Vrijdag 06/08/2021

GetuigenissenCoronamaatregelen

‘Wat een loze belofte van premier De Croo’: ondernemers over de nieuwe maatregelen

Drie van de ondernemers die de impact van de nieuwe maatregelen voelen. Beeld Wouter Van Vooren
Drie van de ondernemers die de impact van de nieuwe maatregelen voelen.Beeld Wouter Van Vooren

Een afspraak maken bij een kledingboetiek moet, maar mag bij een kapper niet meer. Dat is vanaf zaterdag, voor vier weken, de nieuwe realiteit. Wat vinden ondernemers daarvan?

Stijn Hillebrant (33), zaakvoerder van Costa Del Kapsalon in Antwerpen:

‘Ik heb nog weinig vertrouwen in de politici’

Premier Alexander De Croo (Open Vld) was de nieuwe maatregelen nog aan het overlopen toen de telefoon bij Costa Del Kapsalon gisterennamiddag roodgloeiend stond. Veel klanten probeerden nog lastminute een afspraak te krijgen. Stijn Hillebrant kon niet anders dan mensen teleurstellen. “We zijn nog volop bezig met onze achterstand van de vorige sluiting weg te werken. We zijn nog maar zes weken open.”

Zaterdag moet de Antwerpse kapper, net als andere niet-medische contactberoepen, de deuren weer sluiten. “Ik ben niet alleen diep teleurgesteld”, zegt Hillebrant. “Maar ook heel erg boos. Tijdens die persconferentie kreeg ik zin om in opstand te komen. Iets in brand te steken zelfs. Dat lost niets op, dat weet ik. Maar het is gewoon zo frustrerend.”

Stijn Hillebrant (Costa Del Kapsalon): '‘Mensen hebben schrik om eronderdoor te gaan, de situatie wordt steeds uitzichtlozer.’ Beeld Wouter Van Vooren
Stijn Hillebrant (Costa Del Kapsalon): '‘Mensen hebben schrik om eronderdoor te gaan, de situatie wordt steeds uitzichtlozer.’Beeld Wouter Van Vooren

De man vindt het moeilijk om te geloven dat zaken zoals de zijne bijdragen tot de verspreiding van het virus. “In een heel jaar hebben wij één telefoontje gehad van een klant die besmet bleek te zijn. Daar is het bij gebleven. Niemand is hier ziek geworden.” Dat komt omdat er zoveel voorzorgsmaatregelen worden genomen, meent hij: alles wordt ontsmet, iedereen draagt mondkapjes, drank serveren gebeurt niet meer. “Ik weet niet of elke kapperszaak zo strikt is zoals wij. Maar dan denk ik: is het niet beter om dat eerst te controleren, vooraleer je alles sluit?”

Hillebrant prijst zich gelukkig dat zijn zaak goed draait en dat hij een spaarzaam type is. “Ik maak me weinig zorgen over ons voortbestaan.” Zijn personeel, dat straks weer technisch werkloos is, zit wel in zak en as. “Die zijn nu al aan het rondkijken voor interim-jobs, om zichzelf te kunnen bezighouden. Mensen hebben schrik om eronderdoor te gaan, de situatie wordt steeds uitzichtlozer. De ervaring leert ons dat zo’n sluiting altijd langer duurt dat initieel wordt aangekondigd. Vier weken? Dat geloof ik niet meer. Tijdens de eerste lockdown zijn twee weken twee maanden geworden. En bij de tweede lockdown bleven we het uiteindelijk vier maanden dicht. Nee, ik heb nog weinig vertrouwen in de politici. Begint dit jaar nog beweerde De Croo dat we voorgoed zouden opengaan. Wat een loze belofte.”

Barbara Beernaert (49), zaakvoerder van kledingzaak Twiggy in Gent:

‘Dit is een goede tussenoplossing’

“Alles is beter dan een volledige sluiting.” Barbara Beernaert van multimerkenboetiek Twiggy haalde gisteren opgelucht adem. Ze kan leven met de nieuwe maatregelen. “Dat we op afspraak mogen werken, vind ik een goede tussenoplossing. Op die manier kunnen we onszelf toch iets of wat organiseren.” Als er weinig afspraken volgen, kan Beernaert personeel thuislaten, bijvoorbeeld. “Dat is financieel toch interessanter dan hier met alle zes verkoopsters staan en merken dat er haast niemand de winkel binnenkomt.” Dat was dinsdag alvast het geval. “Door de alarmerende cijfers waren mensen duidelijk minder geneigd om te gaan shoppen.”

