Zondag 09/08/2020

Wat Harvard Business School ontdekte over het onverwachte Beyoncé-album

Beyoncé tijdens een optreden in het Staples Centre in L.A.Beeld PHOTO_NEWS

Eind vorig jaar verbaasde Beyoncé vriend en vijand met een selftitled album, dat ze zomaar plots in iTunes dropte. Harvard Business School onderzocht hoe de wereldster aan de slag ging de weken voor de release en dit zijn enkele opmerkelijke bevindingen, aldus muziekblad Billboard.

Anita Elberse, professor aan Harvard Business School, en haar voormalige leerlinge Stacie Smith hebben samen een 27 pagina's lang verslag geschreven over wat er zich precies afspeelde de weken voordat de plaat uitkwam. Ze interviewden verschillende medewerkers van Parkwood Entertainment (het bedrijf van Beyoncé), platenmaatschappij Columbia Records, Facebook en Apple. Enkele opmerklijke bevindingen.

Lange vergaderingen
"Beyoncé zit niet in haar kantoor", vertelt Lee Anne Callahan-Longo, manager van Parkwood Entertainment. "Ze wandelt van het ene kantoor naar het andere om met haar medewerkers te praten."

Lang vergaderen kan de zangeres niet. "We lachen er vaak om dat ze na een uur vergaderen opstaat en begint rond te lopen. Dan kan ik zien dat ik haar kwijt ben, en dat ik de hoeveelheid 'business'-aandacht waarover ze die dag beschikte heb opgebruikt", aldus Callahan-Longo. "Uiteindelijk is ze een artiest en is het haar passie voor kunst dat haar drijft."

Huis in de Hamptons
Maar hoe houd je de opnames van een album geheim? Daarvoor huurde Beyoncé gedurende een maand een huis in de Hamptons, waar de opnames zouden plaatsvinden. "We aten 's avonds samen en dan verdeelde iedereen zich over verschillende kamers om aan de muziek te werken. Beyoncé had vijf of zes kamers die ingericht waren als studio. Ze ging van kamer tot kamer en zei dan dingen als 'Ik denk dat dit nummer die persoon nodig heeft'. Normaal heeft een nummer maar één of twee producers, maar iedereen werkte heel goed samen." Het verbaast dan ook niet dat er bij de officiële credits van een nummer als 'Drunk in Love' zes producers en negen schrijvers staan.

Om het album zeker geheim te houden, werd pas na de online-release het fysieke album afgewerkt. Dat gebeurde in 72 uur tijd. De zeventien bijhorende video's werden gedurende twaalf weken voor de albumrelease opgenomen. Maar omdat de laatste video pas midden november klaar was, werd de geplande releasedatum van 18 november uitgesteld tot 13 december.

Colleges
In oktober zal professor Elberse alle bevindingen van haar onderzoek gebruiken tijdens de colleges van haar cursus 'Strategic Marketing in Creative Industries'.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234