Maandag 03/08/2020

Wat BV's tegen kanker kunnen doen

Na het Pink Ribbon-magazine en verscheidene naaktcampagnes verschijnt vandaag het boek Leven met kanker, waarin interviews met Bekende Vlamingen uit het magazine van de Vlaamse Liga tegen Kanker gebundeld zijn.

door Tina De Gendt

BRUSSEL l 'Ziek zijn is in de showbusiness de laatste strohalm die je gebruikt om aandacht te krijgen', zegt Bart Peeters, die in het boek getuigt over de hersentumor van zijn kompaan Robert Mosuse, 'maar voor de medepatiënten is het nog steeds een hart onder de riem.'

In Leven met kanker staan de getuigenissen van Vlamingen die in de loop der jaren geïnterviewd werden door radiojournalist Marc Peirs in opdracht van het patiëntenmagazine Leven. Van sommigen is het verhaal genoegzaam bekend, zoals van Sabine De Vos en Nicole en Hugo, maar anderen waren terughoudender om publiekelijk over hun ziekte te vertellen.

"Bekende Vlamingen hebben er niets bij te winnen door hun verhaal te doen", zegt Wivina De Meester, voorzitter van de Vlaamse Liga tegen Kanker (VLK), "maar voor de patiënten maakt het vaak een wereld van verschil."

De VLK zet zich al meer dan vijftig jaar in voor het doorbreken van het taboe rond kanker. Vooral de laatste jaren blijkt dat de vele campagnes vruchten beginnen afwerpen. Kanker staat meer dan ooit in de belangstelling. Dat is voor een groot deel te danken aan de vrijwillige inzet van de vele BV's die zichzelf soms letterlijk in hun blootje laten zetten om vrouwen en mannen op huid- en borstcontrole te krijgen, patiënten een hart onder de riem te steken en nabestaanden aan te zetten om over hun verdriet te praten.

Met succes: de kranten en weekbladen staan er vol van, elk jaar is de Euromelanoomdag volledig volgeboekt en blijkbaar moeten dokters vrouwen jonger dan vijftig nu al duidelijk maken dat een mammografie op hun leeftijd nog niet nodig is. Toch zit ook aan deze medaille een keerzijde.

Niet iedereen is immers opgezet met de media-aandacht. Op de redactie van Leven en ook op deze redactie komen reacties binnen van kankerpatiënten die vrezen dat de hype de realiteit overbluft. Dat de popularisering van het thema ook een vervlakking inhoudt, met weinig ruimte voor de eigenlijke verhalen.

De kernboodschap van de campagnes, dat kanker geen doodvonnis meer betekent, geeft weliswaar hoop aan velen, maar is voor iemand die net van de dokter te horen heeft gekregen dat hij terminaal is, bijzonder pijnlijk.

"In ons eigen blad proberen we een zo divers beeld als mogelijk te geven. We laten zowel nabestaanden als patiënten zelf als familieleden aan het woord. Maar wat de andere media met het thema doen, daar hebben we geen zeg over", aldus Hedwig Verhaegen, woordvoerder van de VLK en hoofdredacteur van Leven. "Wij weten inderdaad dat een minderheid van de patiënten zich bij die media-aandacht niet goed voelt, maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen."

"Wat preventie betreft, kan ik kort zijn. Alle middelen zijn goed om risicogroepen aan te zetten zich te laten testen, want hoe vroeger men erbij is, hoe groter de overlevingskans", vindt Verhaegen. "Men kan zich inderdaad de vraag stellen of het nodig is dat BV's uit de kleren gaan om aandacht te vragen voor de problematiek, maar ik vrees dat dat de wetmatigheid van de media is, die steeds straffere stunts nodig hebben voor ze aandacht aan iets schenken. Feit is dat wij de media nodig hebben om mensen aan te zetten tot preventie. En zolang het werkt, en de campagne werpt inderdaad vruchten af, zullen we het blijven doen."

Aangezien een op de drie Belgen ooit met kanker geconfronteerd zal worden, is het logisch dat er ook in het BV-corps slachtoffers zitten. Wat minder vanzelfsprekend is, is het feit dat ze ermee naar buiten treden. "Bij iedereen, en dus ook bij BV's, heerst een grote angst om over de ziekte te praten, over de angsten die men heeft, de fysieke veranderingen", weet Verhaegen. "Terwijl het juist essentieel is dat men daarover praat, met de arts, maar ook met vrienden en kennissen."

"Een BV heeft, hoe je het ook draait of keert, een voorbeeldfunctie. Als een bekende Vlaming openlijk vertelt over zijn ziekte of de ziekte van zijn partner, kind of ouder, merken we toch dat dat heel wat losmaakt bij de mensen, meer dan wanneer een gewone Vlaming dat doet", besluit Verhaegen.

Leven met kanker. Bekende Vlamingen getuigen. Door Marc Peirs, Standaard Uitgeverij, 192 blz., 18,95 euro.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234