Woensdag 23/09/2020

Media

Wat als... VTM en Het Laatste Nieuws onder één dak komen?

De Medialaan in Vilvoorde komt volledig in handen van De Persgroep.Beeld BELGA

Na negentien jaar de aandelen gedeeld te hebben met Roularta, zwaait De Persgroep voortaan alleen de plak bij Medialaan. Met VTM en Het Laatste Nieuws komen twee van Vlaanderens grootste media nu helemaal onder één dak. Maar wat zal dat veranderen voor de kijker en lezer?

Grote liefde was het nooit tussen Roularta (Knack, Trends) en De Persgroep (onder andere De Morgen, Het Laatste Nieuws, Humo en Dag Allemaal). Beide mediagroepen hadden elk 50 procent van de aandelen van Medialaan (onder andere VTM, Q2, Vitaya en Qmusic), in de praktijk was alleen De Persgroep actief betrokken bij het tv- en radiobedrijf. Voor Roularta was Medialaan vooral een bron van inkomsten waar het weinig voor moest doen. Het dividend bedroeg vorig jaar 10 miljoen euro.

De Persgroep was al langer vragende partij om de aandelen van Roularta over te kopen. Nadat voor de zomer de reclameregie van Medialaan en De Persgroep Publishing al samengevoegd waren, en er een gemeenschappelijk team werd opgericht om data te verzamelen, volgt nu de logische volgende stap: De Persgroep koopt het belang van Roularta over voor 217,5 miljoen euro. Roularta neemt ook de 50 procent aandelen van De Persgroep in Mediafin (De Tijd, L'Echo) over. De mededingingsauthoriteit moet de deal nog goedkeuren.

De mediaruil lijkt op het eerste gezicht een ver-van-mijn-bedshow voor de krantenlezer of tv-kijker die geen boodschap heeft aan aandeelhoudersstructuren. Op middellange termijn zal hij wel het verschil kunnen zien. De Persgroep wil nog niet in zijn kaarten laten kijken, maar de verwachting is dat er veel meer zal worden samengewerkt tussen VTM, Het Laatste Nieuws en De Morgen.

Het Laatste Nieuws is op papier en online nu het grootste medium van het land, maar net zoals elk ander medium wil het op zijn site meer inzetten op video om het nieuws te verslaan. Die video's trekken niet alleen surfers aan, maar ook adverteerders. De prognoses zijn dat onlinevideoreclame de volgende jaren blijft groeien, wat dus voor nieuwe inkomsten zal zorgen.

Alleen is het als geschreven medium niet evident om snel die omslag te maken. Enter VTM, waar een redactie nu al dagelijks heel wat video-items maakt, maar online niet zo sterk staat. Hun video's kunnen perfect gebruikt worden om de nieuwssites van de andere titels uit De Persgroep te versterken.

Maar ook VTM heeft bij zo'n samenwerking financieel veel te winnen. Tv-reclame staat onder druk en onlinereclame moet dat mee opvangen. Maar daarvoor moet Medialaan dus online meer mensen bereiken dan het nu doet met zijn tv- en radioaanbod. En daar kunnen de media van De Persgroep bij helpen.

Nieuwsdesk

De samenwerking kan op iets langere termijn nog dieper gaan, valt te horen, al zijn de plannen nog weinig concreet. Niet dat er één grote redactie zal komen, maar de verschillende media kunnen ook nieuws uitwisselen. Als Het Laatste Nieuws bijvoorbeeld een primeur heeft, kan een centrale nieuwsdesk de informatie doorgeven aan VTM die er dan mee aan de slag gaat. De primeur zie je dan om 19 uur in VTM Nieuws, met verwijzing naar Het Laatste Nieuws of De Morgen die er online en de volgende ochtend over schrijven. Ondertussen kan ook Qmusic het brengen.

"Zo krijg je enorm veel power", valt te horen. Er ontstaat één groot blok dat zijn voet niet alleen stevig naast die van de grote Amerikaanse techbedrijven kan zetten, maar ook naast die van de VRT. De openbare omroep wil immers al zijn nieuwsredacties ook meer laten samenwerken. "Als we dat goed doen, hebben we geen concurrentie", was Brecht Decaestecker, hoofdredacteur Digitaal bij VRT Nieuws, eind augustus nog zeker van zijn stuk in een interview met De Morgen

Zo'n samenwerking roept echter ook vragen op. Wat bijvoorbeeld met de onafhankelijkheid van de redacties? Hoe schrijf je als krant van De Persgroep over tv-programma's van de VRT of SBS Belgium (VIER, VIJF)? En wat als een krant moet schrijven over het reilen en zeilen op de nieuwsredactie van VTM? "De redactionele onafhankelijkheid wordt gegarandeerd", luidt het in een interne mededeling van De Persgroep. "Onze lezers zouden het ons niet in dank afnemen als we bijvoorbeeld enkel zouden berichten over programma's van de VTM en niet over die van SBS."

Wat de gevolgen van de deal zullen zijn voor het personeel, is nog niet duidelijk. "Daar kunnen we vandaag niets zinnigs over zeggen." Ook over de geplande verhuis van De Persgroep naar Antwerpen over twee jaar, heerst onduidelijkheid. Betekent meer samenwerking dat de krantenredacties naar Vilvoorde zullen verhuizen, waar VTM zit? Of gaat de nieuwsredactie van VTM mee naar Antwerpen? "Ook daar valt voorlopig niet veel over te zeggen", klinkt het bij De Persgroep. "We gaan eerst de komende periode afwachten en bekijken." 

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234