Donderdag 01/10/2020

Wat de crisis kan kosten: jobverlies en duurdere tickets

Volgens vakbonden én werkgevers is het erop of eronder voor Brussels Airport. Als de strengere geluidsnormen en hogere boetes echt ingaan over twee weken, zullen veel maatschappijen Zaventem voor gezien houden.

De rechttoe-rechtaanstijl van Ryanair-topman O'Leary - "Ik ben weg als ze het mij durven lappen om duizenden euro's boete te geven per vliegtuig dat 's morgens over Brussel vliegt" - heeft zijn effect niet gemist. Want blaffende honden zouden dit keer flink kunnen bijten als de verstrengde geluidsnormen ingaan op 22 februari. En dus slaat iedereen op Brussels Airport alarm.

De vakbonden, de vereniging van luchtvaartmaatschappijen en de werkgevers: ze smeken om een politieke oplossing. Zo niet, zullen de luchtvaartmaatschappijen uitwijken.

Bonden en werkgevers waarschuwen dat er nu 60.000 banen op het spel staan. Hoewel dat cijfer fors overdreven is, mag de ernst van de situatie niet worden overschat, zegt Marc Descheemaecker, voorzitter van Brussels Airport. De luchthaven gaat namelijk uit van 27.000 vluchten per jaar of 74 per dag die voortaan tussen 6 en 7 uur 's morgens een boete riskeren.

"Als werknemers en werkgevers aan hetzelfde zeel trekken is het duidelijk: alarmfase rood. Brussels Airport wilde fors groeien tegen 2040, maar als nu die nieuwe regels getroffen worden, zal de tewerkstelling gaan dalen. Van 60.000 banen naar 50.000, zo voorspel ik."

Vliegen zal bovendien duurder worden, voorspelt Frank Bosteels van reisorganisator Connections. "Stel dat Fly Emirates zijn vluchten naar Schiphol of Parijs verhuist, dan zal concurrent Etihad zijn tarieven optrekken, want dan hebben reizigers in Brussel toch geen andere keuze." Toch lijken onze nationale luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines en de grote touroperators TUI en Thomas Cook nog geen plan B op te maken zoals Ryanair. Ze houden rekening met de boetes.

Eén uurtje later vertrekken dan maar? Dat is zo simpel niet. "Alles komt aan op slots vast krijgen", zegt Koen van den Bosch. "Zaventem is ook na 7 uur goed volzet en het wil niet zeggen dat als wij later opstijgen om boetes te ontlopen dat we toestemming krijgen om te landen op onze bestemmingen."

Touroperators vertrekken trouwens liefst zo vroeg mogelijk, zodat hun klanten niet vast komen te zitten in de ochtendfiles op weg naar de luchthaven.

Uitwijken dan? "We hebben alles opgebouwd rond Zaventem, waar wij ook het onderhoud van onze 26 toestellen uitvoeren", zegt Piet Demeyere van TUI. En de capaciteit van een luchthaven zoals die van Oostende is ook niet oneindig.

Intussen vragen de burgemeesters van Vlaams-Brabant aan de Vlaamse regering om een nieuw belangenconflict in te dienen. Dat zou de verstrenging van de geluidsnormen opnieuw met 60 dagen blokkeren. Vlaams minister Weyts houdt die boot voorlopig af.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234