Zondag 25/08/2019

Economie

"Wat gebeurt er na twee jaar met Brussels Airlines?"

Vliegtuigmaatschappij Lufthansa bevestigt de overname van de resterende 55 procent van Brussels Airlines voor 2,6 miljoen euro. Brussels Airlines zal "onderdeel worden" van Eurowings, de lagekostenpoot van Lufthansa, al betekent dat niet dat het merk Brussels Airlines snel zal verdwijnen. Toch maken de vakbonden zich ongerust. "Wat er op lange termijn gebeurt, blijft een groot vraagteken."

Vliegtuigen van Lufthansa en Brussels Airlines. Beeld BELGA

De integratie betekent niet dat het merk Brussels Airlines onmiddellijk zal verdwijnen, benadrukte Carsten Spohr, de CEO van Lufthansa. "We hebben bewezen dat we de sterkte van een lokaal merk erkennen, met bijvoorbeeld Swiss", zei hij. "We geloven in de Brusselse markt en in Brussels Airlines en zijn personeel." Brussels Airport moet uitgroeien tot de hub voor Sub-Sahara-Afrika van Lufthansa.

Het merk Brussels Airlines zal na verloop van tijd wel aangevuld worden met "lid van de Eurowings Groep". Gedurende 2017 wordt bekeken hoe het partnerschap tussen Brussels Airlines en Eurowings er precies zal uitzien. "Het is de bedoeling synergieën te creëren en tegelijkertijd de lokale diversiteit te behouden", aldus Spohr. Of het merk Brussels Airlines na een aantal jaar zal verdwijnen van de vliegtuigen, is verre van zeker. "We gaan niet raken aan het merk, tenzij we een beter idee hebben mét ook daarin een Belgische 'touch'", aldus Spohr. 

"We kunnen invloed uitoefenen"

Ook Bernard Gustin, de topman van Brussels Airlines, zei "geen reden te zien om aan het sterke merk 'Brussels Airlines' iets te veranderen". Hij reageert tevreden: "Eurowings staat heel dicht bij Brussels Airlines". "Het is belangrijk om die afdeling te kunnen vervoegen. Ofwel waren we een heel klein onderdeel geworden van de grote Lufthansa-groep, terwijl we nu 30 procent zullen vertegenwoordigen van Eurowings. Dat laat ons toe invloed uit te oefenen."

Vlnr: Brussels Airlines-CEO Bernard Gustin, Brussels Airlines-voorzitter van de raad van bestuur Etienne Davignon en Carsten Spohr, CEO van Lufthansa. Beeld BELGA

De CEO van Brussels Airlines, die na de overname aan boord blijft, is niet bang voor een Duitse machtsontplooiing. Lufthansa zal immers een meerderheid hebben in de raad van bestuur (al is het eerste jaar voor elke beslissing unanimiteit vereist). "De Duitsers kunnen al acht jaar hun wil opleggen bij Brussels Airlines, maar ze hebben het veto dat ze kunnen uitoefenen, nooit gebruikt", zegt Gustin daarover. "Ik zie niet waarom dat zou veranderen."

Geen garanties werkgelegenheid

Wat de werkgelegenheid betreft, worden er geen garanties gegeven. "Maar er zijn geen plannen voor een sociaal plan. Integendeel, we willen groeien", stelde Spohr. "Het partnerschap met Lufthansa is al acht jaar (sinds de Duitsers een belang van 45 procent namen in Brussels Airlines, red.) een groeiverhaal geweest, en dat zal zo blijven, indien wij blijven presteren", voegde Gustin toe. "Geen enkel bedrijf geeft garanties over werkgelegenheid in onze sector."

Lufthansa betaalt 2,6 miljoen voor de 55 procent van Brussels Airlines die het nog niet bezat. Carsten Spohr wordt covoorzitter naast huidig voorzitter Etienne Davignon. CEO Bernard Gustin blijft op post. De volledige overname zou begin 2017 afgerond moeten zijn.

"Wat na twee jaar?"

