Donderdag 20/02/2020

Wat heeft een Creatief platform te bieden?

'Strijders' worden ze genoemd, de jonge createurs van De Invasie. Vandaag en morgen palmen ontwerpers uit verschillende disciplines de Gentse 'School of Arts' in. Creatief talent bloeit pas echt open als er wat ruggensteun komt, zo blijkt.

aal een aantal jonge ontwerpers uit hun atelier en geef ze een collectieve verkoopplek, meer nog, een platform en een luide stem. Dat was de bedoeling van de initiatiefnemers van De Invasie. Het project is pas twee jaar oud en het succes gaat in stijgende lijn. Hoe komt dat toch, dat deze vorm van collectieve creatieve verkoop zoveel succes kent?

De populariteit van De Invasie heeft voor een groot deel te maken met een veranderend koopgedrag van de klanten, zegt Carlo Vuylsteke, projectmanager bij Flanders District of Creativity (organisatie voor ondernemingscreativiteit, opgericht door de Vlaamse regering). "Wie mooie dingen in huis wil halen, is vaak niet meer tevreden met aan de band geproduceerde meubels, huisraad of kleren. Wie kritisch leeft, wil eerlijke producten waar geen smet op kleeft en waar met liefde aan gewerkt is. We leven in een wereld waarin alles voorhanden is in wel tien of twintig varianten", zegt Vuylsteke. "Wie wil opvallen moet dus creatiever worden."

Strijders en robots

De Invasie is begonnen als een eigenzinnig initiatief van een grafisch ontwerper en een manager, Yves Drieghe en Bert Pieters. Ze noemen zichzelf de 'robots' van De Invasie. Met hun project willen ze meer doen dan louter verkoopweekends organiseren, of stadsparcours. De Invasie geeft ook workshops en verzamelt vakmensen die met de verschillende domeinen van een creatieve onderneming te maken krijgen, om hun ervaring met ontwerpers te delen. Hun publicaties rond de events zijn adequaat maar speels, grappig en intrigerend. De toon werkt aanstekelijk en inspirerend. Blijkt dat creatievelingen binnen dit kader makkelijker gestimuleerd kunnen worden om hun business op een winstgevende manier aan te pakken. De Invasie, dat is efficiëntie met een grote rock-'n-rollfactor.

Dit weekend biedenzeventig 'strijders' hun producten op De Invasie aan. Velen hebben een kunstenopleiding gehad, anderen maken objecten, accessoires of kledij in hun vrije tijd. Er nemen deze keer zelfs brouwers deel. Sinds kort zijn er workshops ('bootcamps') voor de deelnemers, om de financiële kant en de communicatie rond een merk en een product te helpen onderbouwen. "De organisatie speelt in op de behoeften van de strijders", zegt jurylid Jasmijn Verlinden. "Andere instellingen doen dat op een belerende manier. Bij De Invasie lijkt boekhouden plots leuk."

De deelnemers blijken gretig gebruik te maken van alles wat De Invasie als netwerk biedt. Ze missen soms een dosis zelfstandigheid en ondernemerschap. Met infosessies over thema's als communicatie, eigendomsrechten, inkomen en prijszetting wil De Invasie concrete antwoorden geven. Dit weekend spreekt ook Hans Robertus, de directeur van Dutch Design Week, onder meer over jong ondernemerschap. Zondag praten Trui Moerkerke en Jan Seurinck van Flanders DC over creatieve communicatie.

Verrijkende

ervaring

Wat levert een Invasieweekend op? Soms een grote verkoop, soms een middelmatige verkoop. Sommige strijders maken voor de gelegenheid speciale objecten die heel goed in de markt liggen, zoals Joris Van der Borght van Bruthaus. "Ik ontwerp specifieke dingen voor De Invasie zoals mijn 'skatemeubeltjes'. Uit gerecycleerde skateboarddecks maak ik stoeltjes, zeteltjes, krukjes, sfeerlampen en skatebankjes", zegt Joris.