‘De webshop was nooit onze prioriteit. Dat gaan we moeten herbekijken denk ik’, zegt Barbara Beernaert. Beeld Wouter Van Vooren
‘De webshop was nooit onze prioriteit. Dat gaan we moeten herbekijken denk ik’, zegt Barbara Beernaert.Beeld Wouter Van Vooren

Voor Beernaert is op afspraak werken niet nieuw. Die service biedt ze al enkele jaren aan. “Een beperkt aantal klanten maakt zo’n afspraak al via onze site. Maar of het brede publiek daar ook klaar voor is, is maar de vraag. Een winkel binnenwandelen is toch iets anders dan er heel bewust een tijdslot boeken. Ik kan me voorstellen dat sommigen het gênant gaan vinden om zoiets te doen en liever vier weken gaan wachten met shoppen. Je weet als klant immers niet altijd wat je zoekt en al helemaal niet of je het in onze winkel gaat vinden. We hebben ook een iets duurder aanbod. We gaan met andere woorden heel nadrukkelijk communiceren naar ons cliënteel: dat zo’n afspraak heel vrijblijvend blijft, dat we vooral blij zijn om hen te mogen ontvangen.”

De uitbaatster gaat ook uitzoeken of haar website hier en daar veranderd kan worden. “Nu wilden we onze klanten vooral inspireren. De webshop was nooit onze prioriteit. Dat gaan we moeten herbekijken denk ik. Al zijn mijn verwachtingen daarvan ook niet al te hoog. Tijdens de eerdere lockdowns heeft die voor hooguit 5 procent van de normale omzet gezorgd.”

Beernaert wil desondanks optimistisch blijven. “Ik had niet meteen nieuwe maatregelen verwacht. Anders had ik misschien wel, zoals in de winter, minder nieuwe stuks aangekocht. Nog een geluk dat wij vaak voor heel tijdloze items kiezen, die kunnen zeker meerdere seizoenen mee.”

Myriam Ayari (24), zaakvoerder House of Brows in Antwerpen:

‘Ik moest de tranen verbijten toen ik het hoorde’

Voor een derde keer de deuren dichtdoen. Dat hakt erin bij Myriam Ayari, die zich met vijf andere dames in House of Brows toelegt op het modelleren van wenkbrauwen. “Het nieuws kwam binnen terwijl ik met een klant bezig was. Toen heb ik toch mijn tranen moeten verbijten. En dat is eigenlijk de rest van de dag zo gebleven. Bovenal vind ik dit mentaal zwaar, omdat we zoveel bijkomende inspanningen hebben gedaan. Corona is voor niemand eerlijk, zegt Ayari. “We hebben bij House of Brows in heel dit jaar nog geen enkel coronageval gehad. We hebben dan ook speciaal studenten aangenomen die ervoor zorgen dat alles telkens meteen ontsmet wordt na gebruik. We volgen de maatregelen héél nauwlettend op. Ik begrijp dat er iets moet veranderen, maar we hadden dit graag doorgetrokken gezien over alle sectoren heen.”

Ze is niet ongerust over het voortbestaan van haar zaak. “We zijn in vijf jaar tijd wel uitgegroeid tot een vaste waarde in Antwerpen. Toen bekend raakte dat we weer open mochten, waren er in geen tijd duizend mensen die om een afspraak vroegen. Voor veel klanten is zo’n korte behandeling – je bent hier hooguit een half uur – een lichtpuntje in deze moeilijke tijd. Het is een extraatje dat mensen zich graag gunnen. De wachtlijsten liepen hier enorm op ...”

Al betekent dat niet dat Ayari zorgeloos is: ze komt uit een familie van zelfstandigen. “Voor velen die in een horecazaak hebben of daarin werken, is het nog veel meer knokken om het hoofd boven water te houden, dat merk ik van heel dichtbij. Mijn echtgenoot zit bijvoorbeeld ook al maanden thuis. Dat is ergens wel een fijn vooruitzicht, dat hij er de komende vier weken is. Ik wil dan zeker niet graag alleen zijn. Mijn voornemen is: strijdvaardig blijven. Proberen de voordelen van dit nadeel te zien. Ik ben niet van plan om stil te zitten: ik ga de behandelingen verder op punt zetten, nieuw personeel opleiden en mijn online community op de hoogte houden. Ik geloof dat we hier samen uit geraken.”

Myriam Ayari: ‘Mijn voornemen is: strijdvaardig blijven. Proberen de voordelen van dit nadeel in te zien.’ Beeld Wouter Van Vooren
Myriam Ayari: ‘Mijn voornemen is: strijdvaardig blijven. Proberen de voordelen van dit nadeel in te zien.’Beeld Wouter Van Vooren
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234