Het personeel en de vakbondsafgevaardigden van luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines zijn op de hoogte gebracht van de plannen. Wat er over twee jaar gebeurt met de naam blijft nog een groot vraagteken, zegt Paul Buekenhout, voorzitter van de christelijke vakbond LBC-NVK. "We kregen geen tewerkstellingsgaranties voor de toekomst." Bij een dergelijke overname blijven er veel "valkuilen" bestaan, zegt de LBC'er. "Gaat het Duitse management het even hard opnemen voor het personeel in Brussel als voor het personeel in het thuisland? Gaan we uitgespeeld worden tegen andere groepen binnen de nieuwe groep? We zitten nog met veel vragen."

Ook de liberale bediendenbond ACLVB vraagt in naam van Thierry Vuchelen om garanties op het vlak van tewerkstelling, zeker op korte termijn, want de vakbond maakt zich zorgen over de ondersteunende diensten van Brussels Airlines. Mede door het investeringsplan dat werd voorgesteld, gelooft ACLVB wel in een versterking en uitbouw van de werkgelegenheid de komende jaren. Maar dan zullen de verschillende regeringen in dit land wel uit hun pijp moeten komen. "Deze plannen hebben wel pas kans op slagen als er ook een langetermijnvisie komt van de verschillende regeringen. Sinds de verhuis van de DHL-Hub zijn wij hier als liberale vakbond al vragende partij voor. Het uitblijven van deze visie heeft immers op Brussels Airport al heel wat jobs gekost", besluit Vuchelen.

Brussels Airport is "verheugd"

Brussels Airport reageert tevreden met de aangekondigde volledige overname van zijn "home carrier" Brussels Airlines door het Duitse Lufthansa. Brussels Airport wordt een Afrika-hub voor Lufthansa en het netwerk van Brussels Airlines blijft verankerd op de luchthaven, klinkt het in een persbericht. "Een positieve evolutie voor de Belgische economie."

"De integratie in een internationale groep als Lufthansa biedt Brussels Airlines meer commerciële mogelijkheden, voordelen om de vloot te vernieuwen en om het netwerk verder uit te breiden naar Afrika, Noord-Amerika en India", wordt Arnaud Feist, de CEO van Brussels Airport Company, geciteerd. "De verankering en verdere ontwikkeling van een sterke home carrier is cruciaal voor de connectiviteit, de tewerkstelling en de economie in het algemeen van ons land."

Beeld Franky Verdickt

De luchthavenuitbater was als aandeelhouder van Brussels Airlines betrokken bij de besprekingen met Lufthansa over de overname. "Lufthansa Group heeft bevestigd het netwerk van Brussels Airlines op Brussels Airport op een duurzame manier te willen uitbouwen en ziet Brussels Airport als een hub voor Afrika voor de hele groep", aldus nog Feist.

Sabena

Brussels Airlines ontstond uit de as van Sabena, de nationale luchtvaartmaatschappij die in november 2001 failliet werd verklaard. In 2009 kreeg Lufthansa 45 procent van de aandelen in handen. Het betaalde daarvoor 65 miljoen euro. De Duitsers hebben een optie waarmee ze vanaf 2011 de overige 55 procent van de aandelen kunnen kopen. 

Uiteindelijk komt het op 14 december van dit jaar tot een akkoord met de aandeelhouders, daags nadat de raad van bestuur het licht op groen zette voor de overname. Brussels Airlines maakt voortaan deel uit van Lufthansa, net zoals Swiss, Austrian Airlines, Germanwings en Eurowings.

Beeld BELGA

De Lufthansa Group - die overigens ook actief is in onder andere vrachtvervoer (Lufthansa Cargo), luchtvaartcatering (LSG Sky Chefs) en vliegtuigonderhoud (Lufthansa Technik) - is wereldwijd een van de grootste spelers wat betreft luchtvervoer. De groep stelt ongeveer 120.000 mensen te werk, vervoerde vorig jaar meer dan 107 miljoen passagiers en boekte een omzet van ruim 32 miljard euro. 

Beeld AP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden