Donderdag 02/07/2020

Warme Oscar-koorts in koud Berlijn

filmfestival

opmerkelijk regiedebuut van george clooney met 'confessions of a dangerous mind'

Wat hebben regisseurs als Steven Soderbergh, Rob Marshall, Spike Jonze, Stephen Daldry en acteurs en actrices als Nicole Kidman, Richard Gere, Nicolas Cage, Catherine Zeta-Jones, Renee Zellweger en George Clooney op dit moment met elkaar gemeen? Dat ze hier allemaal het voorbije weekend in het koude Berlijn aanwezig waren met films die stuk voor stuk kanshebbers zijn voor de komende Oscar-race. De nominaties worden op 11 februari in Los Angeles bekendgemaakt.

Berlijn

Van onze verslaggever ter plaatse

Jan Temmerman

De 53ste editie van de Internationale Filmfestspiele Berlin heeft dan ook een fantastisch openingsweekend achter de rug. Tegelijk wordt gevreesd dat dit wel eens de laatste keer kan geweest zijn, want de Academy of Motion Picture Arts and Sciences (Ampas), die de jaarlijkse Oscar-competitie organiseert, blijkt plannen te hebben om vanaf volgend jaar de data (van nominaties en uitreiking) een heel stuk te vervroegen. Dat zou dan meteen betekenen dat al die potentiële Oscar-favorieten geen tijd of zin meer zullen hebben om naar Berlijn te komen en daar de internationale lancering van hun respectieve films te ondersteunen.

Als openingsfilm (buiten competitie) van deze Berlinale behoort de opwindende filmmusical Chicago van regisseur Rob Marshall (met Renee Zellweger, Richard Gere en Catherine Zeta-Jones in de cast) tot de absolute Oscar-favorieten. Hetzelfde geldt voor The Hours, de sublieme adaptatie door de Britse regisseur Stephen 'Billy Elliot' Daldry van het gelijknamige, Pulitzer Prize-winnende boek van Michael Cunningham. Het verhaal draait om drie vrouwen, die ogenschijnlijk niets met elkaar gemeen hebben, want ze leven op verschillende plaatsen tijdens verschillende periodes. Het enige dat hen in eerste instantie lijkt te verbinden is de roman Mrs. Dalloway van Virginia Woolf.

De drie levensverhalen worden door elkaar verteld. Er is het deel met Virginia Woolf (rol van Nicole Kidman), die in de vroege jaren twintig in de buurt van Londen haar boek Mrs. Dalloway schrijft; er is het deel met de zwangere huisvrouw Laura Brown (rol van Julianne Moore), die in het zonnige Los Angeles van de vroege jaren vijftig diezelfde roman leest. En ten slotte is er Clarissa (rol van Meryl Streep), die in dit begin van de 21ste eeuw in New York een party wil geven voor haar doodzieke vriend, de dichter Richard (rol van Ed Harris) die net een belangrijke poëzieprijs heeft gekregen. Mrs. Dalloway was iemand die graag feestjes organiseerde en dus is dat de bijnaam die Richard aan Clarissa gegeven heeft.

Maar behalve het Mrs. Dalloway-motief hebben de drie vrouwen van The Hours natuurlijk nog veel meer gemeen, zoals hun moeizame pogingen om al die 'uren' die het leven ondraaglijk maken door te komen en hun zoektocht naar die 'uren' van geluk, waarvan ze zich vaak pas naderhand realiseren dat ze die beleefd hebben. The Hours is een prachtfilm.

Een boek ligt ook aan de basis van het prettig gestoorde, zeer inventieve scenario van Adaptation, de nieuwe film van regisseur Spike Jonze. Die debuteerde in 1999 ijzersterk met het ook al erg bizarre Being John Malkovich, naar een wel zeer origineel scenario van Charlie Kaufman. Die had inmiddels de opdracht gekregen een scenario-adaptatie te schrijven van het boek The Orchid Thief van de New Yorkse journaliste Susan Orlean over de avonturen van de 'clandestiene' orchideeëndief John Laroche. Scenarist Kaufman raakte geblokkeerd, zweette bloed en tranen en loste het 'adaptatie'-probleem ten slotte op door zichzelf en zijn creatieve problemen in het orchideeënverhaal te verwerken. Hij deed zelfs meer dan zichzelf tot hoofdpersoon promoveren, want hij vond zelfs zijn fictieve tweelingbroer Donald Kaufman uit. Die dubbelrol wordt nu vertolkt door Nicolas Cage, terwijl Meryl Streep de rol van journaliste Susan Orlean voor haar rekening neemt en een verbluffende Chris Cooper het personage van de orchideeëndief vertolkt.

Sinds hun samenwerking aan Out of Sight en enkele jaren later aan Ocean's Eleven kunnen Steven Soderbergh en George Clooney het blijkbaar zo goed met elkaar stellen dat ze zo vaak mogelijk met elkaar optrekken. Het resultaat is dat ze hier nu allebei een film in competitie hebben. Clooney speelt de hoofdrol in Solaris, een nieuwe en zeer geslaagde adaptatie van scenarist-regisseur-cameraman Soderbergh van de beroemde sf-roman van Stanislaw Lem. Van zijn kant debuteert Clooney nu ook als regisseur met Confessions of a Dangerous Mind, gebaseerd op de autobiografie van Chuck Barris, die in de film vertolkt wordt door Sam Rockwell. Die Barris is de Amerikaanse televisieproducent die door het lanceren van programma's zoals The Dating Game en The Gong Show zowat symbool staat voor de verloedering van het wereldwijde televisieaanbod. Maar uit zijn autobiografie blijkt nu ook dat hij jarenlang als huurmoordenaar voor de CIA zou hebben gewerkt. De CIA ontkent natuurlijk en niemand blijkt echt te weten of Chuck Barris nu al dan niet de waarheid vertelt. Het levert in ieder geval een zeer geslaagde, door Soderbergh gecoproduceerde film en een opmerkelijk regiedebuut van Clooney op.

Filmfestspiele Berlin is opwarmer voor het grotere werk

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234