Woensdag 21/04/2021

Opinie

Wat doen die racistische clowns in de 21ste eeuw?

De Brusselse Noirauds claimen dat ze aan liefdadigheid doen, niet aan racisme. Beeld © rv
De Brusselse Noirauds claimen dat ze aan liefdadigheid doen, niet aan racisme.Beeld © rv

Eliska Stroehlein (16) studeert aan de Europese School in Ukkel en organiseerde een liefdadigheidsactie voor een project in Zambia.

Toen de Belgische Lions Club liet weten dat ik een bekroning in ontvangst mocht komen nemen, was ik in de wolken. Het was geweldig dat mijn klasgenoten en ik erkenning kregen voor ons harde werk om een gemeenschap in Zambia te steunen. En de 300 euro die de Lions ons zouden geven, bovenop de 17.000 euro die we al hadden verzameld, was erg welkom.

Ik kon mijn ogen niet geloven toen ik vorige week op de plechtigheid aankwam en twee blackface Noirauds zag, compleet met de zwarte poppen waarvan ze de koppen aan pieken laten bengelen terwijl ze door Brussel paraderen. Toen ik de organisatoren van Lions vroeg waarom die mensen waren uitgenodigd, begonnen ze uit te leggen dat de zwarte grime en de bengelende koppen geen geval van racisme waren, maar liefdadigheid.

Geschokt en overstuur zei ik dat ik zou weggaan als de Noirauds bleven. En ik ben vertrokken. Enkele dagen later liet de Lions Club via e-mail weten dat de schenking aan het Project Zambia van onze school niet zou doorgaan.

Eliska Stroehlein. Beeld rv
Eliska Stroehlein.Beeld rv

Ik weet dat dit geen nieuw debat is in Brussel en evenmin in andere delen van Europa - kijk naar de opschudding rond Zwarte Piet in Nederland. Maar hoelang kan dit 'debat' blijven duren? We leven niet meer in de 19de eeuw. We leven in 2016.

Stereotiepe Afrikaanse clowns en hoofden van Afrikanen op pieken horen niet thuis in onze moderne maatschappij. België zou een land moeten zijn waar al de burgers zich welkom voelen en niet worden bespot. Ik ben zelf een immigrant en voel me hier thuis - maar misschien is dat gemakkelijker als mensen niet met je hoofd aan een piek rondlopen.

De organisatoren van de Lions Club zeggen dat de Noirauds een liefdadig doel hebben en zich dus racistisch mogen uitdossen. Dat is nonsens: zowat alle liefdadige organisaties overal ter wereld verzamelen miljarden euro's zonder hun toevlucht te nemen tot racisme. Als ze dat willen, kunnen de Noirauds dus meegaan met hun tijd.

Anderen - volgens mij een uitstervende minderheid - beweren dat het een traditie is. Maar die 'traditie' is heel verdacht. Ze is ontstaan na 1876, de tijd van de gruwelen van koning Leopold II in Congo. In 2016 teruggrijpen naar dat verleden om je praktijken te rechtvaardigen, is gewoon onaanvaardbaar.

Hoe dan ook slijten veel tradities met de tijd en worden ze door de geschiedenis vergeten. Het kolonialisme was een traditie. De slavernij was een traditie. En die uitdagingen waren veel moeilijker te verslaan dan het kwetsende vertoon van een handvol reactionaire clowns.

De Lions mogen tegen mijn protest protesteren door hun schenking aan Project Zambia terug te trekken. Het is tenslotte hun geld. Maar ze moeten beseffen dat ze beoordeeld zullen worden voor hun entourage. Als je het gezelschap verkiest van lieden met een 19de-eeuwse racistische mentaliteit zullen steeds meer mensen je mijden in de 21ste eeuw.

Lees de Engelse versie

Dit stuk is ook in het Engels te lezen op DeMorgen.be: Of Lions and Blackface Clowns

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234