Vrijdag 30/10/2020

Gault&Millau

'Wat ben je met 'Beste Gastvrouw'?'

Gault Millau-topman Marc Declerck.Beeld BELGA

De nieuwe punten van de Gault&Millau zijn er, met extra prijzen voor het mooiste terras, het lekkerste dessert, de mooiste wijnkaart en de beste gastvrouw. Leuk voor de winnaars, maar voor sterrenchefs Luc Bellings en Geert Van Hecke mag het heel wat minder met horeca-onderscheidingen.

Het Hof van Cleve van chef Peter Goossens blijft het beste restaurant in België, volgens horecagids Gault&Millau. Goossens krijgt voor de zesde keer op rij 19,5 op 20. Alleen het Brusselse restaurant Bon-Bon van chef Christophe Hardiquest scoort even goed, maar heeft wel een ster minder dan Goossens' Hof van Cleve en heeft pas in 2014 voor het eerst 19,5 gehaald.

De punten van Gault&Millau zijn een referentie in restaurantland. Maar dat zijn de Michelinsterren ook. Of de lijsten van de beste restaurants ter wereld - die zijn er van San Pellegrino en van Opinionated About Dining. Om van sites als Tripadvisor nog maar te zwijgen: wie goeie beoordelingen krijgt van gasten, mag ook een sticker op het raam plakken.

Prijzen genoeg in de horeca, dus. Toch doet Gault&Millau er zelf nog een schepje bovenop met extra onderscheidingen. Chef van het Jaar, Jonge Chef van het Jaar en Sommelier van het Jaar: daar valt iets voor te zeggen. Maar wat met Aziaat van het Jaar, of Italiaan van het Jaar? Waarom nog geen Frietkot van het Jaar of Kebab van het Jaar?

Tweesterrenchef Luc Bellings is een koele minnaar van al die horecaprijzen. "Het zijn er zoveel dat mensen op den duur door de bomen het bos niet meer zien. Vroeger was het simpel: toen deelde Michelin een handjevol nieuwe sterren uit per jaar, maar nu is dat aantal al fors toegenomen én zijn er allerlei individuele bekroningen. Ik betwijfel dan ook of de klant er wakker van ligt. Een ster verzekerde je vroeger van een langdurig trouw cliënteel, maar door alles wat er is bijgekomen, vermindert de impact van zo'n bekroning. En bovendien: wat betekent het dat de 'beste gastvrouw' jou verwelkomt als het eten erna niet lekker is?"

Ook voor ex-driesterrenchef Geert Van Hecke - De Karmeliet in Brugge is dicht maar volgende maand opent hij een nieuwe zaak - mag het wat minder met al die aparte prijzen. "Het is puur commercieel geworden. Elk restaurant krijgt zijn prijsje. Is het niet voor de beste gastvrouw, dan wel voor het beste dessert. Ik vergelijk het een beetje met de Gouden Schoen. Vroeger was enkel die trofee van tel, maar nu krijgt ook al de mooiste voetbalvrouw een prijs. Voor de restaurants is elke vorm van aandacht natuurlijk mooi meegenomen, maar heel veel belang wordt daar toch niet aan gehecht. De mening van de klanten speelt voor mij een veel grotere rol."

Tussen Van Hecke en Gault&Millau zit sinds 2014 een haar in de geklaarde boter: terwijl De Karmeliet bij Michelin vlot drie sterren behield, zakte het restaurant toen van 18 naar 17 op 20. "Ik vind Michelin op elk vlak professioneler. Zo gebeuren alle controles anoniem en worden de twee- en driesterrenzaken zelfs door buitenlanders beoordeeld."

Altijd dezelfde namen

Luc Bellings stelt zich ook vragen bij de jurering van dergelijke prijzen. "Voor de beste kok of sommelier heb je aparte wedstrijden waarin je je echt moet bewijzen. Al die bekroningen die nu door sommige gidsen uitgedeeld worden, hangen af van het vluchtige contact dat de individuele recensent er heeft. Als er dan eens vriendelijk gelachen wordt, is de buit bij wijze van spreken al half binnen. Je ziet dan ook dat de individuele prijzen die uitgereikt worden vaak naar dezelfde grote namen in het wereldje gaan. Het zal niet vaak de beginneling onderaan aan de ladder zijn die met de eer gaat lopen. Terwijl die misschien een hoger niveau halen maar hun naam niet meehebben. Dat geeft een vertekend beeld."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234