Anderen, zoals modeontwerpster Charlotte Claeysier, maken een aantal samples, mannenhemden die dan op bestelling worden uitgevoerd. "Ik ben zelfstandig in bijberoep. Voltijds ontwerpen zou een te grote financiële investering vragen", legt Charlotte uit. "Momenteel werk ik in zeer kleine oplage, de verschillende ontwerpen kunnen per stuk besteld worden. Om in winkels te verkopen moet ik in grotere oplages werken om de kostprijs te drukken en om aan de vraag tegemoet te komen, en die investering wil ik nog niet maken", zegt Charlotte. "De Invasie is een ideale manier om af te tasten of er voldoende interesse is. Uit het contact met de klanten leer je erg veel."

De naambekendheid die je er als jonge ontwerper aan overhoudt, is misschien nog het grootste voordeel. "De Invasie krijgt heel wat persaandacht", weet Tom Dekyvere, ontwerper van sculpturen, objecten en juwelen. "Je ontwerp wordt automatisch ook aangeboden via de webshop van De Invasie. Het is een logische manier van verhandelen, direct van de ontwerper aan de klant. Zo kun je snel groeien. Je moet blijven presteren voor de verschillende evenementen en je leert constant bij over hoe je je ideeën maakt, verkoopt of tentoonstelt."

DE INVASIE VAN GENT

School of Arts, Jozef Kluyskensstraat 2, Gent.

Zaterdag 31 maart van 16 tot 20 uur, zondag 1 april van 11 tot 18 uur.

www.deinvasie.be

'De Invasie is een realitycheck'

Yves Drieghe woordvoerder en een van de initiatiefnemers

Wat is het grootste voordeel voor jonge ontwerpers die deel-nemen aan De Invasie?

"Ze zien hoe bezoekers reageren als ze de mensen achter de producten zien. De 'strijders' zitten namelijk met veel vragen: is mijn product verkoopbaar, zit de prijs goed, is het haalbaar om een productie op grotere schaal op te starten, kan ik mijn hoofdberoep opgeven? De Invasie is een realitycheck. We willen een 'discreet' testplatform bieden. Je gaat als ontwerper in dit kader veel minder hard op je bek omdat je tussen een heleboel anderen staat."

Hoe krijgen jullie het project financieel rond?

"Ik ben deze keer voor mijn grafisch werk voor het eerst betaald. Alle anderen werken op vrijwillige basis. We huizen dit weekend in de gebouwen van de Academie en het Conservatorium. Zij stellen de locatie gratis ter beschikking. Verder maken we het kostenplaatje rond via sponsoring van bedrijven."

Wat is het succes van

De Invasie?

"We zoeken een meerwaarde achter de ontwerpers, maar we willen ook dat het publiek zich thuis voelt. Dat het niet te arty wordt. Tegelijk nodigen we ook handelaars uit en willen we dat de ontwerpers zich de vraag stellen: wordt het tijd om mijn ontwerpen op grotere schaal te laten maken? Het ambachtelijke is mooi, maar een ontwerper kan gerust evolueren naar een meer industriële aanpak. De angst is soms te groot, de ambitie te klein. Die rem willen we wegnemen."

Zijn er plannen voor een permanent collectief verkooppunt?

"Niet zozeer. We zouden wel graag onze HUB's, waar we de bootcamps organiseren, permanent ergens vestigen. Dat zouden dan collectieve ateliers moeten worden, waar mensen samenkomen en waar ze extra gemotiveerd raken door de sfeer. Een creatieve site zou hen een werkplek geven, maar ook een plaats om hun producten voor te stellen."

Hebben jullie nog

grotere plannen?

"We willen aftasten of we een dergelijk initiatief op grotere schaal op poten zouden kunnen zetten. Blijkbaar worden we in de gaten gehouden door ontwerpers in het buitenland. Een echt Europees initiatief is misschien iets voor de toekomst. Voorlopig leggen we ons toe op onderhandelingen met stedelijke diensten, voor een creatieve werkplek. Daar kijken we enorm naar uit."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234