Dinsdag 21/01/2020

Wat het Vlaams regeerakkoord voor de stad in petto heeft

* renovatieprojecten in de stadskernen stimuleren, in samenwerking met de privé (PPS-formule). * een betere sociale mix realiseren door het systeem van inkomensgrenzen te herzien. Betere spreiding van de sociale woongelegenheid. * kordate aanpak van huisjesmelkerij door een versterking van de Wooninspectie. Strijd tegen leegstand en verkrotting opvoeren: steden kunnen de belasting op leegstand van de Vlaamse regering overnemen en de opbrengsten ervan in hun eigen woonbeleid investeren.

* armoedebestrijding en sociale cohesie: Vlaanderen moet in de topvijf van de Europese regio's. * komen tot meer evenwichtig samengestelde scholen door extra aandacht voor scholen "met een groot aandeel leerlingen met een andere thuistaal dan het Nederlands". Het Okan-onderwijs (onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers) wordt uitgebreid, zowel qua aanbod als doelgroep. In de Nederlandstalige scholen van Brussel wordt werk gemaakt van een onthaalbeleid: daarbij zullen anderstalige ouders meer op hun verantwoordelijkheid worden gewezen om het Nederlands ook thuis een prominente plaats te geven.

* het huisvestingsbeleid moet erop gericht zijn "om de diversiteit in wijken op een meer leefbare manier in te richten, door de vlucht van wie zich sociaal en financieel heeft verbeterd tegen te gaan en nieuw- en oudkomers te spreiden". * stimuleren van initiatieven die de verschillende gemeenschappen mobiliseren om overlast aan te pakken en de leefkwaliteit van de wijken te verbeteren. Steun voor projecten waarbij vrijwilligers het aanspreekpunt zijn voor klachten over overlast en waarbij mensen wordt gewezen op storend gedrag (projecten zoals 'Buurtvaders' en 'Mama's op de Metro', die spijbelaars en overlast veroorzakende jongeren aanspreken). * overleg met alle besturen over "een doortastende en gerichte aanpak van problemen van illegaliteit" en om "concentratie van asielzoekers" tegen te gaan. * steden en gemeenten zullen gemakkelijker dan in het verleden zelf administratieve boetes kunnen opleggen aan wie overlast veroorzaakt.

* meer vrijheid om zelf fiscale instrumenten in te zetten om de stad bedrijfsvriendelijker te maken en om de dorps- en stadskernen te versterken. Dat laatste kan onder meer door meer selectiviteit in de onroerende voorheffing. Een aantal kleinere belastingen zal worden afgeschaft. * de Vlaamse regering belooft "alle mogelijkheden om Europese en andere fondsen bestemd voor stedelijke ontwikkeling" uit te putten. Een aantal fondsen, zoals het stadsvernieuwingsfonds en Mercurius (om de lokale handel op te krikken), zal beter op elkaar worden afgestemd. * steden krijgen "ondersteuning" in hun vernieuwende initiatieven op het vlak van cultuur- en kunstpatrimonium zodat ze "uitgroeien tot aantrekkelijke toeristische trekpleisters". * ook de uitbouw van een Vlaams en internationaal netwerk van grote en kleine steden zal worden "ondersteund". * nog meer "ondersteuning" voor "het experimenteren met en investeren in eigentijdse woonvormen en vernieuwde sociale huisvesting". * en nogmaals "ondersteuning" voor de steden "als dragers van de kenniseconomie".

* de verkeerssignalisatie harmoniseren en het aantal verkeersborden verminderen. * in elke provincie komt een coördinatiepunt om alle wegenwerken te coördineren en om minder-hindermaatregelen te nemen. * verdere ontwikkeling van voorstedelijke vervoersnetten (Antwerpen, Gent, Brussel). * invullen van missing links in het wegen-, waterwegen- en spoorwegnet. * vanuit Vlaanderen mee wegen op de realisatie van de infrastructuurwerken voor de havens, de IJzeren Rijn met inbegrip van de aftakkingen, het diabolo-project (tweede spoorontsluiting Zaventem) en Gewestelijke Expresnetten. * garanties voor voortbestaan van regionale luchthavens en tegelijkertijd "waken over een betere beheersing en beperking van de hinder voor de omwonenden". Op vraag van Antwerpen kwam er een aparte passus over zichzelf: "De Antwerpse regio, met haar 24.500 deels multinationale bedrijven en als wereldhandelscentrum voor diamant, heeft het recht op het behoud en de uitbouw van een regionale zakenluchthaven." * duurzame en economisch verantwoorde maritieme toegankelijkheid van alle zeehavens. * verdieping van de Schelde.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234