Vrijdag 06/12/2019

Warme strip over koude wereld

strip

door geert de weyer

Agadamgorodok HHHII

Bailly & Lapière Dupuis (Collectie Vrije Vlucht)

De titel van dit album, dat als voorpublicatie in De Morgen startte en er momenteel op zijn einde loopt, staat voor een onbetekenend, bijna onleefbaar geworden Siberisch stadje dat werd opgetrokken in de socialistische jaren vijftig. Een halve eeuw later herbergt Agadamgorodok nog steeds zijn geheimen, laten de bewoners bij nachtelijke angstkreten de luiken nog wat verder zakken en wordt het hoofd gebogen wanneer de lokale maffialeden hen op straat tegen het lijf lopen. Ondanks die omstandigheden en de voortdurende angst een 'ijsbreker' te worden, een in verhard cement gedwongen ter dood veroordeelde die vanuit een helikopter gedropt wordt om alzo het ijs op een plaatselijk meertje te breken, vindt de sympathieke, naïeve klusjesman Jules er de liefde van zijn leven. Dagenlang bestookt hij haar met literatuur in de hoop dat de liefde wederzijds is. Maar dan, wanneer de rupsen zich in zijn buik tot kleurrijke vlinders ontpoppen, blijkt plots Speracedes, de chef van de maffia, niemand minder dan zijn broer te zijn en stevent Jules' levenslijn af op een onafwendbaar einde...

Agadamgorodok is niet de eerste kruisbestuiving tussen Denis Lapière en Pierre Bailly. Eerder mochten ze al de jeugdige reeks 'Ludo', alsook Het seizoen van de palingen op hun naam schrijven. Wanneer de naam van scenarist Lapière op de cover opduikt, betekent dat overigens meestal dat er een intimistisch verhaal wordt afgeleverd. Dat geldt in mindere mate voor zijn reeksen 'Ludo' en 'Oscar' en 'Luka', maar vindt dan weer gretig aftrek in zijn one-shots als het multiraciale liefdesverhaal Brieven aan de bar (met Jean-Philippe Stassen) of het poëtische Blauwe rook (met Pellejero), net als Agadamgorodok ondergebracht in Dupuis prestigieuze Vrije Vlucht-reeks, waarin tekenaars en scenaristen de kans krijgen een buitenreeksverhaal af te leveren.

Wie van Blauwe rook hield, drukt waarschijnlijk ook dit album aan de borst. Niet alleen slaagt Lapière erin een korte, en ondanks het wrede en geheimzinnige onderwerp ook dromerige, situatieschets van een man in wording tentoon te spreiden, daarenboven tonen beide auteurs zich uitermate op elkaar afgestemd. Het zachtaardige karakter van de hoofdpersoon en diens (beperkte) streepje geluk dat zich plots in de harde, koude wereld van het muffe Siberische stadje openbaart, komt zowel tot uiting via Bailly's tekenstijl, de erg warme inkleuring als de dikke contourlijnen, een techniek die ook het oeuvre van Stassen zo uitzonderlijk maakt. Spanning of sensatie moet u in een album als dit dan ook niet verwachten. De auteurstandem wilde in dit ontroerende, integere verhaal vooral poëtisch te werk gaan en schetst slechts een momentopname in het leven van een verloren ziel, eentje die in een rauwe wereld zijn uiterste best moet doen om, letterlijk en figuurlijk dan, zijn hoofd boven water te houden...

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234