Dinsdag 15/10/2019

Warm als een donsdekenGenre lBeach houselTeen Dream

Ze komen uit Baltimore, en worden getipt als een van de revelaties van het jaar. En inderdaad: met Teen Dream heeft Beach House een cd gemaakt die het potentieel heeft om het duo bij het zelfde publiek te introduceren dat de voorbije jaren ook de intimistische luisterfolk van Bon Iver, Midlake en Fleet Foxes naar de mainstream loodste. DOOR BART STEENHAUT

Wie de televisiereeks The Wire volgt, heeft inmiddels een beeld van hoe het alledaagse leven zich in de Amerikaanse stad Baltimore ontplooit. Het lijkt een broeihaard van armoede, geweld, corruptie en loeiende sirenes waar de goeden nog nauwelijks van de slechten te onderscheiden zijn, en elke positieve evolutie een kwestie van interpretatie is. Het duo Beach House geeft evenwel aan dat je er ook nog aardige mensen kan ontmoeten. Teen Dream blijkt al hun derde cd, maar wordt de eerste die ook in Europa een reguliere release krijgt. En kwestie om de suspense nu al tot nul te herleiden: het is een weemoedige, bloedmooie cd die de groep ongetwijfeld bij een groter publiek zal introduceren. En voor wie de stem van zangeres Victoria Legrand al bij de eerste kennismaking vertrouwd aandoet, dat kan kloppen; ze leende vorig jaar ook al haar stem aan Veckatimest van Grizzly Bear.Legrand en multi-instrumentalist Alex Scally - geen koppel, beklemtonen ze in de bio - lieten hun hebben en houden achter om in een ongebouwde kerk aan de slag te gaan, en ook al is de muziek intiem en zijn de teksten aan de introverte kant, toch ademt een nummer als ‘Lover of Mine’ de sfeer van grote ruimtes uit. Dat komt deels doordat er een orgeltje op de achtergrond zoemt, maar ook de zucht galm die op de achtergrondkoortjes weegt, geeft de songs iets feeërieks mee. Ze bouwen de songs op zoals een spin haar web: als een kwetsbare, maar ingenieuze constructie die steviger wordt naarmate er meer laagjes aan worden toegevoegd.

Dronken keyboards

In ‘Ten Mile Stereo’, waar de weidse keyboards aan The Cure doen denken, en zelfs even de herinnering aan My Bloody Valentine voor ogen flitst, ratelt een bescheiden triphopbeat, maar doorgaans ligt het ritme van Teen Dream aan de lage kant en is de muziek warm als een donsdeken waar je je tijdens een koude winternacht onder kan stoppen. Het zijn nummers die onmiddellijk charmeren, en weinig inspanning van de luisteraar vragen. En dat hoeft geen zwakte te zijn. Het stemmige ‘Real Love’ bijvoorbeeld, slentert door een wonderlijk sprookjeslandschap van Legrand waar piano en omnichord tegen elkaar fezelen als was het een schuchter geformuleerde liefdesverklaring. Eigenlijk wordt alleen bij ‘Norway’, potentieel een prachtige popsong, nochtans, een tel van het parcours afgereden doordat de keyboards even vals beginnen piepen, alsof ze dronken zijn en even de blik op de weg verliezen. Maar al bij al is dat niet meer dan een vlekje op een cd vol dromerige, abstracte popmuziek die bij elke nieuwe draaibeurt weer een tikje gracieuzer klinkt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234