Woensdag 25/11/2020

Onderwijs

Wat denkt de leerkracht er nu eigenlijk zelf van? Een nieuwe app vraagt het hen

De app Teacher Tapp schotelt leerkrachten elke dag drie vragen voor.Beeld rv

Wat denkt de leerkracht er nu eigenlijk zelf van? Er zijn weinig groepen in het onderwijsdebat waar zoveel over – en niet mee – wordt gesproken. Dankzij een app die de Arteveldehogeschool vandaag lanceert, kunnen leerkrachten voortaan meer hun stem laten gelden.

De opzet is simpel: leerkrachten die de app Teacher Tapp downloaden, krijgen elke dag om 16.30 uur drie meerkeuzevragen voorgeschoteld. Dat kunnen heel banale vragen zijn, zoals: ‘Hoe richt jij je klas in?’. Maar ook moeilijkere vragen, bijvoorbeeld: ‘Heb je een voorkeurklas?’

“Waarom is dat belangrijk? Omdat er sommige zaken zijn waar we moeilijk zicht op krijgen in de klas”, zegt pedagoog Pedro De Bruyckere, die hier samen met zijn collega’s Geert De Meyer en Sofie Vanassche de schouders heeft onder gezet. “Mensen vullen steeds minder enquêtes in. Via zo’n app kan een leerkracht in de lerarenkamer of op de trein snel de vragen bekijken. Zo ontdekte men in Nederland, waar de app al gebruikt wordt, dat leerkrachten eigenlijk te weinig tijd besteden aan leesonderwijs in de klas.”

Maar ook voor Vlaanderen zijn er voldoende interessante voorbeelden te bedenken. “Er wordt hier veel gediscussieerd over invulboeken”, zegt De Bruyckere. “Maar eigenlijk hebben we er niet zo’n goed zicht op hoeveel die gebruikt worden door leerkrachten. Dat zouden we met de app wel kunnen zien.”

Didactische tip

Het kan dus boeiende inzichten voor onderzoek (en beleid) opleveren, maar eigenlijk richt de app zich in de eerste plaats tot de leerkrachten zelf. In ruil voor het invullen van de vragen krijgen ze een overzicht van de antwoorden van hun collega’s – interessant bij een vraag als: ‘Hoe vaak werkt u in het weekend?’ – en ook een didactische tip om het dagelijkse lesgeven te verbeteren.

Meer zelfs: leerkrachten kunnen zelf ook vragen voorstellen. Eigenlijk kan iedereen dat, van onderwijs-onderzoekers tot de minister van Onderwijs of commerciële partners. Die vragen worden wel telkens door een onafhankelijk panel beoordeeld, op validiteit, meerwaarde en wenselijkheid. In het Verenigd Koninkrijk, waar de app ontstond en de Arteveldehogeschool de licentie kocht, werden leerkrachten zo door het beleid gepeild naar hun angst voor corona bij een terugkeer naar de scholen.

1.000 gebruikers

Dat het kan werken, bewijst het VK: de app bestaat er slechts drie jaar, maar is intussen een gigantische hit met zo’n 8.000 dagelijkse gebruikers. “Wij hopen zo snel mogelijk minstens 1.000 gebruikers te hebben”, zegt De Bruyckere. “Dan is de groep voldoende groot om de resultaten ook naar een breder publiek te communiceren.”

De app zal in eerste instantie uitgerold worden voor het leerplichtonderwijs, al dromen de initiatiefnemers ervan om op een later tijdstip ook uit te breiden naar het deeltijds kunstonderwijs en zelfs het hoger onderwijs. Zowel leerkrachten als directeurs kunnen de applicatie gebruiken. De antwoorden die ze geven, worden anoniem behandeld. De enige referentie die opgevraagd wordt, is de postcode van de school. 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234