Zondag 31/05/2020

Wat is er mis met een lustobject?

'Sophie is de glorieuze, voluptueuze verpersoonlijking van vrouwelijke lust'

Wat, vraag ik me deze dagen af, is er in vredesnaam "beledigend", "neerbuigend" of "ongepast" aan de reclamecampagne van de Franse modemaker Yves Saint-Laurent, waarop de klein-dochter van Roald Dahl naakt en op haar rug liggend is afgebeeld? In Groot-Brittannië liet de Advertising Standards Authority (ASA), de autoriteit die instaat voor de controle van de reclame, alle billboards verwijderen. Onder druk van verontwaardigde bellers, heette het.

En wie waren die bellers? Niet de moraalridders van de conservatieve partij, niet de kleindochter van Margaret Thatcher, geen omaatjes die vanachter hun theemuts verontwaardigd sputterden, maar jonge vrouwen, godbetert. Jonge vrouwen die dit soort beelden 'vernederend' vinden en vooral als ze uitvergroot worden.

Want wat blijkt? Toen Sophie voor het eerst in haar roomwitte blootje in tijdschriften verscheen, liepen er welgeteld drie klachten binnen die alledrie door de ASA werden verworpen. Het begon pas protesten te regenen nadat Sophies lijf uitvergroot werd op gigantische billboards. Meer dan 900 mensen, vooral jonge vrouwen, vonden de aanblik aanstootgevend.

"Jonge vrouwen zijn het meest politiek correct", gaf Lord Rodgers, voorzitter van de ASA, toe. "Ze zijn heel gevoelig voor wat als vernedering of uitbuiting kan worden beschouwd."

Hallo? Waar hebben we het hier over? Als we nou eens proberen om rationeel te blijven.Wat zien we op de bewuste poster? Een vrouw die, op een paar sandalen met hoge hakken, een armband en een halssnoer na, helemaal naakt is. Ze heeft de benen gespreid, één hand op een borst, het hoofd achterover in extase, of minstens toch complete overgave. Dit is een vrouw die net seks heeft gehad, of nauwelijks kan wachten tot ze genomen wordt. Misschien slaat ze wel de hand aan zichzelf.

Seksueel suggestief, inderdaad. Lustvol, zeker. Maar vernederend?

Seks, denk ik, is alleen vernederend als je ertoe gedwongen wordt. Of als je achteloos en slordig genomen wordt, of jezelf compleet ondergeschikt maakt. Maar wat is er mis mee als je met volle teugen geniet en dat ook laat zien? Wat is er mis mee als je jezelf als lustobject beschouwt: van je eigen lieve lust, welteverstaan. De vrouw in de advertentie heeft weinig weg van een slachtoffer.

Zelf heb ik meer moeite met andere advertenties voor lingerie, parfum en auto's waar vrouwen veel nadrukkelijker in de rol van ondergeschikte stoeipoes worden getoond. Neem nu de nieuwste reclame voor het parfum Gucci Envy, waar een soort langgelokte nimf aanbiddend de borst van de jonge mannelijke god kust. Een toonbeeld van vrouwelijke onderdanigheid en adoratie. Is dat niet eerder een beetje over the top, meisjes? Of, dichter bij huis, de advertentie voor Triumph, waarbij een lingeriesetje wordt uitgestald met daaronder de wervende tekst: Feestelijke hapjes voor vanavond. Of laat mijn gevoel voor humor me nu in de steek?

Goed, smaken verschillen. Maar ik laat me niet van de gedachte afbrengen dat datgene waar men bij de Opium-advertentie aanstoot aan neemt, de uitvergroting van vrouwelijke lust is. De hele heisa heeft niks te maken met de degradatie van vrouwelijke seksualiteit. Integendeel, Sophie is de glorieuze, voluptueuze verpersoonlijking van vrouwelijke lust. En dat sommige mensen zich daar onbehaaglijk bij voelen, tot daaraan toe. De eerbiedwaardige Bo Coolsaet heeft er tot in den treure over uitgeweid, hoe seksueel assertieve vrouwen impotentie bij de man bewerkstelligen, dus dat weten we nu wel. En dat voor sommige diehards onder de feministen penetratie nog altijd gelijk staat met onderwerping zullen we er ook maar bij nemen. Maar dat jonge vrouwen zich ergeren aan een dergelijk beeld, stemt tot nadenken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234