner, geen garantie op succes. “De gekte van het Eurovisiesongfestival is met niets, maar dan ook echt met niets te vergelijken. Hoe goed een doorgewinterd artiest ook is, het is iets helemaal anders om op het Songfestival op te treden dan op het podium van Van Gils en gasten of zelfs Rock Werchter. De druk die de artiesten ondergaan tijdens het festival is nergens mee te vergelijken.”

Twee jaar geleden deed Blanche het nog uitstekend op het Eurovisiesongfestival in Kiev: ze eindigde op de vierde plaats. Beeld Photo News

Bovendien werden andere landen die bekende namen inzonden daar niet altijd voor beloond. Het Verenigd Koninkrijk stuurde in 2012 popzanger Engelbert Humperdinck, die in heel zijn carrière meer dan 140 miljoen platen verkocht, naar het Songfestival in de Azerbeidzjaanse hoofdstad Baku. Humperdinck finishte echter roemloos voorlaatste in de finale, een stevige opdoffer voor de artiest. 

Preselecties

Volgens Kerremans is het ook een goede zaak dat de selectie van kandidaten niet meer via een preselectie op televisie gebeurt, maar via een jury van experts. “Die preselecties leverden uiteraard geweldige tv op, zoals met Kate Ryan destijds”, zegt hij. “Maar Vlamingen laten zich daarin te snel charmeren. Denk maar terug aan de sympathieke Waal Axel Hirsoux die de voorrondes op de VRT won. Iedereen was gecharmeerd door de lieve man, de underdog van de show. Maar hij viel meteen door de mand op het podium in Kopenhagen.”

Wanneer we eindelijk die langverwachte tweede Belgische Songfestival-winnaar zullen zien is volgens Peter Van de Veire moeilijk in te schatten. “Het kan zomaar volgend jaar zijn”, zegt hij. “Al hoop ik dat we toch binnen de tien jaar het festival nog eens naar Brussel kunnen brengen. Maar dan wel dankzij een Waalse winnaar. De overwinning van Sandra Kim heeft de RTBF ooit veel geld gekost, dus laten we de VRT daar nog wat van sparen.” (lacht)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.